خصوصی‌ سازی خودروسازان به زودی کلید می‌خورد!

اقتصاد ایران: واگذاری سهام دولتی خودروسازان بزرگ کشور به بخش‌خصوصی، این روزها وارد فاز جدید و جدی‌تری شده است؛ تا جایی که گفته می‌شود مسئولان در عالی‌ترین سطح اقتصادی مشغول تدوین طرحی برای اجرای این واگذاری هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، طبق شنیده‌ها، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا طرحی را در دست تهیه دارد که براساس آن قرار است مدیریت دو خودروساز بزرگ کشور احتمالا به‌طور کامل در اختیار بخش‌خصوصی قرار گیرد.

جزئیات چندانی از این طرح در دست نیست؛ اما گفته می‌شود طرح مورد نظر یک قید زمانی ۵ ‌ساله را برای خریدار سهام دولتی خودروسازان در نظر گرفته است. هرچند تا به‌امروز وعده‌های زیادی درمورد واگذاری سهام خودروسازان داده شده و هیچ‌کدام به اجرا درنیامده‌اند، بااین ‌حال به‌نظر می‌رسد این بار سیاستگزار جدی‌تر از گذشته به‌دنبال واگذاری سهام دولتی خودروسازان و به‌عبارت بهتر، واگذاری مدیریت خودروسازی است.

این‌که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به‌صرافت تهیه طرحی برای واگذاری سهام دولتی خودروسازان بزرگ افتاده، نشان می‌دهد تصمیمی بسیار جدی‌تر از گذشته برای خصوصی‌سازی صنعت‌خودرو در حال اتخاذ است. پیش از این نیز شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در اردیبهشت ۱۳۹۷ واردات خودرو را ممنوع و ۵ سال بعد این ممنوعیت را لغو کرد.

این شورا همچنین در شهریور ۱۳۹۷ شورای‌رقابت را از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشت و کار را به‌ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سپرد.

این موارد نشان می‌دهد تصمیمات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوه در مورد خودرو اجرایی شده‌اند. بنابراین اگر این شورا طرح واگذاری سهام خودروسازان را نیز نهایی و ابلاغ کند، خروج دولت از خودروسازی این بار اتفاق خواهد افتاد.

درحال حاضر شرایط بازار خودرو به‌گونه‌ای است که نوسان نرخ ارز خودش را سپر بلا کرده است. بررسی بازار خودرو طی یک هفته گذشته حاکی از آن است که به‌رغم برخی التهابات سیاسی در منطقه و افزایش نسبی نرخ ارز، بازار خودرو چندان تحت‌تاثیر قرار نگرفته است.

به‌نظر می‌رسد همراه با تصمیم دولت مبنی بر ثبات نرخ ارز، روند تاثیرگذاری رخدادهای سیاسی و منطقه‌ای بر بهای ارز و به‌نسبت آن بر بازار خودرو رو به‌کاهش است. برای رصد بازار خودرو، قیمت ۱۵ محصول مختلف داخلی و مونتاژی، از ۲۸ شهریورماه تا ۴ مهر زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

در این مدت‌زمان، محصولات خودروسازان داخلی به‌طور میانگین ۴ میلیون‌تومان (معادل نیم‌درصد) رشد قیمت را تجربه‌ کرده‌اند. مونتاژی‌ها اما مسیر متفاوتی را پیش گرفته و با کمی کاهش قیمت مواجه بوده‌اند؛ به‌طوری که در بازه زمانی یادشده، بهای این خودروها به‌طور میانگین ۷.۵ میلیون‌تومان (معادل ۰.۴۵درصد)، افت داشته است.

این درشرایطی است که بازار ارز طی هفته گذشته با کمی التهاب همراه بود و قیمت دلار با حدود یک‌هزار تومان رشد از مرز ۶۰ هزار تومان گذشت. بااین ‌حال گویا دولت به‌نوعی سیاست‌های ثبات ارزی را در پیش گرفته است که سبب می‌شود این ناآرامی‌ها قیمت‌ها را در بازار خودرو چندان دچار نوسان نکند. بر این اساس گرچه بازار خودرو همواره تبعیت تام‌وتمام خود را از نرخ ارز نشان داده، اما این بار تاثیر کمرنگ‌تری از میزان محدود رشد نرخ ارز گرفته است.

در این میان برخی خودروهای داخلی بین ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومان رشد قیمت داشته‌اند. اما میانگین کل رشد قیمت در میان خودروهای داخلی مورد بررسی، تنها ۴ میلیون‌تومان (معادل ۰.۵درصد) بوده است.

در این بین بیشترین رشد قیمت مربوط به‌شاهین دنده‌ای است که ۲۸ شهریورماه بهایی معادل ۷۰۰ میلیون‌تومان داشت؛ اما چهارشنبه هفته گذشته به‌قیمت ۷۱۵ میلیون‌تومان خرید و فروش شد.

همچنین برخی محصولات مانند دناپلاس توربو اتوماتیک، راناپلاس، کوئیک R اتوماتیک پلاس، ساینا دنده‌ای، شاهین اتوماتیک و کوئیک دنده‌ای در بازه زمانی یک‌هفته‌ای مورد بررسی، کاملا ثبات قیمت داشته‌اند.

قیمت محصولات مونتاژی نیز بیشتر ثابت بوده است و بهای آن‌ها از ۲۸ شهریور تا چهارم مهرماه تغییر چندانی نداشته است. از میان خودروهای مورد بررسی، برخی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت داشته‌اند.

میانگین تغییرات قیمتی محصولات خودروسازان خصوصی نیز کاهش ۷.۵ میلیون‌تومانی (معادل ۰.۴۵ درصد) را نشان می‌دهد. در این بین برخی محصولات مانند دیگنیتی پرایم و فیدلیتی ۷ ‌نفره ثبات کامل قیمتی داشته‌اند؛ اما جک S۳ اتوماتیک با ۱۰ میلیون‌تومان (معادل ۰.۸ درصد) کاهش قیمت مواجه بوده و بهای آن به‌یک‌میلیارد و ۱۳۰ میلیون‌تومان رسیده است. بیشترین افت قیمت نیز مربوط به‌فونیکس تیگو ۷ است.

این خودرو که ۲۸ شهریورماه یک‌میلیارد و ۹۱۰ میلیون‌تومان معامله می‌شد، چهارم مهرماه یک‌میلیارد و ۸۹۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد تا رکورد ۲۰ میلیون‌تومانی (معادل یک‌درصد) افت قیمت را ثبت کند.

افزایش قیمت۲۶ میلیون‌تومانی پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک

خودروهای داخلی روز گذشته شاهد رشد بهای ۲ تا ۲۶ میلیون‌تومانی بودند. جایی که پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۲۶ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۶ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان افزایش ۹۸۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۲۲ میلیون‌تومان افزایش ۸۹۰ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۲ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۰ میلیون‌تومان و شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۹۷ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۷ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۳۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۸۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۸۵۵ میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۶۴۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ