فراخوان تدوین استانداردهای ملّی فناوری نانو

اقتصاد ایران: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو اقدام به برگزاری فراخوان مشارکت در تدوین استانداردهای ملی در حوزه فناوری نانو کرده است.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  استاندارد و استانداردسازی، یکی از ارکان پیشرفت علم و فناوری خصوصا در مورد فناوری‌های جدید و نوظهور همچون فناوری نانو بوده که نیازمند تدوین و پیاده‌سازی استانداردهای جدیدی است تا به کمک آن‌ها بتوان شالوده استواری را برای توسعه صنعت و اقتصاد این فناوری فراهم ساخت و از سوی دیگر توسعه پایدار آن را تضمین کرد.

مواردی مانند: روش‌های قابل اتکا برای مشخصه‌یابی نانومواد و اندازه گیری خواص و کارآیی محصولات فناوری نانو، سنجش و ارزیابی ایمنی نانومواد و محصولات فناوری نانو، از جمله چالش‌های مهم پیش روی توسعه پایدار فناوری نانو هستند که لازمه غلبه بر آن‌ها، تدوین و پیاده‌سازی استانداردهای کاربردی برای نانومواد و محصولات فناوری نانو است.

یکی از برنامه‌های ستاد نانو کمک به تدوین استانداردهای ملی در حوزه فناوری نانو است. این ستاد با استفاده از توان ملی و ظرفیت متخصصین، اساتید و فناوران داخل کشور تاکنون توانسته است ۱۷۱ استاندارد ملی را تدوین کند، این استانداردها در رابطه با موضوعاتی مانند نانوذرات، نانوحسگرها، نانوپوشش‌های سخت، مدیریت ریسک شغلی، مدیریت و دفع پسماند، ارزیابی سمیت نانومواد، الکترونیک چاپی، نانوالیاف، منسوجات آنتی باکتریال، انواع نانومواد کربنی و ... تدوین شده است.
برای آشنایی بیشتر با این استانداردها می توانید به بخش استانداردهای ملی وبگاه استاندارد و ایمنی نانو مراجعه کنید و به فایل مصوب آن‌ها نیز دسترسی رایگان داشته باشید.

در همین رابطه، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو اقدام به برگزاری فراخوان مشارکت در تدوین استانداردهای ملی در حوزه فناوری نانو کرده است.

استانداردهای ملی حاوی تعاریف، روش‌های آزمون و ویژگی‌ها، مستندات و مقررات کیفی برای محصولات در حال تولید یا موجود در بازار کشور هستند. تدوین این استانداردها با در نظر گرفتن شرایط کشور (اعم از شرایط اقتصادی، فنی، فرهنگی، اجتماعی و ...) و طی یک فرایند مشخص انجام می‌گردد. در این فرایند پس از تایید کلیات موضوع از سوی سازمان ملی استاندارد، پیش‌نویس استاندارد توسط متخصصان و ذی‌نفعان هر حوزه و زیرنظر کمیته‌های فنی متناظر تدوین می‌شود و پس از تایید سازمان ملی استاندارد، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می‌گردد. در تدوین این استانداردها طرف‌های ذی‌نفع از قبیل تولیدکننده، مصرف‌کننده، متخصصان مراکز علمی و پژوهشی و ... مشارکت داده می‌شوند.

لذا از افراد واجد شرایط شامل اعضای هیئت علمی، پژوهشگران، فناوران و نمایندگان آزمایشگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط دعوت می‌شود، با توجه به اولویت‌های تعیین شده در زیر، موضوعات پیشنهادی تدوین استاندارد خود را در قالب فرم مورد نظر به این ستاد ارسال نمایند.

عناوین اولویت دار برای تدوین استاندارد ملی در حوزه فناوری نانو :
۱-نانوحباب

تصفیه آب و پساب
کشاورزی
آبزی پروری
۲-نانوکاتالیست‌ها

خودرو
پتروشیمی
۳-نانو پوشش‌ها

صنعت و ساختمان
۴- شیشه‌های کنترل کننده انرژی و کم گسیل

۵- ارزیابی ریسک و ایمنی نانومواد

ایمنی زیست محیطی نانو مواد ( با تاکیید بر ارزیابی چرخه عمر و سازگاری زیستی با نانو مواد )
سیاستگذاری و اخلاق در ایمنی نانو
۶- نانوحسگرها در حوزه سلامت

۷- نانوغشاها در تصفیه آب

۸ – رنگ‌ها

رنگ عایق حرارتی
رنگ‌های آکریلیک
۹- نانوعایق‌های حرارتی

صنعت ساختمان
طرح‌های واجد شرایط و تایید شده توسط داوران ، مورد حمایت مادی و معنوی کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو قرار می‌گیرند.

درخواست‌های ارسالی در مرحله اول در گروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو مورد بررسی و داوری قرار خواهند گرفت و در صورت اعلام تایید اولیه، متقاضی باید طرح توجیهی را تکمیل و یک پیش‌نویس استاندارد مطابق قالب استاندارد به همراه فرم‌های مربوطه آماده نموده (فرم‌ها برای پذیرفته‌شدگان مرحله اول ارسال خواهد شد) و در ادامه به ایمیل (tadvin@nano.ir) ارسال نمایند.
در همه مراحل ذکر شده برای انجام کار افراد از پشتیبانی و راهنمایی کارشناسان گروه تدوین کارگروه استاندارد و ایمنی بهره مند خواهند شد و در صورت نیاز برای اشنایی بیشتر دوره‌های آموزشی تدوین استاندارد برای دبیران برگزار خواهد گردید.

شرایط افراد مشارکت کننده:
۱. حداقل مدرک کارشناسی ارشد با حداقل ۳ سال تجربه کاری
۲. تسلط به زبان انگلیسی
۳. حوزه و رشته کاری مرتبط با موضوع استاندارد درخواستی
۴. ترجیحا دارای تجربه در تدوین استاندارد

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ