مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت:

واردات گاز از ترکمنستان نیاز به زمان بندی دارد

اقتصاد ایران: مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: اکنون روازنه حداقل ۲۶۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز در کشور وجود دارد، اما برای زمستان تدابیری برا تامین گاز خانگی در نظر گرفته شده است.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  سعید توکلی در حاشیه مراسم تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز در جمع خبرنگاران در رابطه با تأمین گاز مورد نیاز در زمستان و میزان ناترازی گاز گفت: میزان ناترازی گاز اکنون روزانه حداقل به ۲۶۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، البته این موضوع دلیل بر این نیست که وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران کار خود را به خوبی انجام ندهند و برای تأمین گاز در زمستان تدابیری در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرارداد گازی با ترکمنستان و روسیه منعقد شده است، خاطر نشان کرد: اجرای قرارداد گازی ایران و ترکمنستان نیاز به زمان‌بندی دارد و تاکنون اقدام‌هایی انجام شده است. همچنین امضای تفاهم‌نامه گازی با روسیه هم بسیار مطلوب است، امیدوارم این توافق‌نامه به‌زودی به نتایج عملیاتی برسد.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین استراتژی‌ها در حوزه گاز و با توجه به اینکه از تکالیف ما در برنامه هفتم توسعه، تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه است در این راستا یکی راهکارها، تبادل گاز با روسیه است.

این مقام مسئول در رابطه با وضعیت تأمین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان اضافه کرد: با توجه به اینکه مصرف گاز در زمستان در بخش‌های خانگی و تجاری روند صعودی دارد اما استفاده از سوخت مازوت هم آلودگی هوا را به دنبال دارد، تلاش می‌کنیم زمستان امسال با تکمیل تعمیرات و ذخیره‌سازی مطلوب گاز مایع از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و با همکاری وزارت نیرو مشکلی به وجود نیاید.

توکلی درباره تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه توضیح داد: صادرات به این کشور در حال انجام است، در بحث صادرات گاز تنها شرکت ملی گاز ایران تصمیم‌گیرنده نیست، این شرکت علاقه‌مند است بخش زیادی از گاز طبیعی کشور را به ارزش افزوده تبدیل کند اما این موضوع به بسیاری عوامل بستگی دارد و اکنون ایران همه تعهدهای خود را به‌ویژه در بحث خانگی انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مطالبات ایران از عراق برای فروش حاصل از گاز دریافت شده است، اضافه کرد: عراق یکی از مشتری‌های خوب ماست که پولش را به‌موقع و نقد پرداخت می‌کند و اکنون هیچ بدهی وجود ندارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ