ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق:

مصرف برق خانگی ایران ۱.۵ برابر ترکیه است

اقتصاد ایران: ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق گفت: بر اساس اطلاعات سالنامه انرژی جهان سرانه مصرف برق خانگی در ایران ۱۰۶۸ کیلوات ساعت بوده در حالی که سرانه مصرف برق خانگی در ترکیه ۶۶۴ کیلووات ساعت است.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سید سعید میرشریفی در خصوص برخی شائبه‌های اخیر پیرامون سرانه پایین مصرف برق در بخش خانگی ایران نسبت به دیگر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی گفت: هر کشوری بسته به موقعیت و ظرفیت‌های جغرافیایی، امکانات و منابع موجودش تأمین انرژی بخش خانگی را از مسیرهای متفاوتی انجام می‌دهد و به همین دلیل مقایسه میزان مصرف یک انرژی خاص در بخش خانگی یک کشور با کشور دیگر تنها به شرطی می‌تواند صحیح باشد که هر دو کشور در خصوص سهم بکارگیری منابع مختلف تأمین انرژی خانگی شرایط مشابهی داشته باشند.

وی با اشاره به انواع انرژی مورد استفاده در بخش خانگی ایران ادامه داد: در بخش خانگی ایران هم انرژی برق و هم انرژی گاز در فصل گرم و سرد مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان شرایط و روش‌های تأمین انرژی متفاوت است.

میرشریفی با بیان اینکه نزدیک‌ترین کشور به ایران در خصوص منبع تأمین انرژی خانگی کشور ترکیه است، اضافه کرد: در بسیاری از خانه‌های کشور ترکیه نیز همانند ایران علاوه بر انرژی برق از شعله برای تأمین انرژی خانه استفاده می‌شود و لذا تا حدودی مقایسه مصرف برق خانگی در ایران با ترکیه می‌تواند منطقی باشد.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق اظهار کرد: بر اساس اطلاعات سالنامه انرژی جهان سرانه مصرف برق خانگی در ایران ۱۰۶۸ کیلووات ساعت است و این در حالی است که سرانه مصرف برق خانگی در کشور ترکیه ۶۶۴ کیلووات ساعت است که این یعنی سرانه مصرف برق هر ایرانی بیش از ۱.۵ برابر از هر شهروند ترکیه‌ای بیشتر است.

وی در خصوص سرانه مصرف برق کشورهای اروپایی مانند آلمان و فرانسه و مقایسه آن با مصرف خانگی در ایران نیز گفت: سرانه مصرف برق خانگی در آلمان ۱۵۵۲ کیلووات ساعت و در فرانسه ۲۵۶۵ کیلووات ساعت است که البته همانطور که اشاره شد در این کشورها انرژی برق تنها منبع تأمین انرژی خانگی است و حتی پخت و پز شهروندان این کشورها نیز با برق صورت می‌گیرد و لذا بالاتر بودن سرانه مصرف برق آن‌ها امری بدیهی است.

میرشریفی با تأکید بر اینکه از مقایسه سرانه مصرف انرژی برق کشورها اساساً نتیجه دقیق و صحیحی حاصل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم میزان مصرف برق کشورهایی که تنها منبع مورد استفاده خانگی آن‌ها برق است را با ایران مقایسه کنیم، باید میزان انرژی گاز مورد استفاده در بخش خانگی ایران را نیز به انرژی برق معادل تبدیل کنیم و پس از آن با مصرف کل انرژی مصرفی خانگی این دست کشورها مقایسه کنیم.

ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق ادامه داد: محاسبات نشان می‌دهد در صورت تبدیل انرژی گاز مصرفی در بخش خانگی ایران به انرژی برق، سرانه مصرف برق خانگی ایران به بیش از ۴۵۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد که حتی از سرانه مصرف برق آمریکا که ۴۳۴۱ کیلووات ساعت است نیز فراتر می‌رود.

میرشریفی متذکر شد: طبق آمار طی سی ساله اخیر شدت مصرف انرژی در ایران برخلاف جامعه جهانی در حال افزایش است و این موضوع بدان معنی است که برای تولید کالایی کاملاً مشابه در ایران به طور متوسط حدود ۶۰ درصد انرژی بیشتری لازم دارد که این موضوع نیز بیانگر بالا بودن مصرف انرژی به ویژه انرژی برق در ایران است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ