کار ادبیات ما هویت‌سازی فردی و ملی است

اقتصاد ایران: مدیر بخش ادبیات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در نشست پاسداشت روز شعر و ادب فارسی گفت: کار دوم ادبیات ما هویت‌سازی، چه فردی و ملی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین پاسداشت روز شعر و ادب فارسی، با همکاری فردوسی‌سرای ایران، سه‌شنبه ٢٧ شهریور با حضور جمعی از اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در «خانه کتاب دِبا» (کتاب‌فروشی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی) از جمله احمد مسجدجامعی، عنایت‌الله مجیدی، علی بهرامیان، علی همدانی و مریم صادقی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، اصغر دادبه، مدیر بخش ادبیات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی با اشاره به اینکه باید جوانان بدانند جز آستان ایران پناهی نداریم، گفت: گفته حافظ شیرازی که «عدو چو تیغ کِشد، من سپر بیندازم / که تیغِ ما به جز از ناله‌ای و آهی نیست / / مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن / که در شریعتِ ما غیر از این گناهی نیست» نشان از صلح‌طلبی مردم ایران و این همان مکتب اخلاقی ماست.

وی افزود: می‌کوشم به این پرسش پاسخ دهم که زبان و ادب فارسی چه هنری دارد و برای ما چه می‌کند؛ نخست آنکه فرهنگ می‌سازد. این مهم را از نظر دور ندارید که تمدن جوانب عینی زیست ماست اما فرهنگ جوانب اخلاقی و رفتاری و نظری و خرد و اخلاق و آموزش است و از همین رو جهان امروز گرفتار تمدن بی‌فرهنگ است که اگر فرهنگ بود این همه انسان کشته نمی‌شد که به استناد سعدی شیرازی: «علم آدمیت است و جوانمردی و ادب / ور نی ددی به صورتِ انسان مصوَّری.» پس نخستین اثر و تأثیر ادبیات فارسی، فرهنگسازی است و حذف آنها از کتب درسی خیانت است که به قول فردوسی توسی: «ز دانا بپرسید پس دادگر / که فرهنگ بهتر بود یا گهر / / چنین داد پاسخ بدو رهنمون / که فرهنگ باشد ز گوهر فزون / / که فرهنگ آرایش جان بود / ز گوهر سخن گفتن آسان بود.»

این عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در ادامه گفت: کار دوم ادبیات ما هویت‌سازی، چه فردی و ملی است. هویت ملی مثل ماده‌ای است که مبهم است و ادب ملی با چنین پشتوانه‌ای مثل صورتی است که بر آن عارض می‌شود. زبان ملی مهم است و حمله‌هایی که به زبان ما می‌شود به‌همین‌سبب است چنان‌که شهاب‌الدین سهروردی که جان بر سر راه ایران نهاد گفت اصل اشیا همان صورت است پس اهل هویت ملی زبان ملی است.

سپس امیر صادقی مدیر فردوسی‌سرای ایران شاهنامه‌خوانی کرد و رامین گلستانی به اجرای آئین ضرب زورخانه‌ای پرداخت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ