رئیس کل سابق بانک مرکزی:

ثبات بانک مرکزی به ثبات بازار کمک خواهد کرد

اقتصاد ایران: رییس کل اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک با توجه به چالش‌های ماه‌های اخیر، توانسته آرامش را به بازارها بازگرداند، افزود: ثبات بانک مرکزی باید حفظ شود و هر چه بانک مرکزی در وضعیت ثبات بیشتری قرار داشته باشد، به ثبات بازار نیز کمک خواهد کرد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سیدمحمدحسین عادلی، رییس کل اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک با توجه به چالش‌های ماه‌های اخیر، توانسته است آرامش را به بازارها بازگرداند و سیاست‌ها موثر واقع شد، افزود: ثبات بانک مرکزی باید حفظ شود و هر چه بانک مرکزی در وضعیت ثبات بیشتری قرار داشته باشد، به ثبات بازار نیز کمک خواهد کرد.

رییس کل اسبق بانک مرکزی بیان داشت: بیشتر اقدامات منجر به افزایش نقدینگی و تورم، توسط دستگاه‌های دیگر مخصوصا عوامل سیاست‌های مالی انجام می‌شود. بانک مرکزی مانند آتش‌نشانی است که باید آتش را خاموش کند، اما ممکن است یک شیر گاز همچنان باز باشد و شعله را افزایش دهد.

عادلی افزود: در شرایطی که نرخ ارز یا تورم بالا می‌رود، رییس کل بانک مرکزی به عنوان مسئول اصلی مورد انتقاد قرار می‌گیرد، اما او باید اختیارات لازم را برای مانور در شرایط مختلف داشته باشد و بتواند کنترل‌های لازم را اعمال کند.

وی با اشاره به اینکه بازار به‌ طور طبیعی به اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد، گفت: ما از بانک مرکزی توقع نداریم که همه مشکلات را به‌ طور کامل حل کند، اما مدیریت بانک مرکزی در بهبود انتظارات نقش داشته است.

رییس کل اسبق بانک مرکزی به قرار داشتن بازار ارز در دوره ای از آرامش اشاره کرد و تصریح کرد: بازار به ‌طور کلی متوجه وجود یک پارادایم مثبت در بانک مرکزی شده است که به دنبال کنترل نوسانات است.

عادلی تصریح کرد: اگر بخواهم نظر خود را در یک جمله بیان کنم، انتظار من این است که دولت با شناختی که از شرایط فعلی اقتصاد دارد و با توجه به اینکه مسئولان دو دستگاه کلیدی یعنی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، از اقتصاددانان هستند، تلاش کنند تا بانک مرکزی از ثبات نسبی خود خارج نشود و این ثبات ادامه یابد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که هر چه بانک مرکزی در وضعیت ثبات بیشتری قرار داشته باشد، به ثبات بازار نیز کمک خواهد کرد. ثبات و انسجام تصمیمات بانک مرکزی، به خود بانک مرکزی نیز کمک می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ