تولید بومی بذر اصلاح شده «گیاه دارویی پنیرک»

اقتصاد ایران: یک شرکت دانش‌بنیان با تولید بذر اصلاح شده «گیاه دارویی پنیرک» علاوه بر ارزآوری به کشور سبب مهاجرت معکوس افراد از شهر به روستا شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، جواد شباهنگ رئیس هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان تجارت کشت زینگر ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: ما در مجموعه دانش‌بنیان تجارت کشت زینگر ۱۰ رقم از گیاهان دارویی را تولید و صادر می‌کنیم. گیاه دارویی اصلی مجموعه که برای آن نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده‌ایم، گیاه پنیرک (malva) است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه گیاه پنیرک بومی کشور ایران و آفریقا است، تنها صادرکننده این گیاه دارویی نیز کشور ایران و آفریقا می‌باشند. ما توانستیم کشور آفریقا را از صحنه تجارت کمرنگ کنیم و در اروپا، ایران جایگزین آفریقا شود. همچنین توانستیم بذر پنیرک را اصلاح کنیم و غیریکنواختی که در نمونه‌ی بومی آن دیده می‌شد را از بین ببریم، در حقیقت گیاه را به خالص‌سازی و یکنواختی برسانیم و از آن بذرگیری و کشت کنیم.

این فعال فناور خاطرنشان کرد: این گیاه در انحصار کشور ما است و در دنیا با نام ایران، پنیرک را می‌شناسند. همچنین بهترین کیفیت پنیرک در بازار دنیا متعلق به کشور عزیز ما است و قیمت فروش نیز از دیگر رقبا بیشتر می‌باشد.

شباهنگ در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: از بزرگ‌ترین دستاوردهای مجموعه تجارت کشت زینگر می‌توانم اول به اصلاح کردن بذر پنیرک و خالص‌سازی آن و دوم به تعریف پروتکل زراعی برای پنیرک اشاره کنم. گیاه پنیرک گیاهی وحشی بود که ما با اهلی سازی آن سبب دوبرابر شدن عملکرد آن در مناطق کمتربرخوردار شده‌ایم.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم در مناطق کمتربرخوردار روستایی بیش از ۲۰۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در مناطق کمتربرخوردار اظهار کردند: با توجه به اینکه ما در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنیم و بذر پنیرک در زمین‌های روستایی حتی با آب کم نیز کشت می‌شود و می‌تواند سبب ایجاد درآمد بالایی برای روستاییان و کشاورزان شود. به عنوان مثال؛ در منطقه کمتربرخوردار صالح آباد استان خراسان روی زمین‌هایی که به علت کم‌آبی رها شده بودند با سیستم زراعی خود برای هر خانواده کشت و کار کردیم و سپس زمین‌ها را به آنان سپردیم. این مهم سبب مهاجرت معکوس شهر به روستا نیز شده است.

به وسیله شرکت تجارت کشت زینگر، در شش ماه بهار و تابستان حدود ۳۰۰ نفر شغلی با درآمد ۳۰ میلیونی دارند و ۳ ماه دیگر نیز در کارگاه ما کار می‌کنند. همچنین حدود ۲۰۰۰ نفر بدون واگذاری زمین (روی زمین‌های خود ما) در روستا با ما همکاری می‌کنند که حقوق معمولی دریافت می‌کنند. مجموعه تجارت کشت زینگر از این طریق توانسته است در ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مناطق کمتربرخوردار روستایی مؤثر باشد. همچنین علاوه بر مشاوره و حضور فعال، به یورو به کارگران و کشاورزان حقوق می‌دهیم و با تورم مبلغ قراردادها افزایش می‌یابد.
شباهنگ در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزودند: برای گسترش مجموعه و تولید بیشتر نیاز به سرمایه‌گذار داریم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ