بومی‌سازی بذر کلزا با یک‌پنجم قیمت بذور وارداتی

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش‌بنیان موفق به بومی‌سازی بذر کلزا پاییزه شده است که در برابر سرما و شوری آب بسیار مقاوم است و تقریباً ۲۰ درصد مشابه خارجی خود قیمت دارد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عباس فلاح طوسی؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان هامان بذر رهاورد دانش  ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آنها گفت: محصولی که برای آن نشان دانش‌بنیان را اخذ کردیم، بذر کلزا و دانه روغنی است. از بذر کلزا تولیدی ما در مناطق سرد کشور برای کشت استفاده می‌کنند. دانه‌های روغنی تولیدی ما نیز برای روغن‌کشی کاربردی و مفید است.

وی ادامه داد: محصولات تولیدی مجموعه ما، نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی خود قیمتی بسیار پایین‌تر دارند. بذر وارداتی، بذر هیبریدی است که تنها قابلیت یک سال کشت را دارد در صورتی که بذر تولیدی ما بذر آزادگرده‌افشان است و تا سال‌های متمادی می‌توانیم از بذر مادری آن را تکثیر کنیم.

وی تصریح کرد: بذر کلزای تولیدی مجموعه هامان بذر رهاورد دانش با اقلیم کشور سازگاری دارد و در مقابل سرما و شوری بسیار مقاوم است و مخصوص مناطق سرد است. قیمت محصول نیز تقریباً 20 درصد مشابه خارجی خود است.

فلاح طوسی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه افزود: ما برای بذر کلزا تمامی مجوزات لازم از جمله مجوز ثبت و گواهی بذر، لیبل سازگاری و جوانه‌زنی و مجوز فروش و نشان ارزشمند دانش‌بنیان را اخذ کرده‌ایم. در سال اول توزیع بذر همگانی حدود هفت درصد از سطح کشت کشور را به خود اختصاص داده‌ایم، امید است در سال آینده این رقم به بیش از 25 درصد برسد.

وی تأکید کرد: تولید بذر داخلی سبب شکستن تحریم‌های بذر کشور می‌شود. ما توانستیم وابستگی به واردات را کاهش دهیم و برای کشاورزان کشور مواد اولیه را فراهم کنیم.

به گفته فلاح طوسی، دو بذر بهاره قبلا به ثبت رسیده بود ولی شرکت هامان بذر رهاورد دانش، نخستین و دومین بذر پاییزه را تحت عنوان هوپا (OHB401) و هامان (SHB501) به نام خود به ثبت رساند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه یکی از محصولات ثانویه کشاورزی، روغن است و در کشور ما مصرف بالایی دارد، کلزا می‌تواند منبع بسیار خوبی برای تولید روغن باشد و کشور را از واردات روغن بی‌نیاز کند و از این طریق بسیاری از مشکلات کشور برطرف شود. با توجه به بحران آب کشور، استفاده از بذر پاییزه ما که از بارندگی پاییز و بهار استفاده می‌کند و نیاز کمتری به آب دارد، بسیار مقرون به صرفه است. بذر تولید ما همانند بذر کشت تابستانی نیست که کشاورزان را از لحاظ تأمین برق و آب چاه‌ها به مشکل وادارد.

فلاح طوسی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم پنج نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم 15 نفر به عنوان نماینده در سطح کشور با ما همکاری می‌کنند. همچنین تمامی کشاورزان استان خراسان از بذر تولیدی ما استفاده می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص کاربرد محصولات خود در مناطق کمتربرخوردار تصریح کرد: عمده بذر ما با قیمت مناسب در مناطق کمتربرخوردار مانند کرمانشاه، ایلام، کردستان و آذربایجان شرقی که در آن مناطق کشاورزان روستایی به بذر مناسب دسترسی ندارند، ارسال می‌شود و سبب رونق کشت و کار، افزایش تولید و درآمد کشاورزان مناطق کمتربرخوردار می‌شود.

فلاح طوسی در خصوص نیازمندی‌های مجموعه گفت: برای گسترش مجموعه و رسیدن به خودکفایی بذر نیاز به سرمایه در گردش داریم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ