ظرفیت خالی ۱۵ میلیون تنی آرد، بستری برای تجارت

اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت بالقوه ۱۵ میلیون تنی آرد می‌تواند ما را به عنوان تامین کننده اصلی منطقه معرفی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سه شنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۳ همایش بین‌المللی غلات در حال برگزاری است. شهیاد آبنار مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی در این همایش گفت: ظرفیت ایران در صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی بی‌نظیر است. به عنوان نمونه ما در صنایع تبدیلی و صنعت آرد و مشتقات آن ظرفیت ۳۰ میلیون تنی داریم در حالی که کارخانجات این بخش با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت دارند.

وی افزود: این ظرفیت بالقوه می‌تواند نیاز کشورهای همسایه را تأمین کند.

آبنار با اشاره به ظرفیت‌های ایران در حوزه سیلو نیز عنوان کرد: ظرفیت سیلو ایران با احتساب هر دو بخش دولتی و خصوصی ۲۲ میلیون تن است و جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای منطقه بازار بکر برای تجارت سیال است.

این مسئول دولتی اظهار کرد: ضروری است با برنامه‌ریزی و تسهیلگری که دولت دنبال می‌کند توسعه صادرات با افزایش کشورهای هدف تحقق پیدا کند.

وی با اشاره به ارزش ریالی صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد: صادرات سالانه ۶ میلیارد دلار با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد عدد ناچیزی است.

مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی با بیان اینکه بازیگر اصلی صنعت غذایی بخش خصوصی است، گفت: در این مسیر دولت خودش را مکلف می‌داند که تسهیلگری باشد؛ به ویژه در دولت چهاردهم که قرار است بخش خصوصی پیش قراول صنعت غذا باشد.

آبنار با اشاره به صنعت آرد کشور، افزود: ظرفیت بالقوه ۱۵ میلیون تنی آرد می‌تواند ما را به عنوان تأمین کننده اصلی کشورهای منطقه معرفی کند.

وی خبر داد: در جلسات اقتصادی دولت مسیر واردات موقت محصولات با شده که می‌تواند ارزآوری برای ما داشته باشد.

این مسئول دولتی با اشاره به هاب منطقه شدن ایران در حوزه غلات ادامه داد: نفع این تجارت به تولید ناخالص ملی کشور برمی‌گردد.

آبنار در پایان به کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: کشت فرا سرزمینی مسیر دیگر تجارت است. بحران آب کشورها را ناگزیر می‌کند از مزیت سایر مناطق استفاده کنند که تأمین نیاز غلات ایران می‌تواند از این مسیر انجام شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ