بازتاب نگرانی وزیر بهداشت ازکمبود تجهیزات پزشکی

اقتصاد ایران: موضوع حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، دل نگرانی بود که وزیر بهداشت در مراسم تکریم و معارفه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت مطرح کرد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، شاید یکی از چالش‌های حوزه درمان کشور، موضوع تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی بیماران باشد که در کنار دارو؛ دو دغدغه اصلی نظام سلامت در بخش درمان را تشکیل می‌دهند.

به دنبال حذف ارز ترجیحی دارو و اجرای طرح دارویار از سال ۱۴۰۱، برخی فعالان حوزه تجهیزات پزشکی در صدد اجرای چنین طرحی تحت عنوان "تجهیزیار" بودند. اما، دیدگاه‌های منتقد در اجرای طرح دارویار، با تجهیزیار هم موافق نیستند.

در همین حال، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، در مراسم تکریم و معارفه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، نگرانی خود را از حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، اعلام کرد.

روز گذشته نیز، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، جلسه‌ای پیرامون همین موضوع داشت که معاونان وزارت بهداشت نیز حضور داشتند.

نگرانی وزیر کاملاً درست است

همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به نگرانی وزیر بهداشت از بروز کمبود تجهیزات پزشکی در کشور، به جلسه روز گذشته کمیسیون اشاره کرد و گفت: روز گذشته در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وارد کنندگان و تولید کنندگان تجهیزات پزشکی گزارشی از وضعیت بازار تجهیزات پزشکی در کشور ارائه دادند.

وی افزود: تولید کنندگان تجهیزات پزشکی ابراز می‌کنند که به دلیل عدم حمایت جدی در معرض ورشکستگی قرار دارند و از سوی دیگر واردکنندگان نیز تاکید دارند که قادر به پرداخت ریالی ما به التفاوت تجهیزات پزشکی در صورت حذف ارز ترجیحی نخواهند بود.

سامه یح تاکید کرد: نگرانی وزیر بهداشت کاملاً درست و روشن است چرا که در صورت حذف ارز ترجیحی، تجهیزات پزشکی؛ گران و کمیاب خواهد شد و چگونگی عرضه و تقاضا نیز دامنه آن را گسترده‌تر خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هیچ یک از اعضای کمیسیون موافق حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی نیستند و به زودی جمع بندی این جلسه طی نامه‌ای از سوی کمیسیون بهداشت خدمت رئیس جمهور و وزیر بهداشت ارسال خواهد شد.

سامه یح تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم است که معتقدیم تصمیم شتابزده در این خصوص سبب ایجاد شوک به جامعه می‌شود و همه باید از اتخاذ تصمیمات اینچنینی به شدت پرهیز کنند.

هزینه‌های تجهیزات پزشکی ۱۰ برابر می‌شود

در همین حال، شرایط بحرانی زنجیره تأمین دارو، بعد از اجرای طرح دارویار، حکایت از این ضرب المثل دارد که نباید بی گدار به آب زد. زیرا، شرایط بازار دارویی کشور که قرار بود با اجرای طرح دارویار بهتر شود، متأسفانه نه تنها بهتر نشده که شرایط، تا حدودی بغرنج‌تر از دوران قبل از اجرای طرح دارویار شده است.

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس، نیز ضمن هشدار نسبت به تبعات حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، گفت: مجلس معتقد است حذف ارز ترجیحی از تجهیزات و ملزومات پزشکی باعث می‌شود تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات پزشکی برای تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور با مشکل افزایش ۱۰ برابری هزینه‌ها مواجه شوند و با این اقدام بیمارستان‌ها دیگر توانایی تأمین تجهیزات و جابجایی و از رده خارج کردن تجهیزات فرسوده پزشکی را نخواهند داشت. بنابراین به یکباره با کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی که نقش مهمی در حوزه تشخیص و درمان بیماری‌ها را دارد، مواجه می‌شویم.

وی در ارتباط با خروجی نشست روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیرامون حذف یا عدم حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی، افزود: در نشست روز گذشته تاکید شد که حذف ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی تجهیزات پزشکی عواقب بدی در پی خواهد داشت و به دلیل اینکه مشخص نیست ریال مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی قرار است از کجا تأمین شود بنابراین نیاز است ارائه ۶۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی به تجهیزات پزشکی تمدید شود؛ در واقع حذف ارز ترجیحی به معنای افزایش ۸ برابری قیمت ملزومات پزشکی خواهد بود و این موضوعی بسیار خطرناک است.

اسحاقی ادامه داد: در نهایت مقرر شد رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مکاتبه با رؤسای قوه مقننه و مجریه، هشدارهای لازم در مورد حذف ارز ترجیحی را گوشزد کند.

حذف ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی هیچ عایدی ندارد

در همین حال، علیرضا چیذری رئیس انجمن تولید، تأمین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی هیچ حمایتی از تولید تجهیزات پزشکی رخ نخواهد داد، افزود: مگر دچار زوال عقلی شده‌ایم که نرخ ارز بازار قاچاق را به عنوان نرخ رسمی ارز در کشور قبول کنیم؟! نرخ ارز رسمی کشور، نرخ قانونی ارز برای تأمین کالاها و برای احتیاجات مردم است.

وی با بیان اینکه ادعای وجود فساد و رانت در تخصیص ارز ترجیحی به حوزه تجهیزات پزشکی را قبول ندارد، گفت: نه تنها در زمینه ارز ترجیحی فساد وجود ندارد بلکه فساد و تقلب اصلی در بازار آزاد است. در بازاری که تأمین کننده کالا ارز مورد نیاز خود را از دولت می‌خرد و کالا وارد می‌کند فسادی نمی‌تواند وجود داشته باشد برعکس در بازار کثیف آزاد، پولشویی رخ می‌دهد چون قابل رصد نیست. نرخ‌های بازار آزاد هم نشان‌دهنده اوج فساد است.

به نظر می‌رسد، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و البته، وزیر بهداشت؛ نمی‌خواهند اشتباه محاسباتی درباره طرح دارویار، این بار برای تجهیزات پزشکی تکرار شود و مشکلات حوزه درمان، بیش از پیش تشدید شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ