هزینه نجومی اقامتگا‌ه‌ها و گلایه اهالی گیلان از چادرخوابی!

اقتصاد ایران: گیلان در تعطیلات میانی شهریور پذیرای حدود پنج میلیون گردشگر بود؛ جمعیتی بیشتر از ساکنان این استان. حضور این تعداد مسافر، به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، هم به نارضایتی گروهی از اهالی این استان منجر شد و هم چالش‌هایی را برای مهمانان آنها رقم زد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  گیلان در تعطیلات میانی شهریور پذیرای حدود پنج میلیون گردشگر بود؛ جمعیتی بیشتر از ساکنان این استان. حضور این تعداد مسافر، به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، هم به نارضایتی گروهی از اهالی این استان منجر شد و هم چالش‌هایی را برای مهمانان آنها رقم زد. یکی از مشکلاتی که دو طرف از آن گلایه داشتند، کمبود یا گرانی اقامتگاه‌ها و رواج چادرخوابی مسافران در خیابان ‌بود. اما گردشگران برای هر شب حضور در اقامتگاه‌های گیلان باید چقدر هزینه کنند؟ قیمت‌ها بین حدود ۲۵۰ هزار تا ۱۸ میلیون تومان متفاوت است.

 هفته‌ای که گذشت را بسیاری از هم‌وطنان در سفر گذراندند. تعطیلات چند روزه، شرایط را به ایام عید شبیه کرده بود اما کمبود و گرانی همیشگی زیرساخت‌های گردشگری و سفر، این بار در برخی استان‌ها به صورت ویژه‌ای رخ نشان داد. از کمبود شدید بنزین در استان‌های شمالی گرفته تا سرگردانی مسافران برای تهیه بلیط اتوبوس در برخی پایانه‌های خوزستان. در این میان، اهالی و مسافران گیلان از یک موضوع گلایه شدیدی داشتند؛ کمبود یا گرانی اقامتگاه‌ها و رواج چادرخوابی در خیابان‌ها به ویژه در رشت. 

چادرخوابی البته پدیده جدیدی نیست و منحصر به گیلان هم نمی‌شود. در سال‌های اخیر، افزایش تورم و شرایط سخت اقتصادی و معیشتی، سفر را از سبد برخی خانواره‌ها حذف کرده است. برخی از اقشار نیز به سمت سفرهای ارزان‌قیمت رفته‌اند. آنها، به ویژه خانوارهایی که دو یا چند فرزند دارند تلاش می‌کنند با حذف هزینه اقامت، سفر خانواده را با هزینه کمتری جمع کنند. همین است که در این سال‌ها، چادرخوابی را در روزهای تعطیل تقریبا در همه شهرهای گردشگرپذیر می‌توان دید.   

اما هفته گذشته شرایط در استان‌های شمالی گویی متفاوت بود. تعطیلی جایگاه‌های سوخت و کمبود یا حتی نبود بنزین در برخی روزها، هم در مازندران و هم در گیلان مردم را با چالش‌های جدی مواجه کرد؛ یکی از دلایل این شرایط می‌تواند حجم بالای گردشگران ورودی به استان‌های شمالی و رکوردشکنی در مصرف بنزین باشد.

 پس از رسیدن رقم گردشگران ورودی مازندران به 21 میلیون نفر و اشباع این استان، موج مسافرت‌ها به سمت دیگر استان شمالی سرریز شد. در چنین شرایطی، شاید طبیعی باشد که موضوع چادرخوابی بیش از پیش به چشم مردم گیلان بیاید. موضوعی که می‌توان نشانه‌های آن را در گزارش‌های رسانه‌ای و واکنش‌های برخی کاربران در فضای مجازی دید.

گلایه اهالی گیلان از چادرخوابی مسافران

برخی از مردم گیلان در روزهای گذشته به جای خوشحالی از رونق اقتصادی که حضور بیش از 5 میلیون نفر در این استان می‌تواند نصیب آنها کند، از کمبود زیرساخت‌ها و در نتیجه چادرخوابی بسیاری از گردشگران گلایه داشتند. تسنیم در این مورد به نقل از برخی شهروندان رشت به رها شدن پسماند در خیابان‌ها و مناطق طبیعی و رفتار برخی از مسافران به عنوان بعضی از این گلایه‌ها اشاره کرده است. 

همچنین سایت گیل خبر، مسدود شدن پیاده‌روها، زشتی چهره شهر، ترافیک سنگین و عدم تعریف محل‌های مناسب برای نصب چادر را از جمله معضلات مربوط به چادرخوابی می‌داند. 

کاربران در فضای مجازی نیز از تولید و رهاکردن زباله، اشغال پیاده‌روها، نصب چادر در هر نقطه و مکان حتی جلوی ادارات دولتی و محل کار مردم گلایه کرده‌اند. کاربری نوشته است که شرایط باعث شد تعطیلات سخت و بدی بر گیلانی‌ها بگذرد و یا شرایط باید مدیریت شود یا استان به قدر ظرفیت خود مسافرت بپذیرد.

به نوشته برخی کاربران، این استان زیرساخت‌های لازم بهداشتی و اقامتی را برای حضور این حجم از مسافر ندارد؛ ضمن اینکه گردشگران چادرخواب سود چندانی نیز به مردم منطقه نمی‌رسانند. ضمن اینکه گروهی از مسافران به طبیعت نیز آسیب می‌زنند و حضورشان نفعی برای استان ندارد.

گردشگران هم ناراضی هستند

گلایه‌ها اما فقط مخصوص اهالی گیلان نیست. گردشگران هم نسبت به کمبود اقامتگاه به ویژه با قیمت مناسب، وضعیت امکانات رفاهی، شیوه ساماندهی مسافران و حتی کمبود امکاناتی مانند سرویس بهداشتی در این استان و به ویژه شهر رشت انتقاد دارند. 

مساله کمبود اقامتگاه البته مورد تایید مسئولان استانی هم هست. «ولی جهانی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی گیلان به تسنیم گفته است که  ظرفیت مراکز گردشگری، پاسخگوی حجم میلیونی مسافران نیست؛ «به همین دلیل شاهد پدیده چادرخوابی هستیم.» او البته سفر بدون برنامه‌ریزی افراد را نیز در این زمینه موثر می‌داند و بر لزوم تعیین اماکن مشخصی برای نصب چادر تاکید می‌کند. به گفته این مقام دولتی، بازگشایی زائرسراها، مساجد و حسینیه‌ها می‌تواند در حل این چالش کمک‌کننده باشد.   

هزینه اقامت در گیلان 

اما مسافران در صورتی که قصد چادرخوابی نداشته باشند، برای اقامت در شهرهای مختلف گیلان چقدر باید هزینه کنند؟ به گزارش تجارت‌نیوز، پاسخ چنین پرسشی، به این موضوع بستگی دارد که هدف آنها اقامت در هتل و ویلاهای لوکس باشد یا بوم‌گردی‌های معمولی‌تر یا خانه‌ها و اتاق‌های اجاره‌ای. قیمت‌ها می‌تواند از شبی 250 هزار تومان تا 18 میلیون تومان متفاوت باشد. البته اماکنی با قیمت‌های پایین‌تر، ممکن است در تعطیلاتی مانند نیمه شهریور، به راحتی در دسترس گردشگران نباشند. 

اقامتگاه‌های بیشتر از ۲ میلیون تومان

اقامت در هتل‌ها و شهرک‌های ویلایی گیلان، این روزها برای بسیاری از ایرانیان در دسته سفرهای لوکس و پرهزینه قرار می‌گیرد؛ چرا که اغلب آنها در دسته اقامتگاه‌هایی با هزینه بیشتر از دو میلیون تومان برای هر شب هستند.

برای مثال، اقامت یک خانواده 3 نفره در یک هتل سه ستاره ممکن است حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان هزینه داشته باشد. مسافران برای اتاق‌های سه و چهار تخته هم باید حدود 3 میلیون تا 3 میلیون و 700 هزار تومان بپردازند. این قیمت‌ها برای هر یک شب اقامت در این اتاق‌هاست. 

سوئیت‌ها نیز در هتل‌های مختلف گیلان بر اساس اینکه چند تخته باشند و به چه تعداد افراد اجاره داده شوند، قیمت‌های متفاوتی دارند؛ این نرخ‌ها ممکن است برای هر شب، بین دو تا بیش از هفت میلیون تومان در نوسان باشد. برای مثال یک سوئیت دو نفره حدود دو میلیون تومان و سوئیت وی‌آی‌پی 4 تخته حدود هفت میلیون و 200 هزار تومان هزینه دارد. 

برخی از مسافران به اقامت در شهرک‌های ویلایی علاقه دارند؛ قیمت ویلاها نیز ممکن است بین شبی بیشتر از چهار میلیون تومان برای ویلای یک خوابه 4 نفره تا بیش از شش میلیون تومان برای ویلای دو خوابه 8 نفره، در نوسان باشد. 

هتل آپارتمان‌های در گیلان در مجموع ارزان‌تر از شهرک‌های ویلایی هستند اما تفاوت چندانی با هتل‌های معمولی ندارند. باز هم بر اساس تعداد تخت‌ها و افرادی که می‌توانند در سوئیت ساکن شوند، قیمت‌ها ممکن است بین شبی دو تا چهار میلیون متفاوت باشد. 

البته یک عامل دیگر هم بر قیمت سوئیت‌ها موثر است؛ اینکه پنجره اتاق رو به دریا باز می‌شود یا خیابان. سوئیت‌هایی که در دسته نخست قرار دارند، عموما گران‌تر هستند. از سوی دیگر، مسافران برای آنهایی که کاناپه تخت‌شو دارند باید هزینه بیشتری را نسبت به سوئیت‌هایی که فاقد آن هستند، بپردازند. 

اقامتگاه‌هایی با هزینه حدود ۲ میلیون تومان و کمتر

بعضی از خانه مسافرها، در دسته اقامتگاه‌هایی قرار می‌گیرند که هزینه هر شب اقامت در آنها کمتر از دو میلیون تومان است. برای مثال، سوئیت‌های یک‌خوابه 3 نفره و 4 نفره ممکن است بین حدود یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 900 هزار تومان هزینه داشته باشند. این قیمت‌ها برای یک شب اقامت است. 

بعضی هتل آپارتمان‌های گیلان نیز در این دسته قرار دارند و کرایه شبی یک میلیون تومانی نیز برای اقامت در اتاق دو تخته در میان آنها پیدا می‌شود. اقامت در سوئیت یک خوابه 3 یا 4 نفره نیز ممکن است حدود یک میلیون و 500 هزار تا 2 میلیون تومان هزینه داشته باشد. 

هزینه هر شب کرایه اتاق، کلبه یا سوئیت در برخی از بومگردی‌ها و مجتمع‌های گردشگری نیز کمتر از دو میلیون تومان است. البته در میان بومگردی‌ها نیز برخی لوکس محسوب می‌شوند و ممکن است بر اساس ظرفیت اتاق، هر شب کرایه آنها بین سه تا شش میلیون تومان هزینه داشته باشد. در این نوع اقامتگاه‌ها معمولا در ازای افراد اضافه نیز مبلغی دریافت می‌شود که می‌تواند بین 80 تا 450 هزار تومان در نوسان باشد. 

اقامتگاه‌های کمتر از یک میلیون تومان

مسافران گیلان برای برخی از اقامتگاه‌ها می‌توانند هزینه‌ای کمتر از یک میلیون تومان پرداخت کنند که بسته به متراژ، امکانات، ظرفیت پذیرش و شهر و مکان بین 250 تا 980 هزار تومان متفاوت است. 

برای مثال، برخی از اهالی این استان یک فضای 36 متری بدون اتاق فلت را شبی بیش از 900 هزار تومان به 2 نفر پایه، 1 نفر اضافه کرایه می‌دهند. اما یک اتاق فلت 55 متری برای 3 نفر پایه و 3 نفر اضافه، شبی 800 هزار تومان آگهی شده است. همچنین یک خانه بومی 55 متری برای دو نفر و با ظرفیت اضافه 4 نفر، ممکن است حدود 700 هزار تومان نیز کرایه داده شوند. 

کرایه‌های 250 هزار تومانی نیز در میان آگهی‌ها برای سوئیت‌های حدود 30 تری دیده می‌شود که اینگونه اقامتگاه‌ها در ایام تعطیلات به راحتی در دسترس نیستند.

کرایه ویلا چند؟

در میان ویلاهای رسمی و شخصی گیلان نیز قیمت‌ها متفاوت است؛ هم اقامتگاه‌های کمتر از یک میلیون تومانی (برای هر شب) پیدا می‌شود و هم ویلاهای استخردار 10 تا 18 میلیون تومانی.  

ویلاهای گران‌تر معمولا امکانات دیگری نیز مانند جکوزی و برخی لوازم خانه مانند ماشین لباسشویی و کباب‌پز نیز دارند. 

قیمت‌های فوق بر اساس جستجو در سایت‌های کرایه اقامتگاه به دست آمده‌اند و ممکن است مسافران با حضور در گیلان، مبالغی کمتر با بیشتر از آنها را نیز پیدا کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ