آزمایش تصادف اولین خودروی مسابقه هیدروژنی جهان

اقتصاد ایران: اولین خودروی مسابقه هیدروژنی جهان موسوم به پایونیر ۲۵(Pioneer ۲۵) با بیشینه سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برای اولین بار آزمایش‌های تصادف خود را پشت سر گذاشت.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، اولین خودروی مسابقه هیدروژنی جهان به نام «پایونیر 25» با گذراندن آزمایش‌های تصادف FIA، گامی مهم در دنیای خودروهای موتور اسپرت را رقم زد.

این خودرو که صرفاً برای مسابقات آفرود اکستریم اچ(Extreme H) که اولین مسابقات موتور اسپرت با موتور هیدروژنی در جهان است، توسعه یافته است، حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت را ارائه می‌دهد.

گفتنی است که تاکنون چندین نسخه از خودروهای رالی و مسابقه‌ای با موتور هیدروژنی به عنوان نمونه اولیه در طول سالیان اخیر ساخته شده‌اند، اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند با موفقیت برای رقابت تایید شوند. بنابراین آزمایش موفقیت آمیز تصادف آن، به ویژه با توجه به اینکه هیدروژن هنوز به عنوان سوخت خودرو نسبتا جدید و کمیاب است و می‌دانیم که در تماس با هوا در شرایط خاص قابلیت انفجار دارد، بسیار مهم است.

البته شایان ذکر است که حتی در جایی که مخزن سوخت هیدروژنی سوراخ می‌شود و گاز هیدروژن خارج می‌شود، حدود 14 برابر سبک‌تر از هواست و بنابراین با سرعتی در حدود 20 متر در ثانیه به سمت بالا حرکت می‌کند و این یعنی احتمال وقوع انفجار بسیار کمتر از بنزین است.

مقررات آزمایش تصادف FIA حول محور ایمنی برخورد جانبی و واژگونی است. «پایونیر 25» پس از پایان این آزمایش‌های تصادف، تحت آزمایش‌های اضافی قرار خواهد گرفت.

مارک گرین از عوامل سازنده این خودرو گفت: ما نباید این را دست کم بگیریم. این اولین خودروی مسابقه‌ای هیدروژنی است که از فیلترهای FIA عبور کرده است. ما با FIA برای تعریف این آزمایش‌های تصادف کار کرده‌ایم.

«پایونیر 25» از فناوری سلول سوختی هیدروژنی سیمبیو(Symbio) با ظرفیت مخزن هیدروژن دو کیلوگرمی در فشار 700 بار استفاده می‌کند. این خودرو دارای یک شاسی لوله‌ای شکل با یک صندلی مرکزی راننده است که دور تا دور توسط سازه‌های ضربه‌گیر احاطه شده است.

این خودرو می‌تواند حداکثر قدرت 550 اسب بخار را با با شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت تنها ظرف 4.5 ثانیه تولید کند و همچنین توانایی مقابله با شیب تا 52.4 درجه را دارد. همچنین سواری و پایداری(هندلینگ) این خودرو با مرکز ثقل پایین و هندسه خاص سیستم تعلیق تقویت شده است.

شاسی به خودی خود بسیار قوی است، با این حال، ساختارهای کامپوزیت کربنی مخصوص تصادف اضافه شده است که بر روی دو مخزن هیدروژن قرار دارند و همچنین برای آزمایش ضربه جانبی، ساختارهای ترکیبی در دو طرف اضافه شده است که جاذب انرژی هستند.

گرین می‌گوید سیستم‌های فشار بالا و فشار پایین هیدروژن نیز در طول آزمایش‌ها نصب شده‌اند.

وی افزود: سیستم‌ها برای هر دو آزمایش تحت فشار بودند و فشارهای درون آنها به ‌عنوان داده‌های زنده کنترل می‌شد. این برای اطمینان از در معرض آسیب نبودن سیستم‌ها و از دست دادن فشار بود. خوشحالم که بگویم در هر یک از آزمایش‌ها، هم فشار بالا و هم فشار پایین حفظ شد و این نشان می‌دهد که هیچ آسیبی به سیستم هیدروژنی وارد نمی‌شود.

برنامه ریزی شده است تا مسابقات Extreme H در سال 2025 آغاز شود و فناوری پیشرفته موتور هیدروژنی را در یک محیط مسابقه و رقابتی به نمایش بگذارد.

خودروی Pioneer 25 قرار بود در دو مسابقه در ماه سپتامبر شرکت کند، اما هر دوی این مسابقات به تعویق افتادند تا این خودرو به فرانسه بازگردد، جایی که بخش قابل توجهی از آزمایش‌های باقی مانده را تکمیل خواهد کرد.

از نظر تئوری، این به سازندگان آن زمان بیشتری می‌دهد تا توسعه Pioneer 25 را به پایان برسانند.

قبل از انجام آزمایش‌های بیشتر در مسیر مسابقه در اواخر ماه جاری و متعاقباً در ماه اکتبر، نقطه عطف بعدی Pioneer 25 این است که مخزن‌های سوخت و بسته‌های باتری آن را تحت آزمایش‌های انعطاف‌پذیری قرار دهند.

تمام خودروهای شرکت کننده در مسابقات Extreme H قرار است طی هفته‌های آینده خودروهای هیدروژنی خود را بسازند و تیم‌های مربوطه باید تا پایان سال خودروهای خود را تحویل بگیرند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ