انتقاد از تعرفه بالای صادرات به ترکیه/ تاکید برسرمایه گذاری مشترک

اقتصاد ایران: در نشست بین رئیس اتاق ایران با مدیرکل ایران و عراق وزارت امور خارجه ترکیه بر لزوم سرمایه‌گذاری مشترک در کنار تقویت تجارت دوجانبه، تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دیدار مدیرکل ایران و عراق وزارت امور خارجه ترکیه با رئیس اتاق ایران ضمن توجه به گسترش همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک در کنار تجارت بر ایجاد شرایط پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار ایران، تأکید شد.

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه حجم مناسبات میان ایران و ترکیه نامناسب است و باید تقویت شود، گفت: سفارتخانه‌های دو کشور به همت اتاق‌های بازرگانی باید تلاش کنند و با برنامه‌ریزی، سطح روابط را افزایش دهند.

او خاطرنشان کرد: با وجود فشارها و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، هم در داخل و هم در رابطه با کشورهایی مانند ترکیه سعی کردیم راه را برای تقویت مناسبات در همه حوزه‌ها حفظ کنیم. به ویژه در دولت چهاردهم که تلاش شده با رویکرد برقراری روابط تجاری و اجتماعی با همه کشورها حرکت شود.

حسن‌زاده بر اساس ظرفیت‌های موجود در ایران و ترکیه، تصریح کرد: با تکیه بر توانمندی‌هایی که در هر دو کشور وجود دارد، می‌توانیم با همکاری در مسیر بهبود رفاه مردم خود قدم برداریم. امروز در منطقه آذربایجان ایران به ویژه منطقه آزاد ارس، سرمایه‌گذاران ترکیه ورود کردند و از طرف دولت ایران محترم هستند. از طرفی شرایط به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران ترکیه می‌توانند به صورت مشترک در اجرای پروژه‌های حوزه‌های پتروشیمی، نفت و صنایع غذایی ایران حضور پیدا کنند.

او با بیان اینکه حمایت‌های لازم از سرمایه‌گذاران خارجی از طرف دولت ایران تعریف شده است، صنایع مس، فولاد، دارو و … را برای این منظور مناسب ارزیابی کرد و گفت: در همین رابطه با همکاری دولت قرار شده ۱۰ پروژه بزرگ در زمینه‌های مختلف را در نظر بگیریم و برای اجرای آنها از سرمایه‌گذاران خارجی بهره ببریم. در حال حاضر تعدادی از کشورهای اروپایی آمادگی خود را برای مشارکت در این پروژه‌ها اعلام کردند چون می‌دانند که در آینده نزدیک فشارهای تحریم کاهش خواهد یافت.

رئیس اتاق ایران اعتقاد دارد ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد می‌تواند مسیر خوبی برای ارتباط بین ایران و اروپا باشد و از طرفی حضور هیأت‌های تجاری از ترکیه در ایران را مؤثر می‌دانیم تا تجار، صنعت‌گران و فعالان اقتصادی ترکیه از نزدیک با ظرفیت‌های ایران آشنا شوند.

حسن‌زاده اعمال برخی تعرفه‌ها برای واردات تعدادی از کالاهای ایرانی به ترکیه و این رفتار تبعیض‌آمیز را مورد انتقاد قرار داد و خواستار تجدیدنظر درباره این سیاست شد.

مهم‌ترین ظرفیت ایران منابع انسانی است

علیرضا گونای، مدیرکل ایران و عراق وزارت امور خارجه ترکیه، سطح روابط ایران و ترکیه را با دیگر کشورها متفاوت ارزیابی کرد و گفت: نوع ارتباط ایران و ترکیه با ارتباطی که بین ترکیه با سایر کشورها وجود دارد، متفاوت است. هرچند سطح مناسبات با نقطه ایده‌آل فاصله زیادی دارد که ناشی از موضوعات خارجی است. امیدواریم با استقرار دولت جدید در ایران این فاصله، کاهش یابد.

او تصریح کرد: ایران از نظر معدن و ذخایر زیرزمینی غنی است؛ اما مهم‌ترین پتانسیل ایران، منابع انسانی آن است و اگر فشارهای خارجی از روی این کشور برداشته شود، شاهد جهش اقتصادی در ایران هستیم. در حال حاضر ۲.۵ تا ۳ میلیون گردشگر از ایران به ترکیه سفر می‌کنند و برخی در ترکیه برای زندگی، مسکن می‌خرند ولی حجم تجارت بین دو کشور رقم رضایت‌بخشی نیست.

گونای اظهار کرد: باید خود را برای دورانی که تحریم‌ها علیه ایران برداشته می‌شوند، آماده کنیم؛ اما پیش از این باید کریدورهای حمل‌ونقل را متنوع کرده و مرزهای بین دو کشور را به درگاهی برای تجارت تبدیل کنیم و از ظرفیت همسایگی بیشترین بهره را ببریم.

به باور مدیرکل ایران و عراق وزارت امور خارجه ترکیه، همکاری مؤثر ایران و ترکیه نتیجه فوق‌العاده‌ای خواهد داشت هرچند نباید به روابط بین دو کشور تنها از منظر تجاری ببینیم. در این بین باید روی سرمایه‌گذاری مشترک متمرکز شویم.

او خاطرنشان کرد: اگر شرایط پیش‌بینی‌پذیری ایجاد شود، سرمایه‌گذاران ترکیه وارد بازار ایران می‌شوند که با خود اشتغال‌زایی به دنبال دارند و برای هر دو طرف منفعت خواهد داشت. متأسفانه سرمایه‌گذاران ترکیه در ایران با چالش‌هایی مواجه هستند و امیدواریم اتاق ایران به عنوان مهم‌ترین بازیگر در عرصه تجارت ایران، نقش سازنده‌ای ایفا کند.

سفارت‌ها نقش تسهیل‌گری در روابط بین کشورها را دارند

حجابی کرلانقیچ، سفیر ترکیه در تهران نقش سفارت را تسهیل‌گر روابط بین دو کشور عنوان کرد و گفت: چشم‌انداز این سفارت‌خانه تقویت روابط تجاری به عنوان یکی از اولویت‌های تعریف شده است و امیدواریم در این حوزه موفق عمل کنیم.

بسترها برای حضور سرمایه‌گذاران ترکیه در ایران مهیاست

یوسف نجفی، مشاور ارشد رئیس اتاق ایران به روابط تاریخی بین ایران و ترکیه اشاره و سطح مناسبات دو کشور را دیرینه و بسیار قوی توصیف کرد.

وی با تأکید بر پایین بودن سطح مناسبات تجاری ایران و ترکیه گفت: رئیس‌جمهور ایران نسبت به تقویت مناسبات با ترکیه رویکرد مثبتی دارد. از طرفی می‌دانیم که برای سرمایه‌گذاری به امنیت و اقتصاد پایدار نیاز است و در سایه بسترسازی‌هایی که شکل گرفته این شرایط در دسترس است. انعقاد تفاهم‌نامه بین اتاق‌ها نیز می‌تواند در فراهم شدن زمینه سرمایه‌گذاری مفید باشد.

همکاری مشترک ایران و ترکیه در حوزه استارتاپی

مرتضی میری، عضو هیأت‌رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه، ایجاد روابط با انجمن‌های این کشور را یکی از اولویت‌های اتاق مشترک عنوان کرد و گفت: معتقدم در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها امکان همکاری مشترک بین دو کشور وجود دارد. از طرفی می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی برای افزایش سطح روابط خود استفاده کنیم.

این فعال اقتصادی اعمال تعرفه‌های تجاری را راهکاری برای توسعه و استمرار روابط دانست و اعمال آنها را ضروری ارزیابی کرد.

در انتهای این نشست درباره تفاهم‌نامه‌ای که قرار است بین اتاق ایران و اتحادیه اتاق‌های ترکیه (TOBB) در حاشیه کمیسیون مشترک ایران و ترکیه به امضا برسد نیز صحبت شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ