پروژه دیروز اسرائیل در لبنان، فیلم سینمایی بود!

اقتصاد ایران: شاید کمی شبیه فیلم‌های سینمایی در هالیوود، دیروز اتفاقاتی در لبنان افتاد که مسبب آن اسرائیل بود، پیجرهایی که منفجر شد و منجر به کور شدن و یا آسیب‌های دیگر به اعضای حزب‌الله شد، شکل نفوذ به این پیجرها که اصلا قرار بوده جایگزین امنی برای موبایل باشد و اصلا چگونگی رخ دادن این اتفاق از آن پرسش‌هایی‌ست که فعلا کسی پاسخ روشن برای آن ندارد، اما هر چه که هست باید سناریوهای هالیوود را جدی گرفت.

برترین‌ها: شاید کمی شبیه فیلم‌های سینمایی در هالیوود، دیروز اتفاقاتی در لبنان افتاد که مسبب آن اسرائیل بود، پیجرهایی که منفجر شد و منجر به کور شدن و یا آسیب‌های دیگر به اعضای حزب‌الله شد، شکل نفوذ به این پیجرها که اصلا قرار بوده جایگزین امنی برای موبایل باشد و اصلا چگونگی رخ دادن این اتفاق از آن پرسش‌هایی‌ست که فعلا کسی پاسخ روشن برای آن ندارد، اما هر چه که هست باید سناریوهای هالیوود را جدی گرفت.

اطلاعات تازه درباره پیجرهای منفجر شده در لبنان

خبرآنلاین نوشت که دستگاه‌های پیجر دخیل در حادثه تروریستی امروز لبنان ساخت شرکت Gold Appolo بوده‌اند که در فرکانس ۴۵۰ تا ۴۷۰ مگاهرتز ارتباط برقرار می‌کردند.

پروژه دیروز اسرائیل در لبنان، فیلم سینمایی بود!

براساس ویدئوها و تصاویر منتشرشده از آسیب‌هایی که انفجار این پیجرها به‌دنبال داشته‌اند، به‌نظر می‌رسد انفجار اجزای داخلی این دستگاه‌ها نظیر باتری آن‌ها، به‌تنهایی نمی‌تواند باعث بروز این حجم از آسیب شود؛ از طرفی نیز این پیجرها از باتری‌های قلمی ۱.۵ ولت استفاده می‌کنند که انفجار آن‌ها چه به‌عنوان عامل اصلی و چه به‌عنوان عامل اولیه نمی‌تواند ممکن باشد.

پروژه دیروز اسرائیل در لبنان، فیلم سینمایی بود!

بررسی دستگاه‌های پیجر دخیل در این حمله نیز نشان می‌دهد که ساخت کشور تایوان و از شرکت Gold Appolo بوده‌اند که در فرکانس ۴۵۰ تا ۴۷۰ مگاهرتز ارتباط برقرار می‌کردند. مشخصاً صهیونیست‌ها به‌شیوه‌ای، تهیه این پیجرها توسط حزب‌الله را تشخیص داده و با دست‌کاری و ایجاد خراب‌کاری صنعتی در آن‌ها، زمینه‌سازی بروز اتفاق و حمله تروریستی امروز بعدازظهر را رقم زدند.

محسن ریحانی، فعال رسانه هم در یادداشتی در این خصوص نوشت: علاوه بر مشکوک بودن باتریهای لیتیوم. بحث دیگر اینست که آیا اسرائیلی‌ها به زنجیره تامین این پیجرها نفوذ کرده اند و قطعات یا مواد انفجاری را درداخل آن کار گذاشته اند یا خیر. چه باتری باشد چه مواد انفجاری جاسازی شده در قطعا در چرخه تامین. این کار دسترسی یا شناخت فیزیکی نمونه عینی است.

پروژه دیروز اسرائیل در لبنان، فیلم سینمایی بود!

دقیق نمیدانیم چه شده (باتری؟) اما احتمالش کم نیست اسرائیل با دسترسی به چرخه تامین قطعه ای با کمی ماده انفجاری را در دستگاه قرار داده باشد. به کوچکی دستگاه نگاه نکنید اسرائیلی‌ها در قطعاتی کوچکتر اینکار را انجام می‌دهند. یک انفجار کوچک در محیط بسته دستگاه کافی است تا مخزن ترکش بشود. انفجارهایی که در فیلم‌ها دیده می‌شود بنظر کار سوزش و بعد انفجار باتری نیست بلکه بیشتر شبیه انفجار مواد منفجره سریع است. پیجر نباید باتری خیلی قوی هم داشته باشد. ابتدا فرد را پیج می‌کنند که وسیله را در دست و جلوی دید بگیرد و بعد انفجار. از اینرو خیلی‌ها آسیب جدی دیده اند.

پروژه دیروز اسرائیل در لبنان، فیلم سینمایی بود!

در همین رابطه سید علی موسوی، روزنامه‌نگار در قالب یک رشته توئیت به تحلیل حادثه دیشب لبنان پرداخت و می‌نویسد:

چند سناریو برای نفوذ و انفجار در پیجرها؛

نفوذ و اختلال فرکانسی: پیجرها از ارتباطات رادیویی برای دریافت پیام‌ها استفاده می‌کنند. مهاجمان می‌توانند با ایجاد اختلال در فرکانس‌های مورد استفاده پیجرها، این دستگاه‌ها را هدف قرار دهند.

این کار با استفاده از تجهیزات جمینگ (Jamming) یا ارسال سیگنال‌های مخرب برای بی‌نظم کردن عملکرد دستگاه انجام می‌شود.

هک و دستکاری داده‌ها: با تحلیل پروتکل‌های ارتباطی که پیجرها استفاده می‌کنند، مهاجمان ممکن است بتوانند به سیستم نفوذ کنند و پیام‌های مخرب یا کدی را ارسال کنند که باعث اختلال یا حتی تخریب دستگاه شود.

این نوع حملات معمولاً نیاز به دانش فنی بالایی دارد و می‌تواند شامل استفاده از نقاط ضعف نرم‌افزاری دستگاه‌ها باشد.

کاربری به نام پیمان که طبق گفته خودش دانشجوست هم به نقل از چند رسانه خارجی توئیت زد:  گویا لبنان پنج ماه پیش این پیجرها را وارد کرده بودند. ۲۰ گرم PETN (ماده منفجره خیلی قوی) روی باطری‌اشون کار گذاشته شده بوده.

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ