افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد

اقتصاد ایران: بهتر نبود مبلغ بلوکه‌شده به‌اندازه ارزان‌ترین خودرو این طرح در نظر گرفته می‌شد و در عوض مدت بلوکه بودن پول کاهش می‌یافت؟اگر چنین شرطی در نظر گرفته می‌شد، به‌احتمال زیاد تعداد به‌مراتب پایین‌تری از متقاضیان در این طرح ثبت‌نام می‌کردند. جالب است بدانید تخمین کارشناسان نشان می‌دهد حدود ۲۲۵ همت در این طرح فروش جذب مقطعی نقدینگی رقم خورده است.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، عرضه گسترده ایران‌خودرو در سامانه یکپارچه سبب شده بود این خودروساز مدت‌ها فروشی برای محصولاتش نداشته باشد؛اما سرانجام فروش جدید این شرکت انجام شد. فاصله زمانی زیاد با آخرین فروش این شرکت، اختلاف قیمت زیاد بازار و کارخانه و همچنین عرضه محصول جدید ری را سبب شد متقاضیان زیادی برای ثبت‌نام اقدام کنند. بر اساس آمار ارائه‌شده توسط ایران‌خودرو، بیش از ۳ میلیون سفارش در سایت فروش این خودروساز ثبت شد. این درحالی است که تنها ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه در این عرضه به‌فروش رسید. با در نظر گرفتن این مورد که ۵۰ درصد خودروهای عرضه‌شده به‌طرح مادران و ۲۰ درصد به‌طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص دارد، عملا پایین‌ترین شانس برنده شدن برای متقاضیان عادی محاسبه می‌شود.

حالا چند سالی می‌شود که فروش خودرو با انواع و اقسام شرط‌ها انجام می‌شود. این‌که مشتری باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد، مشتری نباید به‌تازگی از خودروساز خرید کرده باشد، مشتری نباید پلاک فعال خودرو با عمر کمتر از ۵ سال داشته باشد و .... بخشی از این شروط بوده‌اند.

مسئولان تلاش کرده‌اند با وضع این شروط، مشتریان واقعی و دلالان را از هم متمایز کنند. اما پیش از آغاز طرح فروش ایران‌خودرو، دیوان عدالت اداری شرط دارا بودن گواهینامه را از شرایط خرید خودرو حذف کرد.

مدیرکل هیات عمومی و هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری اعلام کرد: «این شرط برای دریافت خودرو خارج از صلاحیت شورای‌رقابت است و متقاضیان دیگر برای دریافت خودرو نیاز به گواهینامه ندارند.»

در زمانی که بانک‌های کشور صف‌های طولانی برای پرداخت وام‌های مهم و ضروری دارند، بسیاری از بانک‌های کشور وام‌های مختلفی را برای ثبت‌نام ایران‌خودرو ارائه دادند. در این طرح متقاضیان عادی باید ۲۳۰ میلیون‌تومان را در حساب وکالتی بلوکه می‌کردند و بانک‌ها با ارائه تسهیلات شرایطی را مهیا کردند تا آن‌هایی که مبلغ کمتری هم در حساب دارند، بتوانند در این طرح شانس خود را امتحان کنند. این یعنی سیاست‌های بانک‌ها در جهت افزایش تعداد متقاضی بود و آن‌ها از هجوم میلیونی مشتریان استقبال کردند. البته بعدها سازمان بازرسی در مورد غیر قانونی بودن این رویه هشدار داد.

در بین خودروهایی که در طرح فروش ایران‌خودرو عرضه شدند، پژو ۲۰۷ با موتور TU۳ پایین‌ترین قیمت را دارد. این خودرو در کارخانه ۴۵۹ میلیون‌تومان قیمت خورده است و در بازار هم قیمتی در محدوده ۶۱۰ میلیون‌تومان دارد.

شرط بلوکه‌سازی مبلغ برای تشخیص مشتریان واقعی در نظر گرفته شد؛ اما چرا فقط ۲۳۰ میلیون‌تومان باید بلوکه شود؟ بهتر نبود مبلغ بلوکه‌شده به‌اندازه ارزان‌ترین خودرو این طرح در نظر گرفته می‌شد و در عوض مدت بلوکه بودن پول کاهش می‌یافت؟اگر چنین شرطی در نظر گرفته می‌شد، به‌احتمال زیاد تعداد به‌مراتب پایین‌تری از متقاضیان در این طرح ثبت‌نام می‌کردند. جالب است بدانید تخمین کارشناسان نشان می‌دهد حدود ۲۲۵ همت در این طرح فروش جذب مقطعی نقدینگی رقم خورده است.

کاهش قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی کیا سلتوس (۲۰۲۳)

خودروهای داخلی روز گذشته رشد بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۹۳۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۸۶۳ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان افزایش ۸۹۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ موتور TU۳ (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۲۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۷۶۴ میلیون‌تومان و کوییک GXL-R (سفید مشکی) (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۴۲۸ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد رشد قیمت ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی و افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۲۱۵ میلیون‌تومان و تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۳۳۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی اسکای‌ول ET۵ نبکا (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۶۶۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۱۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ ‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، جی‌ای‌سی امکو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power پلاس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و ونوسیا استار (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ