سازوکار احتمالی فرار مالیاتی واردات از محل صادرات !

اقتصاد ایران: با توجه به شنیده‌ها، به نظر می‌رسد که برخی واردکنندگان که از رویه واردات از محل صادرات خود برای واردات آیفون استفاده می‌کنند، برای فروش آیفون به نرخ بازار آزاد و فرار مالیاتی از دریافت مبالغ بیشتر خارج از فاکتور و فروش کمتر کالا استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، شنیده شده که برخی واردکنندگانی که از محل واردات در برابر صادرات خود اقدام به واردات آیفون می‌کنند، با استفاده از رویه‌های خاص در تلاش برای کاهش مالیات پرداختی خود هستند. این واردات بر اساس نرخ سامانه سنای بانک مرکزی انجام می‌شود، که به طور معمول پایین‌تر از نرخ بازار آزاد ارز است. در حالی که آیفون‌های وارد شده که عمده آنها رفرش و ریپک شده هستند براساس نرخ ارز بازار آزاد به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسند و به این ترتیب سود قابل توجهی از این تفاوت نرخ کسب می‌شود.

احتمالاً این شرکت‌ها، به منظور پنهان کردن سود واقعی و جلوگیری از تشخیص فرار مالیاتی، از روش‌هایی مانند دفترسازی و ارائه اطلاعات نادرست به سازمان امور مالیاتی استفاده می‌کنند. به این ترتیب، کارشناسان مالیاتی به سختی می‌توانند از تخلفات آن‌ها آگاه شوند.

دریافتی‌های خارج از فاکتور و تحویل کالا کمتر از تعداد فاکتور؛ دو شگرد فروش آیفون به عمده فروشان با قیمت آزاد

از جمله شگردهایی که ظاهراً از آنها برای فرار مالیاتی استفاده می‌شود این است که برخی از این شرکت‌ها با دریافت مبالغ اضافی به صورت غیررسمی(خارج از فاکتورهای رسمی) از عمده‌فروشان یا تحویل تعداد کمتری موبایل نسبت به فاکتور ارائه‌شده، سعی در پنهان‌کردن سود واقعی خود دارند.

این اقدامات باعث می‌شود که مالیات محاسبه‌شده بر اساس نرخ ارز سامانه سنا، بسیار کمتر از مالیات واقعی بر اساس نرخ بازار آزاد باشد و در نتیجه، فرار مالیاتی گسترده‌ای رخ دهد. این روند نادرست نه تنها به زیان دولت است و به کاهش درآمدهای مالیاتی منجر می‌شود، بلکه رقابت ناعادلانه‌ای را در بازار ایجاد می‌کند که به ضرر فعالان اقتصادی شفاف و متعهد است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ