کتاب «صفر تا صد سواد مالی و تقویت هوش اقتصادی» منتشر شد

اقتصاد ایران: کتاب «صفر تا صد سواد مالی و تقویت هوش اقتصادی» نوشته مشترک معصومه نصیری و علی نوریجانی، توسط انتشارات باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «صفر تا صد سواد مالی و تقویت هوش اقتصادی» با محوریت چگونه نسل هزاره سوم را تربیت اقتصادی کنیم، نوشته مشترک معصومه نصیری و علی نوریجانی توسط انتشارات باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ـ ایران منتشر شد.

این کتاب در هفت فصل تهیه شده است که «تعاریف انواع سواد و تاریخچه سواد مالی»، «چرایی و ضرورت‌های سواد مالی و یادگیری آن»، «آشنایی با مهارت‌های کلیدی ارتقای سواد مالی»، «برنامه‌ریزی مالی و ارکان سازنده آن»، «ایستگاه‌های سواد مالی برای تحقق تربیت اقتصادی نسل هزاره سوم»، «بررسی گام به گام تربیت اقتصادی کودکان و نوجوانان توسط والدین» و «مفهوم ریسک و نسبت آن با سواد مالی» از عناوین فصل‌های این کتاب به شمار می‌رود.

نویسندگان کتاب در تشریح ضرورت موضوعی این اثر گفته‌اند که در کتاب پیش رو تلاش شد ضمن بیان ضرورت‌های فراگیری سواد مالی و تقویت هوش اقتصادی برای تمام اقشار جامعه مخصوصا کودکان و نوجوانان که از آنها به‌عنوان هزاره سوم یاد کردیم، نگاهی به تجربه زیسته دنیا در این زمینه داشته باشیم و در عین حال نقاط قوت و ضعف در مسیر فراگیرسازی این دانش همراه با مهارت را مورد مداقه قرار دهیم. بر همین مبنا لازم به تاکید است که سواد مالی به مجموعه‌ای از مهارت‌ها و دانش است که به فرد اجازه می‌دهد تصمیماتی آگاهانه و مؤثر با کلیه منابع مالی خود بگیرد.

نصیری و نوریجانی در این کتاب تلاش کرده‌اند تا به‌عنوان تلنگری مطرح کنند که سواد مالی به‌عنوان یک مهارت اساسی و ضروری، نقش بسیار مهمی در زندگی افراد ایفا می‌کند. این مهارت به افراد کمک می‌کند تا در مدیریت مالی خود دقیق‌تر و مسئولانه‌تر عمل کنند، از مخاطرات مالی پیشگیری کنند، برای آینده‌شان پس‌انداز و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره‌برداری کنند.

نویسندگان این کتاب بر این باور هستند که افزایش سواد مالی در جامعه می‌تواند به افزایش رفاه اقتصادی کمک کند و افراد را در برابر بحران‌های مالی و اقتصادی محافظت کند. بنابراین، توسعه سواد مالی به‌عنوان یک هدف آموزشی اساسی، برای فرد و جامعه می‌تواند بهبود و پیشرفت به همراه بیاورد.

غایت نهایی کتاب پیش رو تقویت سواد مالی، ارتقای هوش اقتصادی و تحقق تربیت اقتصادی نسل هزاره سوم است. نسلی که زیست در جهان دیجیتال را تجربه می‌کند و سخن از رمزارزها و تعاملات مالی دیجیتال بدون درنظر گرفتن مرزهای حکمرانی‌های رسمی به میان می‌آورد. این نسل اساسا در تعریف سواد نیز با پیوستگی میان دانش و مهارت برای داشتن ویژگی‌های لازم برای شهروندی مطلوب بودن مواجه هستند و نگاه‌های سنتی موجود اقتصادی و مالی برای آنها چندان قابل تعمیم و تسری نیست هرچند که دانستن این مبانی برای همه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ