رئیس شورای فقهی بانک مرکزی:

طعم بانکداری بدون ربا توسط مردم چشیده نشد

اقتصاد ایران: رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: روش‌های کنونی در نظام بانکی کشور متناسب با بانکداری اسلامی نیست به همین دلیل طعم بانکداری بدون ربا توسط مردم چشیده نشد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،   غلامرضا مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی امروز در همایش بانکداری اسلامی با بیان اینکه تدبیر درست سرمایه را رشد می‌دهد و تدبیر غلط سرمایه‌ها را از بین می‌برد، اظهار کرد: قانون بانک مرکزی سال گذشته ابلاغ و از خرداد امسال برای اجرا به کار گرفته شده است.

وی یادآور شد: قانون عملیات بانکداری بدون ربا از سال ۱۳۶۲ تصویب و در سال بعد از آن اجرا شد اما مسئول اجرای آن تا سال گذشته تعیین نشده بود که در نهایت پاسال اجرای آن از وظایف بانک مرکزی شمرده شد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه اجرای بانکداری اسلامی مستلزم حداقل سه مسأله است، تصریح کرد: مساله اول اصلاح روش‌ها و ایجاد نرم افزارهای بانکی مناسب است؛ روش‌های کنونی متناسب با بانکداری اسلامی نیست به همین دلیل طعم بانکداری بدون ربا توسط مردم چشیده نشد.

وی افزود: مساله دوم مربوط به اصلاح حسابداری بانکداری می‌شود. حسابداری بانکی ما مبتنی بر نرخ بهره است و باید سازمان حسابرسی و حسابداری از الگوی بانکداری اسلامی استفاده کرده و استانداردهای مربوطه را تهیه کنند.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی ادامه داد: بانک بدهکار سپرده‌گذاران نیست بلکه وکیل آنها است و این موضوع باید در ترازنامه بانک‌ها اصلاح شود.

مصباحی مقدم گفت: واژه بهره در واقع همان سود پول است نه سود کار و مشارکت و تولید؛ لذا باید آن را در ادبیات تغییر داد و از آن استفاده نکرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ