معاون فناوری وزیر علوم:

۱۱برنامه مشترک وزارت علوم و معاونت علمی نهایی می‌شود

اقتصاد ایران: معاون فناوری وزیر علوم گفت: تا ماه آتی ۱۱برنامه مشترک بین معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم نهایی می‌شود که بودجه و منابع مالی آن از طریق معاونت علمی تخصیص پیدا می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محمد نبی شهیکی معاون فناوری وزیر علوم در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری کشور در رابطه با پارک‌های علم و فناوری دانشگاهها اظهار کرد: کل بودجه‌ای که پارک‌های علم وفناوری کشور دریافت می‌کنند، ۲درصد از ارقام آموزش عالی کشور است که بسیار رقم کمی است.

وی ادامه داد: با همین رقم کم و پایه بسیار ضعیف، ۱۴۰هزار شغل در پارک‌های علم وفناوری شکل گرفته است. ما باید با این هدف حرکت کنیم که این نسبت به ۵۰۰هزار برسد و واقعیت این است که تحقق چنین نرخی مستلزم این است که پایه بودجه‌ای پارک‌های علم وفناوری را ۴ برابر کنیم.

شهیکی مطرح کرد: بسیاری از پارک‌های علم و فناوری کشور هنوز در بازه صنعتی و اقتصادی کشور قرار ندارند و دلیل آن این است که نوع نگاه این گونه بوده است که پارک‌ها باید خود منابع اخذ کنند درحالی که این نوع نگاه، نگاهی نیست که به فناوری در کشور قوام و قامت دهد.

وی گفت: تزریق منابع در حوزه زیرساختی و همچنین هزینه‌هایی که می‌تواند در قالب گرندهای فناوری باشد یک مسئله بسیار مهم است که وزیر نیز تاکید ویژه‌ای به این مسئله داشتند.

معاون فناوری وزیر عنوان کرد: در حال آماده‌سازی طرحی هستیم که طبق نظر وزیر علوم یک ریل‌گذاری متفاوت در آینده پارک‌ها باشد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم نهادهایی را ایجاد کنیم که آن اثربخشی و خروجی موثر را در زیست بوم آموزش عالی کشور نداشته باشد. بدون تردید اعتقادی که داریم این است که پارک‌های فناوری هر چه رشد پیدا کنند، در نتیجه آن تامین منابع مالی هم برای ما و هم دانشگاه ایجاد می‌شود و حتما مدل اجرای آن را نهایی خواهیم کرد.

شهیکی بیان کرد: مسئله‌ای که ما با آن مواجه شدیم این بود که در ۱۳ استان نهادهای موازی پارک‌های فناوری شکل گرفته است و نوع نگاه در شکل‌گیری این پارک‌ها از آغاز این بود که دانشگاه را به سمت دانشگاه صنعت‌ساز حرکت دهد اما اینگونه نشد و در خیلی از دانشگاه‌های کشور، پارک‌ها تنها ویترین آن دانشگاه شدند.

وی افزود: آسیب جدی که در حال حاضر با آن مواجه‌ایم این است که یک رقابت منفی و غیرسازنده بین پارک دانشگاهی در استان‌ها و پارک استانی شکل گرفته و نیاز به بازنگری در روندها دارد که راهبرد محوری را سعی می‌کنیم خدمت روسا ارسال کنیم.

معاون فناوری وزیر علوم درباره فضاهای مازاد دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: اگر بررسی کنیم، در بسیاری از استان‌ها فضای مازاد دانشگاه‌هایی مثل پیام نور، علمی کاربردی و دیگر دانشگاه‌ها وجود دارد درحالی که در حدود ۶استان پارک‌ها حتی یک متر فضای زیرساختی ندارند و به صورت اجاره‌ای کار را پیش می‌برند.

وی گفت: کل پارک‌ها، بخش‌های پژوهشگاه‌ها و دانشگاه، جز یک خانواده‌ از آموزش عالی کشور هستند و نیاز داریم که در بعضی از استان‌هایی که چنین فضاهای مازاد وجود دارد، یک الگوی دو سر سود بین دو نهاد طراحی کنیم.

شهیکی با اشاره به پست‌های سازمانی و کمبود شدید نیروی متخصص در پارک‌های علم وفناوری، عنوان کرد: این مسئله یک واقعیت تلخ است و واقعا وجود دارد، ما سعی می‌کنیم پیوست مناسب برای این حوزه شکل گیرد.

وی در رابطه با مدل همکاری بین معاونت علمی و وزارت علوم اظهار کرد: ما در ۳سرفصل در حال توافق هستیم. یکی تبصره ۲ که قرار شد مبلغ مشخصی با تصمیم‌گیری وزارت علوم مشخص شود.

معاون فناوری وزیر علوم افزود: دومین نکته که وجود دارد، در هفته جاری در ۵برنامه مشترک به توافق رسیده‌ایم و تا ماه آتی ۱۱برنامه مشترک بین معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم نهایی می‌شود که بودجه و منابع مالی آن از طریق معاونت علمی تخصیص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هدف ما این است این مدل هم‌افزا شود و مجدد معاونت فناوری و همچنین معاونت علمی، ۲مسیر متفاوت را دارند.

شهیکی گفت: ۱۱سرفصل مشترک در حال نهایی شدن است که بر اساس آن ۱۱سرفصل مشترک بتوانیم هم‌افزایی و این الگوی تعاملی را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم پارک‌های ما موثر باشند با الگوی فعلی امکان‌پذیر نیست و بدون تردید باید ظرف نهادی که برای پارک‌ها طراحی می‌کنیم به سمت الگوی حکمرانی مشارکتی با محوریت بخش خصوصی برود.

شهیکی در خصوص تعامل با هیات امنا نیز مطرح کرد: ما پیشنهادی را آماده کردیم که الگوی تمرکززدا را در پارک‌های علم و فناوری داشته باشیم زیرا پارک‌ها محیط پویایی هستند و اگر قرار باشد سرمایه‌گذار خصوصی پای کار آید بدون تردید نمی‌تواند منتظر بماند.

وی افزود: الگوی تعاملی هیات امنا با پارک‌ها باید الگویی غیر متمرکز و بر اساس دستورالعمل‌های مشخص باشد که طبق نظر مقام عالی وزارت سعی می‌کنیم این انعطاف‌پذیری نهادی به وجود آید و پارک‌ها را به عنوان بنگاه‌های خصوصی در دل وزارت علوم بپذیریم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ