وزیر اقتصاد:

ناترازی بانک ها عامل اصلی تورم است

اقتصاد ایران: وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه من به استقلال بانک مرکزی اعتقاد دارم گفت: و ظیفه اصلی بانک مرکزی کنترل تورم است که این کار با از بین رفتن ناترازی بانک ها تحقق خواهد یافت.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد امروز در همایش بانکداری اسلامی گفت: امروز ۴ دهه از تدوین بانکداری اسلامی و بدون ربا گذشته و ما نه تنها به آن نزدیک نشدیم که حتی از آن دور شده‌ایم.

وی ادامه داد: من به استقلال بانک مرکزی اعتقاد دارم و از آن حمایت خواهم کرد به شرط آنکه بانک مرکزی به درستی به وظایفش عمل کند.

همتی گفت: باید بپذیرم بانک مرکزی مسئول کنترل تورم است و وظیفه اصلی بانک مرکزی همان کنترل نرخ تورم می‌شود؛ کنترل تورم وظیفه بانک مرکزی است و نه وزرات اقتصاد و این مهم به ناترازی بانک‌ها وابسته است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: استقلال کارشناسی بانک مرکزی این است که نرخ حقیقی ارز موجب رشد تولید کشور و صادرات باشد؛ ما هم زمان نمی‌توانیم هم سیاست کنترل و تثبیت نرخ ارز داشته باشیم و آزاد سازی نرخ بهره که این مسئله باید حل شود.

وی ادامه داد: انتظار ارائه بروز و مستمر و شفاف آمارها توسط بانک مرکزی برای پیش بینی پذیر کردن اقتصاد یکی از اولویت‌های بانک مرکزی است وباید بدانیم که هم اکنون معضلی بالاتر از ناترازی بانک‌ها نداریم. باید گفت که این روند فعلی دیگر قابل ادامه نیست و باید چاره اندیشید زیرا در بلند مدت نمی‌توانیم تورم‌را کنترل کنیم.

همتی گفت: ما وظیفه داریم از کارمندان خود دفاع کنیم ما از همه دفاع می‌کنیم نه فقط کارمندان بانک‌ها. به عنوان مثال پیگیری واریز گندمکاران و متناسب سازی قیمت گندم هستیم.

وی با اشاره به صحبت‌های چند روز قبلش گفت: منظور ما از اعطای کالا به جای وام ازدواج صرفاً برای افرادی بود که عجله داشتند نه که همه افراد وام‌هایشان کالایی شود.

همتی تصریح کرد: وام کارمندی بانک‌ها مربوط به این زمان نبوده و از قدیم مطرح بوده است که تنها فرقش این است که الان با توجه به تورم مبلغش تغییر کرده ولی ارزش آن تغییری نکرده است. این نکته ضروری است که بانک‌ها می‌توانند برای تضامین با مردم همکاری بیشتری کنند همانطوری که در وام‌های بزرگ سختگیری نمی‌کنید از وام‌های کوچک مردم هم سختگیری نکنید.

وی با اشاره به نرخ‌های متعدد ارز گفت: معنا ندارد در کشور چند نرخ ارز داشته باشیم و باید باید جلو رانت و فشارهای خارجی برای آن را بگیریم و تراز تجاری را مثبت کنیم که معتقدم این دور باطل باید توسط خود بانک مرکزی شکسته شود.

همتی تصریح کرد: رشد ما منابع محور است و متکی به صادرات نفت است. باید بهره‌وری را افزایش دهیم و از رشد منابع محور فاصله بگیریم.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ