فیبرنوری کام کاربران ایرانی را شیرین می‌کند

اقتصاد ایران: با توسعه پروژه فیبرنوری کاربران شهرهایی که تحت پوشش این فناوری قرار گرفتند می‌توانند تا سرعت‌های ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه کنند و براساس برنامه‌ریزی قرار است تا پایان سال ۱۴ میلیون خانوار تحت پوشش این فناوری قرار بگیرند.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، فیبرنوری یا تار نوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نور وارد شده از یک سر را، از سمت دیگر خارج کند. کابل فیبرنوری دارای پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی است با این فناوری می‌توان داده‌هایی مانند تصویر، صوت و غیره را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.  

به دلیل سرعت بالایی که این فناوری اجرای آن در کشور می‌تواند زیر ساخت ارتباطات را تا دهه‌های آینده تأمین کند و به دلیل اهمیت زیاد آن در قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه قید و برای وزارت ارتباطات و تمامی دستگاه‌ها به تکلیف تبدیل شده است.    

مهم‌ترین مزیت‌های فیبرنوری   

 کاربران شهرهایی که تحت پوشش این فناوری قرار گرفتند می‌توانند تا سرعت های ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه را تجربه و تمام خدماتی را که از اینترنت انتظار دارند در این بستر در اختیار داشته باشند. علاوه بر موارد گفته شده  فیبرنوری تأخیر پایینی هم دارد و کسانی که بازی‌های آنلاین یا خدمات پزشکی از راه دور و به صورت کلی مواردی که تأخیر پایین نیاز است انجام می‌دهند می‌توانند از فیبرنوری استفاده کنند.  

علاوه بر موارد گفته شده همه کشورهای پیشرفته نیز با شتاب در حال اتصال ساختمان هایشان به فیبرنوری هستند چون اینترنت ماهواره‌ای هم نمی‌تواند سرعت و کیفیت ارتباطی مبتنی بر فیبرنوری را فراهم کند بنابراین با نگاه به این پروژه در اروپا هم همه بسیج شده اند تا سال ۲۰۲۵ به پوشش حداکثری برسند.   

کاهش سرقت تجهیزات مخابراتی از دیگر مزیت‌های این طرح به شمار می‌رود. به عبارتی فیبرنوری می‌تواند تا ۵۰ درصد سرقت تجهیزات و کابل‌های مخابراتی را کاهش دهد. در بخش‌های روستایی که سرقت تجهیزات زیاد بود، استفاده از فیبرنوری را اعمال شده است؛ اگرچه باز هم در روزهای اول سرقت وجود داشت اما اکنون که سارقان فهمیدند این کار برایشان درآمدی ندارد و آمار سرقت کاهش پیدا کرده است.                

در ایران اما در حال حاضر پروژه به پیشرفت ۴۰ درصدی رسیده و هشت میلیون خانوار در همه کشور تحت پوشش این فناوری قرار گرفته‌اند و قرار است تا پایان سال این عدد حداقل به ۱۴ میلیون برسد. براساس برنامه هفتم توسعه که در مجلس مصوب شده باید تا انتهای این برنامه ۲۰ میلیون ساختمان را به این فناوری متصل شوند؛ به صورت متوسط باید هر سال ۴ میلیون ساختمان متصل شوند اما امسال براساس اعلام معاون راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به دلیل اینکه با تأخیر برنامه ابلاغ شده، میزان اتصال دو میلیون است ولی از سال‌های بعدی باید به صورت متوسط ۴ میلیون اتصال انجام شود.       

 نحوه درخواست فیبرنوری برای مشترکان تهرانی چگونه است؟    

برای درخواست فیبرنوری اگر شهروندان با شماره ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱  مخابرات تماس بگیرند و یک شماره تلفن همراه یا ثابت اعلام کنند، به پارتنرهای فروش اعلام و درصورتی که منطقه مورد نظر در سطح پوشش باشد، فیبر نوری را واگذار می‌کنند و درصورتی که نباشد، مخابرات از منطقه مورد نظر بازاریابی می‌کنند، تا درصورتی که به تعداد ۱۰ متقاضی برسد، بتوانند فیبر بک بن (back bone) را اجرا کنند.

نکته قابل توجه این است حتی اگر فردی در یک ساختمان درخواست اجرای فیبر داشته باشد، برای آن یک نفر کار انجام می‌شود و سپس برای بقیه اعضای ساختمان بازاریابی می‌شود. هزینه کار هم با اجرای فیبرکشی و مودم حدود سه الی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اما سرعتی که ارائه می شود سرعت مناسب و بالایی است.

در نهایت مشترکان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت شرکت مخابرات ایران مراجعه کنند و نکته قابل توجه این است مشوق یا پروموشن‌هایی مانند مودم قسطی هم ارائه شده‌ است.

به گفته کارشناسان از آنجایی که این پروژه در بسیاری از کشورها انجام و از ضروریات توسعه شبکه و اینترنت محسوب می‌شود؛ حتی اگر اینترنت همراه هم توسعه و سرعت خوبی داشته باشد باید این پروژه در مسر خوبی حرکت و ادامه پیدا تا به هدف نهایی خود برسد. مسئله‌ای که به دلیل اهمیت آن در برنامه‌های سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت چهاردهم هم لحاظ شده است.  

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ