رایزن فرهنگی ایران در اندونزی:

اندونزی یکی از قطب‌های اقتصادی جهان در دهه آینده

اقتصاد ایران: رایزن فرهنگی ایران در اندونزی گفت: با گسترش روابط فرهنگی‌دانشگاهی با اندونزی، دنبال ارائه تصویری واقعی از ایران و ایرانیان در اندونزی هستیم.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،محمدرضا ابراهیمی رایزن فرهنگی ایران در اندونزی راه اندازی دبیرخانه گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی دوجانبه ایران و اندونزی را که مدتی است با هدف افزایش تعاملات بین دو کشور راه‌اندازی شده، اقدامی اثرگذار برای صادرات فرهنگی کشورمان خواند و گفت: با گسترش روابط فرهنگی‌دانشگاهی با اندونزی، دنبال ارائه تصویری واقعی از ایران و ایرانیان در اندونزی هستیم. این‌کشور به دلیل برخورداری از جمعیت قابل توجهی از مسلمانان، یکی از کشورهای کلیدی و مهم جهان اسلام محسوب می‌شود و بسیاری از علمای این کشور بر اسلام رحمانی تاکید دارند که این گویای توجهی است که به همدلی و وحدت در این کشور می شود. این‌نگاه خط‌مشی اقدامات فرهنگی، سیاسی و علمی آنان نیز به شمار می رود.

وی افزود: در دایره تعاملات بین‌المللی ایران با دیگر کشورها، اندونزی از جایگاه مهمی برخوردار است. این‌کشور به‌ویژه از نگاه اقتصادی، به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی جهان در دهه آینده مطرح شده است و پیش‌بینی می‌شود در میان ۱۰ اقتصاد برتر جهان قرار گیرد. خرداد ماه سال گذشته و در پی سفر شهید رئیسی به اندونزی، سندی برای مبادلات فرهنگی میان دو کشور به امضاء رسید. این سند، همکاری‌های علمی، دانشگاهی و فرهنگی گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد؛ از جمله تبادل استاد و دانشجو، تبادل هیئت‌های علمی و اندیشمندان، همکاری در حوزه‌های سینما، برپایی نمایشگاه‌ها و همچنین سایر رویدادهای فرهنگی. رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی عملیاتی کردن بخش‌های مختلف این سند را وظیفه خود می‌داند.

رایزن فرهنگی ایران در اندونزی با اشاره به اهدافی که از ایجاد این همکاری‌ها دنبال می‌شود، گفت: هدف اصلی ما از این توافق‌ها، توسعه همکاری‌های علمی، دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو است. در همین راستا، برنامه‌هایی برای بورسیه دانشجویان اندونزیایی در ایران تدوین شده است. در حال حاضر تعدادی از این دانشجویان در حال تحصیل در کشورمان هستند. بر اساس سند مبادلات فرهنگی بود که تصمیم به برگزاری نخستین دور گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی میان دانشگاه‌های ایران و اندونزی گرفته شد. این‌فرصت با حضور ۱۲ دانشگاه برتر ایران از جمله امیرکبیر، شریف، شهید بهشتی، دانشگاه آزاد و دانشگاه بوعلی سینا همدان در سفر اخیر به اندونزی میسر شد.

دنبال ارائه تصویر واقعی ایران و ایرانیان در اندونزی هستیم

ابراهیمی گفت: نمایشگاه‌هایی از فعالیت‌های علمی و دانشگاهی ایران در سه شهر جاکارتا، سورابایا و مدان برای معرفی ظرفیت‌های علمی و بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ایرانی به دانشجویان و اساتید اندونزیایی برگزار شد. به دنبال این تعاملات، دبیرخانه دائمی این گفت‌وگوها در دانشگاه همدان و دانشگاه شریف هدایت‌الله جاکارتا دایر شدند. در پی راه‌اندازی این دبیرخانه، بیانیه‌ای برای گسترش همکاری‌های علمی، تبادل استاد و دانشجو و برگزاری سمینارها و همایش‌های مشترک علمی، به امضای ۲۳ دانشگاه برتر اندونزی رسید. یکی از مهم‌ترین تفاهم‌نامه‌هایی که به این منظوربا دانشگاه‌های اندونزی به امضا رسیده، تفاهم‌نامه میان رایزنی فرهنگی ایران با سازمان اسلامی محمدیه است.

وی افزود: سازمان محمدیه با بیش از ۹۰ عضو و ۱۷۰ دانشگاه زیرمجموعه خود، نقش مهمی در تعاملات علمی و فرهنگی اندونزی دارد و این‌تفاهم‌نامه راه را برای گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی میان دانشگاه‌های ایران و این سازمان هموار می‌کند. از دیگر فعالیت‌های مهم رایزنی فرهنگی می‌توان به راه‌اندازی اتاق‌های ایران کُرنر در ۹ دانشگاه برتر اندونزی اشاره کرد. فعالیت‌های متنوعی از جمله آموزش زبان فارسی و همچنین برپایی نمایشگاه‌ها و برنامه‌های مختلفی فرهنگی و هنری در این اتاق‌ها انجام می‌شود.

رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در پایان گفت: از جمله برنامه‌های آینده ما، توسعه صادرات فرهنگی، صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه‌هایی از توانمندی‌های هنری و علمی ایران است. رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی به عنوان ناظر این همکاری‌ها در تلاش است تا این گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی به طور مستمر ادامه پیدا کنند. برنامه‌هایی نیز برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی در بهار آینده و با حضور مقامات دانشگاهی اندونزی در دانشگاه بوعلی سینای همدان تدوین شده است. این برنامه‌ریزی‌ها برای ارائه تصویر بهتر و جامع‌تری از ایران به مردم اندونزی دنبال می‌شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ