بمب‌گذاری اسرائیل در ۵ هزار پیجر حزب‌الله لبنان

اقتصاد ایران: موساد هنگام تولید پیجرها، درآنها بمب کار گذاشته بود که با دریافت رمز، منفجر می شدند.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، اسرائیل در پیجرهای سفارشی حزب الله، بمب کار گذاشته بود. این خبر اختصاصی را رویترز به نقل از دو منبع اگاه منتشر کرد.

روز سه شنبه (دیروز) انفجار ناگهانی و همزمان هزاران دستگاه پیجر در لبنان، باعث کشته شدن ۱۱ نفر و زخمی شدن ۴ هزار نفر شد. در این حادثه، سفیر ایران در بیروت نیز زخمی شد. شمار زیادی از این افراد از اعضای حزب الله لبنان هستند.

پیجر، دستگاه کوچک و سبک ارتباط بی سیم و یک طرفه است که به وسیله آن ، پیام متنی کوتاه دریافت می شود.

رویترز اضاف کرد:  اسرائیل مواد منفجره را در 5 هزار وسیله ارتباطی (پیجر) که ماه‌ها قبل از سوی حزب‌الله لبنان سفارش داده شده بود جاسازی کرد.

 یک منبع امنیتی ارشد لبنان و یک منبع دیگر به رویترز گفتند سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) ماه ها قبل، مواد منفجره را در پنج هزار دستگاه ارتباطی بی سیم (پیجر) تولید شده و ارسالی برای حزب الله لبنان جاسازی کرده بود.

این منبع امنیتی لبنانی اعلام کرد دستگاه های پیجر توسط شرکت Gold Apollo مستقر در تایوان تولید شده اند. با این حال، شرکت Gold Apollo در بیانیه‌ای اعلام کرد این دستگاه‌ها را تولید نکرده بلکه در اروپا و با برند این شرکت تولید شده اند.

ارتش اسرائیل از اظهار نظر درباره این انفجارها خودداری کرد اما از نظر افکار عمومی و ناظران، تل آویو ، متهم ردیف اول است.

حزب الله لبنان روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: مقاومت اسلامی در لبنان امروز نیز مانند روزهای گذشته به عملیات مبارک خود برای حمایت از غزه، مردم و مقاومت آن و دفاع از لبنان، مردم و حاکمیت آن ادامه خواهد داد. "

حزب الله لبنان از 11 ماه قبل تاکنون و همزمان با جنگ در غزه، در حال درگیری مستمر با اسرائیل است.

چندین منبع به رویترز گفتند به نظر می رسد اجرای این طرح (بمبگذاری پیجرهای حزب الله) چند ماه طول کشیده است.

این منبع امنیتی ارشد لبنانی گفت حزب الله، 5 هزار دستگاه ارتباطی (پیجر) تولید شده توسط Gold Apollo را سفارش داده بود. چندین منبع می گویند این دستگاه ها سال جاری میلادی وارد لبنان شده بودند.

آقای "هسو چینج کانگ" مالک شرکت تایوانی و صاحب برند پیجرهای منفجر شده در لبنان ( Gold Apollo ) گفت دستگاه های ارتباطی (پیجر) مورد استفاده در انفجار توسط یک شرکت در مجارستان ساخته شده اند که حق استفاده از علامت تجاری Gold Apollo را دارد.

او گفت که نمی داند چگونه پیجرها دستکاری شده اند.

Gold Apollo در بیانیه ای اعلام کرد که نام این شرکت مجارستانی B.A.C است.

مالک شرکت تایوانی روز چهارشنبه در دفتر مرکزی شرکت در شهر نیو تایپه، شمال تایوان به خبرنگاران گفت: "محصول متعلق به ما نیست. این دستگاه ها فقط برند ما را دارند."

در بیانیه شرکت تایوانی آمده است: "ما فقط مجوز استفاده از علامت تجاری را می دهیم و هیچ دخالتی در طراحی یا ساخت این محصول نداریم".

دو منبع آشنا با حزب‌الله به رویترز گفتند اعضای حزب‌الله از این دستگاه‌ها به‌عنوان وسیله‌ای ارتباطی با فناوری پایین در تلاش برای فرار از سامانه‌های ردیابی مکانی اسرائیل استفاده می‌کنند.

منبع ارشد لبنانی هم گفت این دستگاه‌ها "در مرحله تولید" توسط سرویس اطلاعاتی اسرائیل، دستکاری شدند.

 منبع افزود: "موساد بخشی را در داخل دستگاه‌ها قرار داده که حاوی مواد منفجره است و رمز دریافت می‌کند. تشخیص آن با هر وسیله‌ای، بسیار دشوار است".

 منبع ادامه داد سه هزار پیجر با دریافت پیام رمزگذاری شده که منجر به فعال شدن مواد منفجره به طور همزمان شد، منفجر شدند.

یک منبع امنیتی دیگر هم به رویترز گفت تا سه گرم مواد منفجره در پیجرهای جدید پنهان کرده بودند اما برای چند ماه توسط حزب الله کشف نشد.

مقامات اسرائیلی هنوز به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخی نداده اند.

تصاویر پیجرهای در حال انفجار که توسط رویترز تجزیه و تحلیل شد، طرح و برچسب هایی را در پشت آنها نشان می داد که مطابق با دستگاه های ساخته شده توسط Gold Apollo است.

یکی از مقامات حزب الله که خواست نامش فاش نشود، گفت این انفجارها "بزرگترین نقض امنیتی" حزب الله از زمان آغاز جنگ در غزه بین اسرائیل و حماس در 7 اکتبر / 15 مهر گذشته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ