گردشگری باید به اولویت اول کشور تبدیل شود

اقتصاد ایران: یزد- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما باید از نقطه ای که ایستاده ایم عبور کنیم و گردشگری به اولویت اول کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا صالحی امیری ظهر پنجشنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که در محل استانداری یزد برگزار شد، افزود: تا زمانی که اولویت اول کشور تجارت، نفت و پتروشیمی باشد ضربه خواهیم خورد.

وی ادامه داد: فضای تبلیغاتی ایران هراسی باید شکسته شود و نیازمند فعالیت‌های تخصصی و عزم ملی برای شکستن قفل ایران هراسی هستیم و اگر نتوانیم امنیت ایران را ترسیم کنیم قطعاً در جذب گردشگر چالش خواهیم داشت.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یزد سکویی برای شکستن زنجیره ایران هراسی است و به فضل خدا این اقدام را انجام خواهیم داد و همه باید به این درک برسیم که حضور گردشگر به افزایش قدرت ملی منجر خواهد شد.

صالحی امیری افزود: تجربه ۴۳ ساله به ما آموخته که تصمیم درست بگیرم چون گفتار درمانی فایده ندارد و لذا بعد از این نشست بلافاصله جلسه‌ای را در تهران تشکیل خواهیم داد و سپس نشستی نیز با نمایندگان این استان برگزار می‌شود تا نسبت به اجرایی شدن مصوبات اقدام شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با ادبیات دولت چهاردهم می‌توانم بگویم که یزد نمادی از وفاق و توافق ملی است و می‌تواند به عنوان الگویی در سطح کشور معرفی شود.

صالحی امیری افزود: یزد در تکثر دینی، قومی و مذهبی و همچنین در عرصه مدیریتی وفاق و انسجام بسیار خوبی در این استان شکل گرفته و همه اقدامات بر این مسیر استوار است که یزد جهش کرده و به حق خود برسد.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که ما از یزد گرفتم اینکه یزد به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده و اگر موانع برداشته شود جهشی را در آینده خواهیم دید که در کمتر استانی وجود خواهد داشت.

وزیر میراث فرهنگی افزود: در حال حاضر افزون بر ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه در این استان در حال انجام است و این عدد بسیار بزرگ است همچنین مجموعه‌ای از ظرفیت‌های جدید در این استان در حال ایجاد است که البته نیازمند اقداماتی هستیم که انجام خواهد شد.

صالحی امیری افزود: یزد یکی از سکوهای اصلی توسعه ملی است و باید باور کنیم که سرمایه گذاری در هراستان به معنی هزینه نیست و تنها راه حمایت از میراث فرهنگی نیز حمایت از بخش خصوصی است.

گردشگری باید به اولویت اول کشور تبدیل شود

تخریب آثار تاریخی از معضلات است

نماینده حوزه انتخابیه بافق نیز در این نشست گفت: تخریب آثار تاریخی به خصوص قلعه‌های تاریخی در مناطق دوردست از معضلات حوزه میراث است و از عمده ترین دلایل آن نیز نبود ناظرین میراث فرهنگی در شهرستان‌ها است.

محمد رضا صباغیان افزود: توزیع ناعادلانه بودجه آثار تاریخی از دیگر معضلات است و برخی از نقاط کشور آثار تاریخی می‌سازند ولی در برخی دیگر از نقاط آثار تاریخی با قدمت بیشتر وجود دارد اما به دلیل نداشتن بودجه در حال تخریب است.

وی اظهار داشت: بسیاری از آثار تاریخی در استان یزد به محل زباله و یا سکونت اتباع خارجی شده است و با برنامه ریزی درست و یا ایجاد مسیر دسترسی مناسب می‌توان این اماکن را دوباره بازآفرینی کرد و از تخریب بیشتر آثار تاریخی جلوگیری کرد.

فعالان گردشگری یزد از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند

نماینده اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: فعالین گردشگری استان از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند در حالی که فقط یکی از شرکت‌های فعال و سود آور معدنی این استان طبق اعلام اداره مالیاتی بیش از چهار هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داشته است.

مصطفی پوردهقان اظهار داشت: فعالیت مالی شرکت‌های بزرگ باید در داخل استان باشد تا از این محل تسهیلات بخش‌های مختلف و از جمله حوزه میراث فرهنگی پرداخت شود.

نیازمند مساعد برای تکمیل پروژه‌های گردشگری یزد هستیم

استاندار یزد نیز در این نشست گفت: شرکت‌های بزرگ یزد حمل و نقل ریلی دارند اما فقط در حوزه باری فعال است و در حالی که پنج راه ریلی کشور هستیم و افزون بر ۳۰ درصد بار کشور از یزد حمل می‌شود اما جفا و ظلم راه آهن کشور در حق یزد است که در حمل و نقل مسافری اقدام نکرده است.

مهران فاطمی افزود: برخی از پروژه‌های نیمه تمام که در حوزه میراث فرهنگی استان تحول ایجاد می‌کند نیازمند مساعدت برای راه اندازی و تکمیل است که امیدواریم در این زمینه در دولت چهاردهم همکاری لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: برج و باروی یزد که در منطقه ثبت ملی و ثبت میراث جهانی شده قرار دارد خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد این قسمت سالم است و همچنان پابرجا مانده و اگر تکمیل شود جاذبه منحصر به فردی را خواهد داشت.

استاندار یزد گفت: منطقه آزاد گردشگری نیز مصوبه سفر دولت سیزدهم را دارد و نیازمند همکاری در این دولت است همچنین بسیاری از بافت‌های کم نظیر استان یزد قابلیت مطرح شدن را دارد و نیازمند تخصیص اعتبار برای شکوفایی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ