حمایت سهامداران خرد از نمادهای کوچک جواب داد

اقتصاد ایران: کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با حمایت ارکان بازار از نمادهای شاخص‌ساز، حالا نوبت حقیقی‌هاست تا از سهام کوچک بورس حمایت کنند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، بورس این روزها حالش خوب است و دیروز توانست پس از مدت‌ها پول حقیقی را به خود جذب کند.بورس تهران در هفته های گذشته با انتشار خبر‌های مثبت، شاهد بازگشت شاخص کل به سطح 2 میلیون واحدی بود. اما همچنان با وجود محدودیت‌ دامنه نوسان قیمتی نتوانست جریان پول حقیقی قابل توجهی را جذب کند.

شاخص کل همون از منطقه بحرانی خارج می شود؟

عملکرد شاخص کل هم‌وزن در بلند مدت همواره بهتر از شاخص کل بوده است.با این حال طی هفته های گذشته، عملکرد کوتاه مدت شاخص هم‌وزن با توجه به حمایت‌ها از نماد‌های شاخص‌ساز، بازدهی نماد‌های سبک را وارد منطقه بحرانی کرده است.بازدهی بیشتر شاخص هم‌وزن با توجه به ریسک بیشتر سهم‌های سبک بازار منطقی است و احتمال نوسانات شدیدتر کوتاه مدت نیز در این شاخص بیشتر از شاخص کل است. بیشترین نوسان شاخص هم‌وزن از ابتدای سال 1402 به بازه زمانی فروردین تا اردیبهشت ماه 1402 باز می گردد که شاخص هم‌وزن در این مدت نزدیک به 47 درصد رشد تراز داشت.از سوی دیگر نیز سنگین‌ترین نوسان شاخص کل نیز از اردیبهشت تا شهریور 1402 با ریزش 30.8 درصدی به ثبت رسید.

جهش در شاخص کل هموزن پس از حرکت لاک پشتی

در هفته های گذشته حمایت ارکان بازار سهام از نماد‌های شاخص‌ساز در کنار محدودیت قیمتی دامنه نوسان موجب شد تا تنها برخی از سهم‌های بزرگ بازار رشد تراز قابل توجهی داشته باشند و دیگر نماد‌ها با چالش پر نشدن حجم مبنا و حرکت لاک‌پشتی شاخص هم‌وزن مواجه باشند.به عبارت دیگر، با وجود توقع نوسانات سنگین‌تر در کنار بازدهی بیشتر از شاخص هم‌وزن به نسبت شاخص کل، روند کوتاه مدت و میان مدت اخیر، حکایت از قهر معامله‌گران با نماد‌های سبک دارد. در یک ماهه اخیر شاخص کل بورس تهران 3.9 درصد ریزش داشته و شاخص هم‌وزن افت تراز 6.3 درصدی را تجربه کرده است.شاخص هم‌وزن بورس تهران از روز 6 شهریور ماه 1401 تا روز چهارشنبه 7 شهریور 1403 رشد تراز 58 درصدی داشته در حالی که شاخص کل 44 درصد رشد کرده است.بازدهی سه ساله این دو شاخص نیز نشان از کارنامه بهتر شاخص هم‌وزن دارد.اما در معاملات روز گذشته شاهص هموزن رشد قابل توجهی داشت و بیش از ۸۰ درصد سهم های بورسی سبزپوش بودند.

چرا شاخص هم‌وزن عقب ماند

دلیل عملکرد ضعیف اخیر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل را می‌توان در دو عامل اصلی یافت. اول اینکه حمایت‌های سازمان بورس و بانک مرکزی که از طریق صندوق توسعه و یا تثبیت و برخی حقوقی‌ها به بازار سهام منتقل می‌شود؛ معمولا به سمت چندین نماد شاخص‌ساز منتقل می‌شود. در درجه دوم نیز معامله‌گران خرد بازار سهام نیز به دلیل ناامیدی از چشم‌انداز کوتاه مدت نماد‌های سبک با توجه به حمایت‌ها از نماد‌های شاخص‌ساز، ترجیح می‌دهند در زمین برنده دست به معامله بزنند.

حمایت حقیقی از سهام کوچک

حمید گنج خانی، کارشناس بازار سرمایه  درباره روند این روزهای بورس گفت: بررسی فاکتورهای عملکردی بازار سهام، سیگنال صعود می‌دهند.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بخش بزرگی از سهم‌های بازار اصطلاحاً «ارزشی» تلقی می‌شوند و می‌توانند مورد استقبال قرار گیرند. اتفاقی که روز گذشته نیز شاهد ان بودیم.وی افزود: معاملات روزهای اخیر نشان می دهد سهامداران خرد از حمایت ارکان بازار ناامید شده و خود دست به حمایت از سهام کوچک زده اند تا عقب ماندگی آن نیز جبران شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ