هیچ شاخصی برای ارزش گذاری برند در کشور وجود ندارد

اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صمت گفت: در حال حاضر هیچ شاخصی برای ارزش گذاری برند در کشور وجود ندارد در حالی که باید بر اساس ارزش برندها از آنها حمایت کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در نخستین نشست هم اندیشی برندهای برتر تجاری اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ایران نتوانسته در میان شاخص‌های برندینگ بین‌المللی جایگاهی در میان ۶۰ کشور برتر داشته باشد؛ ما مصوبه هیئت وزیران را داریم که ارزش برند به عنوان وثیقه بانکی قرار بگیرد.

وی افزود: باید در حوزه برندسازی هزینه و سرمایه گذاری شود. در حال حاضر هیچ شاخصی برای ارزش گذاری برند در کشور وجود ندارد در حالی که باید بر اساس ارزش برندها از آنها حمایت کرد.

اسدی ادامه داد: هیچ صنعتگر ایرانی از زعفران برای برندسازی استفاده نمی‌کند. بر اساس آمارهای جهانی، ۷۵۴ میلیارد دلار ارزش تبلیغات دنیاست و ۵۹ درصد این تبلیغات در فضای مجازی صورت می‌گیرد؛ مجموع بودجه‌ای که شرکت‌های آمریکا به تبلیغات اختصاص می‌دهند ۴۲۲ میلیارد دلار است.

وی اضافه کرد: سامسونگ امسال تنها در آمریکا بیش از ۴۰۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات کرده است در حالی که رقم اختصاص داده شده این شرکت به تبلیغات در سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار بود.

مدیرکل دفتر کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در ایران مجموع اکوسیستم تبلیغات به عنوان یک شاخص اثرگذار در برندینگ دو میلیارد دلار است. همچنین ۹ مورد از ۱۰ برند برتر دنیا بالاترین بودجه فناوری را دارد.

وی با اشاره به حمایت و ارتقای برندسازی در کشور گفت: باید هزینه تبلیغات برند در قیمت تمام شده لحاظ شود اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان این موضوع را قبول نمی‌کند در حالی که معتقدم رفتار با برند باید علمی باشد نه اینکه احساسی برخورد شود.

همچنین صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این نشست برندسازی را از موضوعات مهم اقتصادی دانست و گفت: کشور باید سعی کند از امتیاز برندسازی در حوزه تجارت خارجی استفاده کند. کم‌توجهی به برندسازی و برند ملی ایران مانع از ایجاد تصویر ذهنی مثبت به کالا و خدمات تجاری ایران در بازارهای هدف و افزایش سهم ایران از سبد ارزش تجارت جهانی می‌شود.

حسن‌زاده اظهار کرد: با برندسازی، ما می‌توانیم در مسائل اقتصاد جهانی در حوزه‌های مختلف اثرگذار باشیم. البته اینکه در حوزه مدیریت اقتصادی مشکلاتی هست، امیدواریم بتوانیم به تکلیف خود در این حوزه عمل کنیم.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی با حمایت منطقی دولت می‌تواند در جایگاه واقعی خود قرار گیرد. ما امکانات و سرمایه معنوی و زیرساختی بالایی داریم و باید شایستگی خود را در دنیا به نمایش بگذاریم. فعالان و سیاست‌گذاران اقتصادی به حوزه برندینگ توجه کنند. به وضعیت برند سامسونگ و ال جی توجه کنید. این برندها در بازار ایران و جهان جایگاه بالایی دارند. ما باید بتوانیم از تجربه این برندها استفاده کنیم و برند ایران را در جایگاه متناسب قرار دهیم.

وی گفت: برند را باید در شرکت خود به‌عنوان سرمایه معنوی حفظ کنیم. کیفیت محصولات را حفظ کنیم. برندها، سرمایه ملی و سرمایه شرکت‌هاست و حتی باید به‌عنوان وثیقه از آن استفاده شود. ما در اتاق ایران تصمیم گرفته‌ایم که در این زمینه اقداماتی انجام دهیم. البته به‌تنهایی در اتاق ایران نمی‌توانیم کار کنیم. ما برای برندها، برنامه رتبه‌بندی را پیش می‌بردیم تا درنهایت شناسنامه‌ای برای شرکت‌ها با گریدهای متفاوت صادر شود. اما سلیقه حاکمیتی و سازمانی اجازه کار نداد. باید کمک کنیم رتبه‌بندی در اتاق ایران انجام شود تا حمایتی از این برندها صورت گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ