برنامه کشورهای رقیب برای توسعه فناوری فضایی

اقتصاد ایران: رئیس سازمان فضایی با تشریح برنامه کشورها برای توسعه فناوری فضایی گفت: کشور عربستان که رقیب قدیمی ما به شمار می رود، در این حوزه سرمایه گذاری‌های زیادی داشته است. 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسن سالاریه امروز در نشست هفته جهانی فضا که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، درباره فعالیت دو دهه‌ای صنعت فضایی ایران گفت: با شکل گیری سازمان فضایی و تحویل پروژه های فضایی، گام هایی برای توسعه این صنعت برداشته و در این مسیر فراز و نشیب های طی شد. در برهه‌ای با تزریق منابع خوبی به صنعت فضایی حرکت‌های جدی صورت گرفت ولی در برهه‌ای دستخوش مسائل مالی شدیم و شتاب کاهش پیدا کرد. همچینین بعضی سیاست‌ها در این صنعت اتخاذ شد که به این صنعت آسیب زد.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد دنیا به توسعه صنعت فضایی صرفاً پرتاب برای «اقتدار» نیست، ادامه داد: پرتاب ماهواره تنها نشان دهنده قدرت کشورها نیست ؛ بلکه نگاه دنیا به این صنعت، یک صنعت راهبردی برای توسعه کشور است و دیگر نباید با این طرز نگاه که به دلیل مسائل سیاسی جلوی این صنعت گرفته می شود موجب عقب ماندگی شد.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به روند توسعه صنعت فضایی در کشور ادامه داد: در سال ۱۳۸۷ ایران با پرتاب ماهواره امید در منطقه یک موقعیت منحصر به فرد داشت چرا که در آن زمان کشوری نبود که در این حوزه با ما رقابت کند ولی الان کشوری مانند ترکیه برنامه فضایی منسجم و بلند پروازانه‌ای را تعریف کرده است و کشور پاکستان با همکاری نزدیک با کشور چین آزمایشگاه‌های فضایی کلاس ۲.۵ تن و خط تولید دوربین با دقت حدود ۲ متر را ایجاد کرده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه فضایی کشور امارات گفت: این کشور با همکاری کشورهای غربی‌ سرمایه گذاری زیادی برای رسیدن به ماه و مریخ دارد و کشور عربستان که رقیب قدیمی ما به شمار می رود، در این حوزه سرمایه گذاری‌های زیادی داشته است.

سالاریه افزود: کشور قطر سال‌هاست که در زمینه اپراتوری و ماهواره های رادیو- تلویزیونی درآمد بالایی کسب کرده است. کشور عمان که در این زمینه از سایر کشورها عقب‌تر است نیز مذاکرات خود را با کشورهای غربی و حتی با ایران آغاز کرده است. همچنین کشور آذربایجان، ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی را در مدار دارد و کشور قزاقستان نیز پایگاه فضایی بایکونور را دارد.

رییس سازمان فضایی با اشاره به اهمیت صنعت فضایی در حوزه اقلیم گفت: یکی از دلایلی که صنعت فضایی یک صنعت راهبردی است، کاهش شدید منابع فسیلی در جهان است. منابع انرژی ماورای جو یکی از راهکارهای جدی در این زمینه محسوب می‌شود. صنایع فضایی در زمینه تامین انرژی از توان خورشید پیشگام بوده است و بازده سلول‌های خورشیدی آن از بازده سلول‌های خورشیدی مزارع زمینی بیشتر است.

وی با اشاره به شعار سال جاری هفته جهانی فضا با عنوان فضا و تغییر اقلیم گفت: یکی از پارامترهای آن انرژی است و در این زمینه استفاده از منابع سایر کرات به صورت جدی مطرح است. این افسانه و تخیل نیست و موضوعی است که کشورها برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ بهره برداری از انرژی ماه را آغاز کنند. البته استفاده از منابع انرژی تنها مربوط به ماه نیست بلکه استفاده از منابع سیارک‌ها نیز در دستور کار پژوهشگران قرار دارد.

وی به ارتباط صنعت فضایی با مسائل امنیتی اشاره کرد و گفت: سیستم های زمینی محدودیت های خاصی از لحاظ کابل کشی دارند و در هر جایی نمی‌توان فیبرکشی کرد. ولی با استفاده از ماهواره‌ها می‌توان پوشش زیادی ایجاد کرد. این پوشش هم امنیت دارد و هم انواع دسترسی ها را که از طریق زیر ساخت های زمینی میسر نیست را امکان پذیر می‌کند.

وی تاکید کرد: اینها مزیت‌هایی است که صنعت فضایی برای ما فراهم می کند تنها کافی است که از نظر اقتصادی بهینه شود ولی از نظر فناوری امکان‌پذیر است.

رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به برخی از رویکردهای جوامع بشری برای پیدا کردن جایگاهی در کرات دیگر ادامه داد: ما در صنعت فضایی در ایران با این نگاه به مسائل فضایی توجه می‌کنیم. زمانی می‌توان در این صنعت موفق شد که همه ظرفیت‌های کشور پای کار بیاید و مهمترین ظرفیت ما نیروی انسانی است در دنیا بر سر نیروی انسانی رقابت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان فضایی بالای هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد دارد و مناقصات دیگری تا پایان سال خواهیم داشت. چرا که معتقدیم حرکت در صنعت فضایی جمعی است و همه ظرفیت‌ها باید پای کار بیایند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ