تعاونی ها مردمی‌ترین شیوه رونق اقتصادی در کشور

اقتصاد ایران: نمین- در نظام توسعه اقتصادی با ایجاد کسب و کارها و ایده‌های جدید و تجمیع سرمایه‌های خرد مردم، در قالب شرکت‌های تعاونی می‌توان به توانمندسازی خانوارها و تولید ثروت کمک کرد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، سولماز پورنعمت: تاریخچه تشکیل اولین شرکت تعاون در ایران به سال ۱۳۰۳ برمی گردد و در شهرستان نمین نیز شرکت تعاونی روستایی بنام شرکت تعاونی روستای خوش آباد در سال ۱۳۴۲ تأسیس شد که حدود ۹۰۰ نفر از اهالی ۱۹ روستا در آن شرکت عضویت داشتند.

با وجود اینکه این شرکت موفقیت‌های زیادی کسب کرده بود اما در سال‌های اخیر به دلیل عدم مدیریت صحیح بسته شد.

با بررسی تعاونی‌های فعال سطح شهرستان می‌توان نتیجه گرفت اگر تعداد کمی از تعاونی‌ها موفق بوده‌اند عوامل مختلفی از جمله ضعف در ساختار و نبود مزایا و مشوق‌های قانونی باعث شده است تعاونی‌ها فاصله قابل توجهی با هدف تعیین شده داشته باشند.

تعاونی ها مردمی‌ترین شیوه رونق اقتصادی در کشور

در صورت حمایت دولت قادر هستیم در هر روستا یک تعاون ایجاد کنیم

مدیر عامل یکی از شرکت‌های تعاونی فعال شهرستان نمین  به اقدامات شرکت تعاونی در ارتباط با توسعه کشت در اراضی غیر قابل کشت اشاره و اظهار کرد: در روستاهای محروم بخش ویلکیج با هدف تولید پایدار و درآمدزایی و تثبیت روستا نشینی اقدام به کشت گیاهان دارویی نموده‌ایم.

فاطمه باقری بهره گیری از تجربیات اساتید در زمینه‌های مختلف کاشت گیاهان دارویی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در راستای توانمندسازی روستاییان پنج میلیارد تومان وام اشتغال جذب کرده‌ایم.

وی از ایجاد کارگاه فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان نمین خبر داد و گفت: تعاونی فراگیری که راه اندازی کرده‌ایم علاوه بر فرآوری گیاهان دارویی، تولید عسل، اسکاج سیمی، تولید مبلمان و تعمیر، تولید کاور مبل، کارگاه رشته بری، کارگاه فرش بافی و صنایع دستی و صنایع تبدیلی و بسته بندی و … را شامل می‌شود.

این بانوی فعال اقتصادی یکی از دلایل تشکیل تعاونی فراگیر را توانمند کردن بانوان بدسرپرست و بی سرپرست عنوان کرد و افزود: علاوه بر تولید، برای بیش از ۲۰۰ زن بدسرپرست و بی سرپرست اشتغال زایی کرده‌ایم.

باقری با بیان اینکه با همکاری ادارات در زمینه آموزش نیز فعالیت داریم، اظهار کرد: کار تعاونی را با کمترین سرمایه شروع کردیم به طور مثال یک دستگاه کره گیر در اختیار یک خانواده قراردادیم که لبنیات تولیدی خود را فرآوری کرد و علاوه بر کسب درآمد از خام فروشی جلوگیری شد.

وی یکی از چالش‌های تعاونی تحت مدیریت خود را نبود مکان مناسب و استیجاری بودن آن اعلام و خاطرنشان کرد: برای توسعه و گسترش تعاونی به تسهیلات با مبالغ بیشتری نیاز دارم که تاکنون موفق به دریافت آن نشده‌ام.

این تعاونگر فعال با بیان اینکه نیاز به شناسایی و حضور در بازارهای فروش داریم، افزود: از روستاها برای کار مراجعه می‌کنند در صورت حمایت می‌توانیم نفرات بیشتری را پوشش دهیم و اشتغال زایی داشته باشیم.

باقری خاطرنشان کرد: در صورت حمایت دولت می‌توانیم در هر روستا یک کارگاه راه اندازی کنیم و خانواده‌های نیازمند را تحت پوشش قرار دهیم تا امرار و معاش کنند.

تعاونی ها مردمی‌ترین شیوه رونق اقتصادی در کشور

بدون آموزش فرهنگ تعاون فراگیر نخواهد شد

یکی دیگر از فعالان حوزه تعاون شهرستان نمین در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سیاست‌های دولت نقش مهمی در پیشرفت یا عدم پیشرفت شرکت‌های تعاونی دارد، اظهارکرد: وجود مدیران خلاق و با تجربه چه در تعاون روستای و چه در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأثیر بسزایی در موفقیت شرکت‌های تعاونی خواهند داشت.

محمد برزگر یکی از دلایل عدم موفقیت تعاونی‌های استان را نبود آموزش دانست و افزود: فرهنگ تعاون نیاز به آموزش دارد و بدون آموزش مردم و تعاونگران امکان توسعه شرکت‌های تعاونی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی یک بنگاه اقتصادی با مشارکت مردم هستند، تصریح کرد: شرکت‌های تعاونی مستقیماً در اقتصاد خانواده‌ها نقش دارند ولی متأسفانه مردم نسبت به کار جمعی علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.

برزگر خاطرنشان کرد: با هدف گسترش و فراگیری شرکت‌های تعاونی و رغبت خانوارها برای ایجاد شرکت‌های تعاونی باید توسط دولت فرهنگ سازی شده و مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به فعالیت تعاونی‌های روستایی در شهرستان نمین بیان کرد: هدف اصلی تعاونی‌های روستا حذف سیستم ارباب و رعیتی، اداره امورات روستا و رفع خلع مدیریتی در سطح روستا بوده که اکنون از مسیر خود خارج شده است و باید با تدبیر دولت به اهداف اصلی خود برگردند.

تعاونی ها مردمی‌ترین شیوه رونق اقتصادی در کشور

حمایت از تعاونی‌های فراگیر و مناطق محروم در دستور کار است

مدیر نمایندگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان نمین در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نمایندگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سال ۱۳۸۶ در نمین راه اندازی شده است، افزود: در حال حاضر ۳۶۸ شرکت تعاونی فعال، نیمه فعال و در دست اقدام در سطح شهرستان وجود دارد که این آمار تعاونی‌های روستایی زیر نظر جهاد کشاورزی را شامل نمی‌شود.

مسعود محمدزاده گفت: تعاونی‌هایی که مستقیماً توسط بانوان مدیریت می‌شوند ۱۲ مورد است و کل مجموع بانوان شاغل در تعاونی‌ها به غیر تعاونی سهام عدالت و تعاونی مرزنشینان حدود ۹۱۴ نفر هستند.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر حدوداً از یک میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان به تعاونی‌های متقاضی و واجد شرایط تسهیلات اعطا شده است، اظهار کرد: تعاونی‌های فراگیر با عضویت بیش از ۵۰ نفر ۷۰ درصد مناطق محروم را حمایت و کمک‌های بلاعوض پرداخت کرده‌ایم.

مدیر نمایندگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نمین با بیان اینکه در این شهرستان تعاونی‌های برتر استانی و کشوری داریم، تصریح کرد: در سال جاری و سال‌های آتی در نظر داریم از تعاونی‌های سطح شهرستان حمایت کرده و نظارت بیشتری داشته باشیم.

تعاونی ها مردمی‌ترین شیوه رونق اقتصادی در کشور

به نظر می‌رسد برای رسیدن به مقاصد عالی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید روحیه همکاری در بین مردم به وجود آید و دولتمردان برای حمایت از اقتصاد تعاون به عنوان رکن دوم اقتصادی کشور آستین بالا بزنند.

بنابراین با فرهنگ سازی تعاون و حمایت همه جانبه دولت، جامعه به سوی توسعه پایدار خواهد رفت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ