نیاز یک میلیارد دلاری برای حفظ ناترازی فعلی برق

اقتصاد ایران: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران گفت: طبق برآورد‌های صورت گرفته، به ۹۰۰ تا یک میلیارد دلار بودجه برای گذر از این شرایط لازم است تا حداقل افزایش رشد مصرف جبران شود و بتوانیم ناترازی فعلی برق را حفظ کنیم.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، «علی نیکبخت» امروز (شنبه، ۲۴ شهریور) در نشست خبری با اشاره به وضعیت ناترازی برق در کشور گفت: برای امسال ناترازی ۱۹ تا ۲۰ هزار مگاواتی پیش‌بینی می‌شد، اما متاسفانه از قبل از پیک تدابیر لازم اندیشیده نشده و کشور گریبان‌گیر ضرر و زیان‌هایی در این بخش شد؛ باید گفت اگر برای سال آینده از هم‌اکنون تدبیر نشود، با ناترازی ۲۶ هزار مگاواتی روبرو خواهیم بود.

 
وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های تعمیرات دوره‌ای نیروگاه‌ها به دلایل نقدینگی و اقتصاد برق با چالش جدی مواجه شده است، افزود: مالکان نیروگاه‌ها به علت مطالبات انباشته‌ای که از دولت دارند، نمی‌توانند برای انجام به‌موقع تعمیرات، هزینه لازم را اختصاص دهند و این مسئله بعد از جهش قیمت ارز در سال ۹۸، بدتر شد؛ به‌طوری که درآمد نیروگاه‌ها از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ تقریبا دو برابر شد، اما هزینه‌های نیروگاه‌ها متأثر از نرخ ارز و تورم، چندین برابر شد، نرخ ارز در این مدت ۶ برابر و تورم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد پیدا کرد.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران بیان کرد: برای تابستان امسال حدود ۳۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی را به‌خاطر توقف برنامه‌های تعمیرات آنها یا در مدار نداشتیم و یا با ظرفیتی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصدی در مدار بودند.

وی ادامه داد: به دلیل بارش باران امسال ۶۰۰۰ مگاوات از نیروگاه‌های برق آبی استفاده کردیم که هیچ تضمینی برای وجود این پتانسیل در سال آینده وجود ندارد، با فرض اینکه هیچ نیروگاهی از مدار خارج نشود، بین هشت تا ۹ ماه فرصت برای تدبیر و برنامه‌ریزی درست برای پیک سال آینده وجود دارد که باید از همین امروز جلسات فشرده در همین زمینه برگزار شود.
 
نیکبخت با بیان اینکه برای ایجاد بستر تولید بین دو تا سه سال زمان لازم است، اظهار کرد: با بهینه‌سازی و ارتقای راندمان و توان نیروگاه‌ها می‌توان بخشی از ناترازی برق را جبران کرد، گفت: متوسط عمر نیروگاه‌ها در دنیا بین ۳۰ تا ۵۰ سال است، این میزان در ایران بین نیروگاه‌های گازی ۲۵ تا ۳۵ سال و در نیروگاه‌های بخاری ۳۰ تا ۵۰ سال است.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت کل نیروگاه‌های کشور بیش از ۹۲ هزار مگاوات است، در نیروگاه‌های بخاری از ۱۵ هزار مگاوات بالغ بر ۱۲ هزار مگاوات بالای ۳۰ سال عمر دارند و در بین نیروگاه‌های گازی ۲۷۰۰ مگاوات عمرشان به بالای ۳۰ سال می‌رسد.
 
وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری لازم در این خصوص گفت: اگر وزارت نیرو نسبت به انجام طرح‌ها اقدام کند، به ۹۰۰ تا یک میلیارد دلار بودجه برای گذر از این شرایط لازم است تا حداقل افزایش رشد مصرف جبران شود و بتوانیم ناترازی فعلی را حفظ کنیم.
 
نیکبخت گفت: با اضافه‌شدن واحد‌های جدید تولید و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر که در کل دنیا مرسوم شده است، می‌توان شرایط را تغییر داد، ایران پتانسیل بالای در حوزه تجدیدپذیر‌ها دارد که با توسعه آن می‌توان چالش‌ها را تا حد زیادی برطرف کرد.
 
همچنین در ادامه این نشست عباس کریمی، نایب‌رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران با بیان اینکه امسال میزان مصرف برق به ۷۹ هزار مگاوات رسید و ناترازی ۲۰ هزار مگاواتی را تجربه کردیم، گفت: اگر قرار است شرایط فعلی حفظ شود، نیاز است تا فوری‌ترین اقدامات درنظر گرفته شود و از اکنون خود را برای گذر از پیک سال آینده آماده کنیم، به تعمیرات نیروگاهی بیش از هر زمانی می‌بایست توجه شود.
 
وی با بیان اینکه در بدترین حالت ۶۱ مگاوات تولید برق خواهیم داشت که با این حساب میزان ناترازی برق از ۲۵ هزار مگاوات نیز عبور خواهد کرد بنابراین لازم است مدیریت مصرف و توجه به تعمیرات نیروگاهی در دستور کار قرار گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ