گمرگ ایران اعلام کرد؛

رشد قابل توجه صادرات دارو ، امسال در ایران

اقتصاد ایران: بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات دارو در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ با افزایش ۱۹ درصدی در ارزش و ۱۵ درصدی در وزن به ۴۹ هزار و ۴۰۰ تن و به ارزش ۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسید. این آمار نشان‌دهنده روند رو به رشد صنعت دارویی کشور و نقش مهم آن در تجارت خارجی ایران است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، گمرک جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی آمارهای مربوط به عملکرد ۳۴۵ شرکت دارویی در زمینه تجارت خارجی را منتشر کرده است. در این گزارش، عملکرد این شرکت‌ها در زمینه واردات و صادرات دارو، مکمل‌ها و مواد اولیه دارو در نیمه نخست سال جاری به‌دقت مورد بررسی قرار گرفته است.

جزئیات صادرات

طبق این آمار، در نیمه نخست سال جاری، ۴۹ هزار و ۴۰۰ تن انواع دارو به ارزش ۱۰۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از ایران صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، نشان‌دهنده افزایش ۱۵ درصدی در وزن و ۱۹.۷ درصدی در ارزش است. این رشد قابل توجه می‌تواند نشانه‌ای از بهبود کیفیت تولیدات دارویی کشور و افزایش تقاضای جهانی برای داروهای ایرانی باشد.

وضعیت واردات دارو

در همین راستا، واردات دارو نیز به‌طور قابل توجهی در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ انجام شده است. شرکت‌های دارویی در این مدت مجموعاً ۵۴ هزار و ۸۰۰ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار وارد کشور کرده‌اند. اگرچه به لحاظ وزنی، واردات دارو در این مدت ۳.۷۶ درصد کاهش داشته، اما از نظر ارزش ۴.۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.

سهم بازار و تحلیل داده‌ها

این گزارش همچنین به تحلیل سهم بازار شرکت‌های دارویی اشاره کرده و نشان می‌دهد که واردات این شرکت‌ها حدود ۰.۳ درصد از وزن کل واردات کشور و ۳.۴۱ درصد از ارزش کل واردات را شامل می‌شود. از سوی دیگر، صادرات این شرکت‌ها نیز تنها ۰.۷ درصد از وزن کل صادرات و ۰.۴۱ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

افزایش صادرات دارو در ایران، به‌ویژه در شرایطی که مشکلات اقتصادی و تحریمی بر کشور سایه افکنده، می‌تواند امیدبخش باشد. این روند نه تنها می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند، بلکه به افزایش اعتبار برندهای دارویی ایرانی در بازارهای جهانی نیز منجر خواهد شد. با این حال، توجه به چالش‌های موجود در صنعت دارو و بهبود کیفیت تولیدات همچنان ضروری است تا این روند رشد ادامه یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ