سهم پایین تحقیق و توسعه بخش خصوصی از GDP

اقتصاد ایران: معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور گفت: سهم تحقیق وتوسعه از تولید ناخالص ملی در کشور ما پایین و حدود ۷ دهم درصد بوده که سهم بخش خصوصی در این زمینه ۳ دهم درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین افشین در گردهمایی شبکه ملی مدیران تحقیق و توسعه و نوآوری کشور که عصر امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اشاره به اینکه ورودی‌های اکوسیستم نوآوری کشور را زیر ساخت، نیروی انسانی و تأمین مالی می دانم، اظهار کرد: معتقدم اگر این ۳ ورودی با کیفیت باشد می‌توان حکمرانی مناسب داشت و نسبت به رفع موانع اقدام کرد.

وی ضمن بیان این مطلب که صندوق نوآوری و شکوفایی بازوی تأمین مالی اکوسیستم نواری و فناوری است، گفت: ذیل این صندوق صندوق‌های پژوهش و فناوری شکل گرفته اند و باید بررسی شود که آیا افزایش سرمایه آنها متناسب با افزایش تورم بوده است یا خیر.

افشین ادامه داد: اگر گفته می‌شود سرمایه اولیه صندوق نوآوری ۱۰ همت شده است، کافی نیست چرا که در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ۱۰ هزار شرکت رسیده و قرار است این تعداد شرکت تا پایان برنامه هفتم توسعه به ۳۰ هزار شرکت بالغ شود و برای تأمین مالی این تعداد شرکت نیازمند خلق منابع جدید هستیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ماده ۱۴ قانون جهش تولید دانش بنیان را یکی از منابع تأمین مالی این شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: اعتبار مالیاتی در سال گذشته چهار ودو دهم همت تأیید شده که یک و نیم همت آن استفاده شده است.

وی در ادامه به ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بر اساس این ماده قانونی صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهمنامه همکاری منعقد کنند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهمنامه ها، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند که متأسفانه عملکرد دانشگاه‌ها در ارتباط با این بند قانونی پایین بوده است.

افشین ضمن اشاره به اینکه معاونت علمی در اجرای این بند قانونی حمایت‌های لازم را خواهد داشت گفت: در همین راستا تفاهم نامه‌ها و همچنین قرار دادهای تحقیق و توسعه شرکت‌ها و دانشگاه حمایت خواهد شد. شرکت‌ها را بعد از بارگذاری مستندات ارزیابی می‌کنیم و ما در این ارزیابی‌ها دید همکارانه خواهیم داشت.

افشین با اشاره به سهم تحقیق و توسعه از جی دی پی گفت: سهم ما در این زمینه پایین و در حدود ۷ دهم درصد است که سهم بخش خصوصی در این زمینه ۳ دهم درصد است در حالی که این میزان در کشورهای پیشرفته به طور متوسط ۲.۵ درصد جی دی پی است. سهم تحقیق وتوشعه کشورهایی مثل چین، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی نیز ۳.۵ درصد است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ