پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری نهایی شد

اقتصاد ایران: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورگفت:طبق قانون برنامه هفتم توسعه مبنی بر پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری، سالانه ۱۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ کاغذ معادل ۲۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، نشست هم اندیشی تبیین و اطلاع رسانی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول با حضور حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضائیه، محمد افخمی مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک تهران، معاونان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نمایندگانی از معاونت پیشگیری از وقوع جرم، مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل ۹۰، اتحادیه مشاوران املاک، شهرداری تهران، اتاق اصناف، وزارت ارتباطات و صداوسیما برگزار شد.

گفتنی است که مدیران ثبتی کشور به صورت وبیناری با این نشست هم اندیشی ارتباط برقرار کرده بودند.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این جلسه اظهار کرد: در راستای سند تحول و برنامه‌های تحولی قوه قضائیه موفق شده‌ایم اولین حکم از احکام برنامه هفتم پیشرفت را در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجرایی کنیم. اجرای بند ج ماده ۴ قانون برنامه هفتم پیشرفت مبنی بر پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری نهایی شد و امروز رونمایی می‌شود سازمان ثبت با همکاری امور مالیاتی توانستند نسبت به حذف دفاتر تجاری و پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری اقدام کنند.

وی افزود: با این اقدام الکترونیکی ۱۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ صرفه‌جویی سالیانه صورت می‌گیرد و حدود ۲۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی سالانه است. پلمب دفاتر الکترونیک یک قدم بسیار خوب و مؤثر در راستای شفافیت و کنترل الکترونیک اقدامات ثبت شده در دفاتر است. ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار شرکت ثبت شده داریم که باید دفاتر تجاری خود را پلمب کنند هر چند که ۸۰۰ هزار شرکت را شناسایی و تعلیق کردیم.

بابایی بیان کرد: امروز یک اقدام خوب برای فعالان اقتصادی شاهد خواهیم بود اینکه در حوزه ثبت شرکت‌ها تعیین نام هوشمند را خواهیم داشت و بر اساس سند تحول و توسعه الکترونیک سازمان ثبت موفق شده‌ایم تعیین نام هوشمند را مدت زمان ۵ دقیقه انجام دهیم و کسانی که می‌خواهند شرکتی را ثبت کنند نام‌های منتخب خود را در سامانه وارد می‌کنند و سامانه حداکثر در ۵ دقیقه نام شرکت و مؤسسه را تأیید یا رد خواهد کرد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: بهره‌برداری سوم، سند الکترونیک مؤسسات و شرکت‌ها در راستای شناسایی و کنترل شرکت‌ها رونمایی خواهد شد.

بابایی بیان کرد: برگزاری این جلسه از باب اطلاع رسانی است اینکه آیا اطلاع رسانی به خوبی انجام شده و مردم از این قانون مهم آگاه شده‌اند؟ یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۱۴۱ فقره سند از تاریخ ۳ تیر ۱۴۰۳ صادر کرده‌ایم یعنی این اسناد دیگر مشمول تنظیم اسناد عادی نمی‌شوند. سوال من این است که ما در اطلاع رسانی و آگاه سازی چقدر موفق بوده‌ایم مردم باید بدانند اگر امروز سند حدنگار گرفته‌اند بخواهند قولنامه تنظیم کنند این قولنامه در دادگاه‌ها و ادارات اعتباری ندارد.

وی با اشاره به چند کلید واژه بیان کرد: مقام معظم رهبری در ۶ تیر ۱۴۰۲ فرمودند طرحی که در مجلس مطرح بود و شورای نگهبان ایراداتی را گرفت مجمع از باب مصلحت و دفع فساد این قانون را تعیین تکلیف کند. منشأ بسیاری از جرایم، دعاوی، پرونده‌های متشکله در دادگاه‌ها و دادسراها اسناد عادی است و بهترین راه برای پول‌شویی بحث تنظیم اسناد عادی بوده و محل دعاوی مختلف در دادگاه‌ها می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با این قانون یک نظم حقوقی جدیدی را در جامعه حاکم می‌کنیم چرا که فنی است و نکات مهمی دارد ۶ وزارتخانه و ۵ سازمان باید با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قوه قضائیه در اجرای این قانون همکاری کنند، اما این وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها چقدر در اطلاع رسانی و روشنگری سهیم بودند؟

وی ادامه داد: اگر به خوبی این قانون را تبیین نشود مردم دچار اضطراب و تشویش می‌شوند. امروز این جلسه تشکیل شده است تا یک جریان روشنگری را برای مردم در این قانون پیاده سازی کنیم اگر مردم آگاه نشوند و سند عادی تنظیم کنند دعاوی آن‌ها در دادگاه قابل قبول نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ این قانون در صحن و کمیسیون مطرح بود ۵ مرتبه در شورای نگهبان محل ایراد بود و امروز که این قانون تصویب شده است به شفافیت اقتصادی، وصول درآمدهای دولتی، کاهش دعاوی کمک می‌کند. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تبیین، روشنگری و اطلاع رسانی نیازمند کمک هستیم آیا رسالتی بلندتر و مهم‌تر از این قانون که مورد تأکید مقام معظم رهبری است وجود دارد.

بابایی بیان کرد: خوراک اطلاعاتی را تهیه کرده‌ایم و هزار و ۷۰۰ دقیقه برنامه توسط سازمان ثبت تهیه شده و انتظار داریم روند شتابان اطلاع رسانی با همکاری رسانه ملی صورت گیرد. امروز در خصوص یک میلیون و ۲۰۰ هزار سندی که مشمول تبصره ۴ ماده ۱ هستند دو راهکار پیش بینی شده یک راهکار در ماده ۲ است یعنی مراجعه مستقیم مردم به دفترخانه اسناد رسمی و راهکار دوم مراجعه به مشاوران املاک و تنظیم پیش نویس‌هایی که فرمت و چهارچوب آن را مشخص کرده ایم.

وی افزود: اجرای این قانون مهم است به محض اینکه در خصوص یک سند رسمی پیش‌نویس تنظیم می‌شود موضوع تنظیم سند از طریق سامانه‌های سازمان ثبت به بانک جامع املاک اطلاع رسانی می‌شود و نقل و انتقال در خصوص این ملک بسته می‌شود یعنی دیگر امکان تنظیم پیش‌نویس مجدد و یا سایر سند تا تعیین تکلیف این پیش‌نویس اولیه امکان نیست بنابراین از فروش مال غیر و کلاهبرداری جلوگیری می‌کنیم این تنها یک راهکار است حداقل ۴۰ راهکار اساسی در این قانون وجود دارد که پیش بینی می‌کنیم ۴۰ درصد ورودی پرونده‌ها را به محاکم حقوقی و کیفری کاهش پیدا می‌کند.

بابایی بیان کرد: معامله در قالب سند عادی دیگر در دادگاه قابل پذیرش نیست یک میلیون و ۲۰۰ هزار سند تک برگ صادر کرده‌ایم، ولی تمام این اسناد وارد گردش معاملاتی نشده‌اند شاید ۱۰۰ هزار وارد گردش معاملاتی شده‌اند اینکه ۵۷ هزار و ۵۲۷ پیش‌نویس تنظیم شده در اجرای ماده ۳ خبر خوبی است. اما از ۱۵۷ هزار مشاور املاکی که در کل کشور داریم فقط ۲۶ هزار ۳۴۲ مشاور املاک به سامانه‌ها متصل شده‌اند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از باب اهمیت معاملات، آگاه سازی و روشنگری باید قدم‌های بلندتری در راستای تبیین و اطلاع رسانی برداریم نیازمند این هستیم در رسانه و شبکه‌های ملی، رادیو و اصحاب رسانه اطلاع رسانی صورت گیرد تا آگاه سازی برای مردن صورت گیرد این حجم از اطلاع رسانی کم است و بسیاری از مردم هنوز در این رابطه آگاهی کافی را ندارند و این موضوع مورد تاکید رئیس قوه قضائیه است تا با تبیین این قانون اجرای قانون را به نحو صحیح در کشور عملیاتی کنیم.

اتصال ۲۶ هزار مشاور املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی

صفدر کشاورز معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول، گفت: طبق ماده ۳ قانون مذکور، دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی نسبت به درج پیش‌نویس قرارداد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش‌نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس کنند.

کشاورز افزود: با عنایت به گزارش وزارت صمت تعداد ۱۷۵۰۰۰ مشاور املاک دارای پروانه کسب معتبر در سراسر کشور وجود دارد. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هماهنگی وزارت صمت و اتحادیه مشاورین املاک زیر ساخت لازم جهت اتصال کلیه مشاورین املاک دارای مجوز معتبر را فراهم کرده است؛ لذا از تاریخ ۱۴۰۳٫۰۵٫۱۵ که شرایط اتصال کلیه مشاورین املاک مذکور به سامانه فراهم شد تا ۱۴۰۳٫۰۷٫۱۵ تعداد ۲۶۳۴۲ مشاور به سامانه متصل شده است.

وی گفت: همچنین تعداد ۵۷۵۲۷ پیش‌نویس قرارداد تهیه شده است و تعداد ۲۲۹۶ پیش‌نویس تهیه شده توسط مشاورین املاک به دفاتر اسناد رسمی ارسال شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ