توپ وام ازدواج در زمین بانک مرکزی است یا مجلس؟

اقتصاد ایران: یکی از چالش های اساسی مردم با نظام بانکی در سال‌های اخیر دریافت وام از بانک‌ها خصوصا وام ازدواج بوده است. اما صف طولانی وام ازدواج به دست دولت برچیده می شود یا مجلس؟

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، طی روزهای اخیر و همزمان با حواشی وام 91.5 همتی بانک‌ها به کارمندان خود و در عین حال افشای پاداش های کلان و حق‌الجلسه های چند میلیونی مدیران و اعضای هیات مدیره بانک‌ها، انتقادات به نظام بانکی مخصوصا در حوزه پرداخت تسهیلات به مردم و جوانان بیشتر از قبل شده است.

گلایه‌ی به حق مردم و جوانان این است که چرا بانک ها بدون وثایق رایج و سخت گیری های مرسوم به خودشان وام های کلان و میلیاردی میدهند ولی موقع پرداخت وام 300 میلیونی ازدواج سخت‌ترین وثایق را می خواهند! متقاضیان وام ازدواج و فرزند باید چند ماه در صف منتظر بمانند تا نهایتا به شعب معرفی شوند و چند ماه هم بعد از معرفی به شعبه باید در گیر و دار تکمیل پرونده و معرفی ضامن و وثایق و ... باشند.

وام 91.5همتی بانک‌ها به کارمندانشان موجب شد فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی برای ارئه توضیحات راهی مجلس شورای اسلامی شود؛ فرزین البته اخیراً گفته که برای برچیده شدن صف وام ازدواج و فرزند به بودجه 800 همتی نیاز است درحالی که مجموع بودجه وام ازدواج و فرزند برای سال جاری 200 همت است. او از نامه نگاری با رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس برای تأمین اعتبار تسهیلات قرض الحسنه ازدواج خبر داده و گفته که انتظارات از نظام بانکی در این بخش فراتر از منابع موجود در شبکه بانکی است و ممکن است دستیابی به اهداف پیش بینی شده در مورد نقدینگی و تورم را دچار مشکل کند.

به گفته محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، در سال جاری 144 همت برای تسهیلات ازدواج پیش‌بینی شده که با تسهیلات فرزندآوری در مجموع به 200 همت می‌رسد که تا امروز  75.6 همت تسهیلات ازدواج  یعنی 53 درصد از کل تسهیلات تکلیفی برای 227 هزار نفر از متقاضیان محقق شده است. با این حال 355 هزار نفر در صف انتظار هستند که منابع 800 همتی را می‌طلبد.

با این حساب برای پرداخت وام ازدواج به 355 هزار نفری که در صف هستند و افرادی که تا پایان سال به این لیست اضافه خواهند شد، 800 همت منابع نیاز است. اما بانک مرکزی می گوید دست بانک ها خالی است و منابع کافی برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد.

مبلغ وام ازدواج 1403 با توجه به سن متقاضیان بین 300 تا 350 میلیون تومان است و به زوجین کمک می‌کند که بتوانند برخی از هزینه‌های ابتدایی برای تشکیل زندگی مشترک خود را تأمین کنند.

البته بانک مرکزی قبلاً اعلام کرده بود که 50 همت دیگر به بودجه امسال وام ازدواج و فرزند اضافه شده است؛ با مصوبه هیات عالی بانک مرکزی 50 هزار میلیارد تومان دیگر جهت تسهیل و تسریع در پرداخت به متقاضیان به اعتبار اولیه اضافه شده است.

بر اساس مصوبه هیئت عالی بانک مرکزی مقرر شد از 11 شهریورماه 50 هزار میلیارد تومان اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده های قانونی بانک ها به رقم تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری سال جاری تخصیص داده شود.

اما باتوجه به اعتبار 800 همتی مورد اعلام رئیس کل بانک مرکزی، اضافه شدن اعتبار 50 همتی هم نمی تواند کمک چندانی به برچیده شدن صف وام ازدواج کند و باید راه چاره دیگری را در این حوزه پیدا کرد.

قطعاً تأمین اعتبار برای وام ازدواج و فرزند نیازمند همکاری دولت و مجلس است و بدون تصویب بودجه و تأمین اعتبار کافی همچنان باید شاهد صف های چندصد هزارنفری وام ازدواج باشیم.

باتوجه به جریانی که بعد از افشای جزئیات وام پرداختی بانک ها به خودشان به راه افتاده و انتظار افکار عمومی، باید منتظر تغییراتی در سیاست گذاری های این بخش توسط بانک مرکزی و مجلس باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ