اولین نشست خبری رئیس جمهور با اصحاب رسانه ؛

اشراف دکتر پزشکیان به زبان انگلیسی و تشویق حضار

اقتصاد ایران: نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم عصر امروز (۲۶ شهریور ماه) با حضور جمع کثیری از نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم عصر امروز (۲۶ شهریور ماه) با حضور جمع کثیری از نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

از حواشی قابل بیان در خصوص این نشست، اینکه نشست مذکور در حالی برگزار می‌شود که از ساعت‌ها قبل خبرنگاران و تیم‌های رسانه‌ای خود را به محل برگزاری این نشست رسانده‌اند.

بدون هیچ تشریفات خاص

محیط برگزاری نشست بدون هیچ تشریفات خاصی طراحی شده و میز پاسخگویی رئیس جمهور از میکروفون و لوگوی اختصاصی رسانه‌ها، خالی است و صرفاً بنری در پشت زمینه محل نشستن رئیس‌جمهور طراحی شده که سمت راست بالای بنر، تصویری از مقام معظم رهبری و شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» به چشم می‌خورد.

سمت چپ بنر نیز عکس امام خمینی (ره) و نوشته‌ای زیر آن تحت عنوان «وحدت کلمه رمز پیروزی» جای گذاری شده است. قله دماوند و پرچم ایران و خطبه ۱۶ نهج البلاغه که یکی از کلیدی‌ترین جملات رئیس جمهور در ایام تبلیغات انتخاباتی محسوب می‌شود، تحت عنوان «گردنم را در گرو وعده‌هایم می‌گذارم» در این بنر طراحی و جای گذاری شده است. «اصلاح حکمرانی |بازگشت به مردم» و «برای ایران| دولت وفاق ملی هم از جمله شعارهایی است که در این بنر خودنمایی می‌کند.

مفصل‌ترین نشست یک رئیس جمهور

گفته می‌شود این نشست خبری مفصل‌ترین نشست یک رئیس جمهور با خبرنگاران خواهد بود و پزشکیان قرار است به ۳۰ سوال خبرنگاران پاسخ دهد.

اتاقی برای ثبت سوالات خبرنگاران از طریق سیستم، در محل نشست طراحی شده که ساعتی قبل از آغاز نشست مجوز ورود و آغاز فرآیند ثبت سوال به خبرنگاران رسانه‌ها داده می‌شود. شنیده‌ها حاکی از آن است روال پرسیدن سوالات از رئیس جمهور بر اساس قرعه کشی خواهد بود و این روش هم در نوع خود، برای اولین بار در این سطح از نشست‌ها انجام خواهد شد.

همان کاپشن مخصوص!

رئیس جمهور در این نشست هم پوشش همیشگی خود را به تن داشت؛ همان کاپشن مخصوصی که عده‌ای معتقدند پس از ریاست جمهوری باید جای خود را به لباس رسمی‌تری مانند کت و شلوار بدهد.

رئیس جمهور رأس ساعت ۱۵ در محل نشست حضور یافت و پس از پخش سرود ملی، در ابتدای این جلسه سید مهدی طباطبایی معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور گزارشی از جزئیات و نحوه برگزاری این نشست ارائه کرد و وعده داده شد که برای برگزاری مستمر و مرتب جلسات پرسش و پاسخ تلاش شود.

رأس ساعت ۱۵:۱۴ دقیقه مسعود پزشکیان برای ایراد سخن پشت تریبون ایستاد و با ادبیات همیشگی و غیر رسمی خود، صحبت با خبرنگاران را آغاز کرد.

رئیس جمهور پس از سخنرانی پشت تریبون، پشت میز در نظر گرفته شده برای پاسخگویی به سوالات قرار گرفت تا آماده پاسخ به سوالات رسانه‌ها شود.

اولین قرعه به اسم یک خبرگزاری افتاد که نماینده‌اش حضور نداشت. قرعه بعدی به خبرگزاری فارس اختصاص یافت و پس از آن دنیای اقتصاد به نمایندگی از رسانه خود طرح پرسش خواهد کرد.

خبرگزاری فارس سوال خود را به حوزه سیاست خارجی اختصاص داد و در بخش دوم سوال خود بحث اقتصادی و معیشت مردم را مورد پرسش قرار داد.

خبرنگار دنیای اقتصاد، سوال خود را به رفع موانعی مانند رفع تحریم‌ها برای حل مشکلات مربوط به ناترازی‌های اقتصادی اختصاص داد.

اشراف به زبان انگلیسی و تشویق حضار

خبرنگار CC tv چین سوال خود را به زبان انگلیسی پرسید و همزمان رئیس جمهور به نشانه تأیید سر خود را تکان داد که بیانگر تسلط وی به زبان انگلیسی بود. پس از پایان سوال پزشکیان بلافاصله قصد پاسخ به سوال خبرنگار را داشت که مترجم برای ترجمه اعلام آمادگی کرد و رئیس جمهور با خنده گفت: «می‌خواهی ترجمه کنی؟ ترجمه کن» و همین موضوع خنده و تشویق حاضرین در نشست را به همراه داشت.

خبرنگار ایرنا سوال خود را به سوالی در مورد برنامه دولت چهاردهم برای دستیابی به رشد ۸ درصدی و رونق تولید اختصاص داد.

خبرنگار هم میهن برای طرح سوال پشت تریبون ایستاد. همزمان نیروی تشریفات میکروفون رئیس‌جمهور را تنظیم کرد و پزشکیان با نگاه و همراه با خنده گفت: «پروتکل است دیگر، نمی‌توان کاری کرد.»

خبرنگار هم میهن برای طرح سوال پشت تریبون ایستاد. همزمان نیروی تشریفات میکروفون رئیس‌جمهور را تنظیم کرد و پزشکیان با نگاه و همراه با خنده گفت: پروتکل است دیگر، نمی‌توان کاری کرد.

پاسخ جالب به سوال جنجالی خبرنگار الجزیره

خبرنگار الجزیره سوالی در خصوص انصار الله یمن پرسید و اینکه آیا ایران موشک هایپرسونیک را در یمن آزمایش کرده است؟

پزشکیان در بخشی از پاسخ به خبرنگار الجزیره نام موشک موجود در ایران را فراموش کرد. خبرنگاران نام موشک را گفتند و او با خنده نام موشک را گفت و به صحبت خود ادامه داد.

خبرنگار دانشجو هم سوالی در مورد ساخت مسکن و معضلات مسکن در تهران و سایر کلان شهرها پرسید.

مجری از رئیس جمهور خواست که به سوالات پاسخ‌های کوتاه‌تری بدهد.

رد صلاحیت با عنوان عدم التزام به اسلام!

خبرنگار بعدی موضوع «انتصابات» را هدف سوال خود قرار داد و پزشکیان هم بار دیگر در اثنای پاسخ به این سوال بر تحقق وفاق، تاکید کرد و با اشاره به دلیل رد صلاحیت خود در مجلس گفت «من را با عنوان «عدم التزام به اسلام» رد صلاحیت کرده بودند.» همین جمله باعث تشویق حضار شد.

خبرنگاران المیادین، جماران و انصاف نیوز به ترتیب برای طرح سوال از رئیس جمهور پشت تریبون حضور یافتند.

خبرنگار المیادین سوال خود را به زبان عربی پرسید و این بار هم پزشکیان به معنای فهمیدن سوال سر خود را تکان داد و نکته‌ای را روی برگه کاغذ مقابل خود نوشت.

خبرنگار جماران افزایش قیمت‌ها و تقابل آن با دیدگاه رهبری را مورد اشاره قرار داد.

رئیس جمهور حین طرح سوال، با دستانی گره خورده به سوال توجه کرد و در آغاز پاسخ به سوال گره دستان خود را باز کرد و کف دست‌های خود را به هم چسبانده و به سوال پاسخ داد.

خبرنگاران آناتولی ترکیه و ایسنا، در ادامه نشست طرح سوال خواهند کرد.

پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز، تشویق نمایندگان رسانه‌های حاضر در نشست را به همراه داشت.

پاسخ با پرهیز از دیسیپلین

خبرنگار ترکیه موضوع سیاست روابط با همسایگان که در دولت سیزدهم مورد تاکید و توجه بود را مورد سوال قرار داد.

رئیس جمهور حتی در پاسخ به سوالات هم قائل به تشریفات نیست. با ادبیات ساده و در حالی که نحوه نشستنی به دور از دیسیپلین دارد به سوالات گوش می‌دهد و پاسخ می‌دهد.

نماینده خبرگزاری ایسنا، توجه به کرسی‌های آزاداندیشی را مورد اشاره قرار داد.

نمایندگان روزنامه جام جم و عصر ایران هم به ترتیب سوال خود را از رئیس جمهور خواهند پرسید.

خبرنگار جام جم سوالی پیرامون عدالت آموزشی و ایجاد توازن میان مدارس دولتی و غیر دولتی مطرح کرد.‌

خبرنگار فرانس ۲۴، ناتوانی رؤسای جمهوری قبل در لغو تحریم‌ها را مورد اشاره قرار داد و پرسید در شرایط فعلی چگونه می‌خواهید از تحریم‌ها عبور کنید؟

خبرنگار عصر ایران سوالاتی در مورد رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها و اینکه آیا حاضر به دیدار با رئیس جمهور آمریکا خواهد بود یا نه، پرسید.

خبرنگار خانه ملت، اجرای برنامه توسعه را مورد پرسش قرار داد.

خبرنگار راشاتودی هم سوال خود را به زبان انگلیسی پرسید. سوالی در مورد سفر به کشور روسیه و کمک به اهداف اقتصادی ایران مطرح کرد.

خبرنگار شرق پس از تبریک پیروزی رئیس جمهور در انتخابات، علت نگاه شرطی مدیران را مورد سوال قرار داد و گلایه کنکوری‌ها را نیز به گوش رئیس جمهور رساند.‌

شوخی با تأخیر خبرنگار صداو سیما

خبرنگار صدا و سیما با تأخیر به جایگاه طرح پرسش رسید. عده‌ای گفتند صدا هست؟ رئیس جمهور با خنده پاسخ داد «سیما نیست.»

خبرنگار صدا و سیما نبودن جا را مورد اشاره قرار داد که وی را مجبور کرده بود انتهای سالن باشد و مانع این شده بود که دیر به تریبون برسد.

خبرنگار العهد عربستان سوال خود را به زبان عربی پرسید؛ سوالی که پیرامون سفر به عراق و امضای چهارده توافق همکاری میان دو کشور بود.

پزشکیان در بخشی از پاسخ به این سوال محل تولد مشترک خود با مسعود بارزانی را مورد اشاره قرار داد و با خنده گفت هر دوی ما مهابادی و هر دو مسعود هستیم.

خبرنگار اندیشه پویا قبل از طرح سوال گفت من برای آمدن به اینجا از کوچه پس «کوچه‌های زیادی آمدم که گیر گشت ارشاد نیفتم.» پزشکیان گفت «هنوز گشت ارشاد پیگیری می‌کند؟ با خنده گفت قرار نبود اذیت کند. باز هم صحبت می‌کنیم.»

چقدر حقوق می‌گیری؟!

خبرنگار پایگاه خبری تابناک در مورد حقوق پزشکیان و متوسط دریافتی وزرا و هزینه‌های مربوط به ستادهای انتخاباتی خود را شفاف بیان کند.

پزشکیان گفت «من اصلاً پول نداشتم خرج کنم. ارز و دلار داده بودند که برگرداندیم. خیلی‌ها کمک کردند و خدا وکیلی خودم هم نمی دانم چطوری شد که این‌جوری شد. من گفته بودم مردم پای صندوق‌های رأی بیایند و به من می‌گفتند چرا این را گفتی؟ من حاضر نبودم ایران در منظر جهانی ضعیف دیده شود. اینکه چقدر حقوق می‌گیرم و می‌گیرند را خدا وکیلی نمی دانم. آن کسی که می‌داند اینجا نشسته (قائم پناه، معاون اجرایی رئیس جمهور) از خودش بپرسید. من اصلاً به این پول نیاز ندارم و نمی دانم. من فقط می‌خواهم مردم در مملکت به راحتی برسند.

مجری: کوتاه‌تر جواب بدهید / ‏‬پزشکیان: حاضرم با بله-خیر جواب بدهم

خبرنگار خبر آنلاین وعده‌های مختلف فیلترینگ، همسان سازی و ساماندهی اتباع خارجی را مورد اشاره قرار داد و گفت هنوز معضل گشت ارشاد وجود دارد.

مجری بار دیگر از رئیس جمهور خواست کوتاه‌تر جواب بدهد. پزشکیان هم در جواب گفت اگر اینها (خبرنگاران) راضی شوند من با بله و خیر جواب می‌دهم. بالاخره باد مشتری راضی باشد.»

در ادامه از رئیس جمهور خواسته شد از بین اعداد ۱ تا ۱۰۸ سه عدد انتخاب کند تا سه رسانه دیگر امکان طرح سوال داشته باشند. همچنین وعده داده شد که پاسخ تمامی سوالاتی که امکان طرحشان در جلسه فراهم نشد به صورت اختصاصی برای هر رسانه ارسال خواهد شد.‌

در حال تکمیل...

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ