گام‌های بزرگ برای راه‌اندازی نهالستان

اقتصاد ایران: کاشت درختان مثمر به سرسبزی و محیط زیست منطقه کمک می‌کند و می‌تواند زمینه رونق اقتصادی و اشتغال مردم را فراهم سازد. این کار موجب می‌شود از مصرف بی رویه آب جلوگیری شود.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ خوشبختانه فرهنگ استفاده از پسماند با آموزش‌های گسترده به مردم رو به توسعه است. ناصر منابی ۴۲ ساله دارای مدرک فوق دیپلم و فعال حوزه درختکاری در شهرستان حمیدیه استان خوزستان است. او دوازده سال است که در این بخش فعالیت می‌کند. وی در شروع به صورت انفرادی کار می‌کرد ولی بعدها با بزرگانی مانند بانو مجتهده نجفی و گروه حافظان حریم سبز خوزستان آشنا شده و مجموعه بزرگ «انجمن حامیان طبیعت و محیط زیست» شهر حمیدیه را راه‌اندازی کردند.

هدف این انجمن توسعه و کاشت درختان مثمر در شهر بود که هم به سرسبزی و محیط زیست منطقه کمک کند و هم زمینه رونق اقتصادی و اشتغال مردم را فراهم سازد. همچنین این کار موجب می‌شود از مصرف بی رویه آب برای کاشت درختان بی ثمر جلوگیری شده و با بالاترین بازده درختان مثمر مخصوص بوم شهر و منطقه کاشت شود.

آن‌ها از کوچه و محله خودشان شروع کردند. از جلوی در خانه‌ها، باغچه مدرسه‌ها، ادارات و در نهایت پارک‌های شهر را با درختان مثمر زیبا کرده و باغ‌های قرآنی را جایگزین درختان بی ثمر غیر بومی می‌کنند. علاوه بر این این انجمن از کودک و نوجوان تا افراد سالخورده را آموزش می‌دهند و دعوت به درختکاری می‌کنند. البته بخشی از فعالیت آن‌ها هم توجیه مسؤولان منطقه خصوصاً شهرداری‌ها است که بدون توجه به بوم منطقه هر درختی را از هر جایی برای کشت به شهر نیاورند. گاهی این قبیل بی‌تدبیری ها باعث می‌شود درختان مهاجم یا بی ثمر کاشته شود.

این انجمن پویش‌های مختلفی همچون روستای سبز یا باغ قرآنی محله را اجرا کرده است و به لطف خدا شاهد افتتاح باغ و پارک‌های خوزستان مثل نارنجستان و بهارستان بوده‌اند.

موضوع دیگر فعالیت آن‌ها پسماند است. گروهی تشکیل داده و از پوست میوه‌ها به عنوان خشکاله استفاده می‌کنند. در سال ۱۴۰۱ به دلیل خشکسالی دامداران خیلی دچار مشکل شدند و انجمن این خشکاله‌ها را جمع‌آوری و به صورت رایگان به آن‌ها دادند تا به دلیل خشکسالی مجبور نشوند دام‌های خود را بفروشند و از روستاها مهاجرت کنند که با این حمایت‌ها آن‌ها روحیه گرفتند.

این فرهنگ استفاده از پسماند با آموزش‌هایی گسترده رو به توسعه است. آن‌ها از طریق فضای مجازی، ارتباط رو در رو، برگزاری جلسات و کلاس‌های آموزشی رایگان در مدارس و مساجد و محلات به همه افراد آموزش می‌دهند و آن‌ها را تشویق به استفاده از پسماند گیاهان می‌کنند.

فعالیت انجمن به صورت محله‌ای است. آن‌ها نماینده‌ای در هر محله دارند که بعد از جمع‌آوری خشکاله، آن‌ها را به انجمن تحویل می‌دهند تا به دامداران برسانند. در این طرح بانوان نقطه هدف و مؤثر کار هستند. چون مدیریت پوست میوه و ضایعات سبزیجات با خانم‌های خانه‌دار است. آن‌ها خشکاله‌ها را در خانه درست می‌کنند.

این منطقه ظرفیت‌های زیادی در تولید گیاهان دارویی و درختان مثمر دارد که که آقای منابی و انجمن حامیان طبیعت و محیط زیست امیدوارند با برپایی نهالستان گام‌های بعدی را بزرگ‌تر بردارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ