رئیس کل بانک مرکزی:

نرخ رشد اقتصادی فصل بهار ۴.۲ درصد شد

اقتصاد ایران: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه رشد اقتصادی فصل بهار ۴.۲ درصد شد، گفت: وظیفه اصلی بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی است‌.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،   محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی امروز در همایش بانکداری اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور قصد دارم که موضع خود را در چند حوزه مربوط به سیاستهای کلان و پولی و بانکی و اجرای قانون جدید بانکداری اسلامی بیان کنم.

وی افزود: در قانون جدید بانک مرکزی به جای بانکداری بدون ربا از بانکداری اسلامی استفاده شده است. همچنین این قانون وظایف مشخصی را بر عهده بانک مرکزی گذاشته است که وظیفه اصلی کنترل تورم و حفظ ارزش پول در کنار تحقق رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی است.

فرزین ادامه داد: از سال قبل با تکانه‌های سیاسی و امنیتی رو به رو شدیم ولی خوشبختانه با رهبری مناسب در کشور و همکاری مردم و وفاق ملی با شوک‌هایی که رو به رو شدیم، در شرایط با ثباتی قرار داریم. در متغیرهای پولی و ارزی تکانه‌ها را مدیریت کردیم اگرچه همچنان نگرانی‌هایی داریم.

وی در ادامه گفت: در خصوص رشد اقتصادی برآوردها نشان می‌دهد که فصل بهار رشد تولید ناخالص داخلی به ۴.۲ درصد رسید که البته از ۵.۷ پیش بینی شده کمتر است. همچنین ترکیب رشد نشان می‌دهد در کشاورزی وضعیت بهتری داریم و از ۰.۶ درصد به ۳.۴ درصد رسیدیم.

فرزین تصریح کرد: در نفت هم رشد خوبی داشتیم تولید نفت ۵ ماهه مناسب بوده است. اما در صنایع و معادن شاهد کاهش نرخ رشد بودیم.

وی با بیان اینکه در بعضی بخش‌ها مثل خودرو وضعیت خوبی نداشتیم، تصریح کرد: اخرین امار گمرک، صادرات ۵ مات ۲۱.۹ میلیارد و واردات ۲۶.۳ میلیارد و رشد ۵.۵ درصدی داشته است. تا پایان سال نرخ رشد ۳.۷ درصد خواهیم داشت با توجه به اهداف قانون برنامه نرخ رشد راضی کننده ای نیست.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تا پایان سال تولید نفت وضعیت خوبی خواهد داشت و کشاورزی هم همینطور ولی نگرانی اصلی ما در حوزه رشد، صنعت خواهد بود. دو نگرانی اصلی داریم که با همکاری دولت باید رفع شود؛ یک‌موضوع ناترازی (بودجه و بانک‌ها) است و تأمین مالی پایدار حوزه رشد موضوع دیگر است.

رئیس کل بانک‌مرکزی با تاکید براینکه باید برای تأمین مالی پایدار رشد فکر اساسی داشته باشیم، گفت: نرخ رشد پول در مردادماه ۲۳ درصد بوده است. شبه پول ۲۹ درصد و نرخ رشد نقدینگی ۲۷.۵ درصد رسیده که کمی از هدفمان دور شدیم، امیدواریم با سیاست گذاری‌هایی که تعریف می‌کنیم به هدفمان نزدیک شویم.

وی به نقدینگی و ثبات ارزی در بازار ارز اشاره و تصریح کرد: هر دو مورد برای ما مهم است؛ هدف اساسی ما کنترل تورم است؛ همین مسیر را ادامه می‌دهیم ودر سال جاری به هدف تورم در کانال ۳۰ درصد و نقطه به نقطه در کانال ۲۰ درصد خواهیم رسید. نسبتاً به کانال مورد انتظارمان رسیده ایم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ