معاون شرکت بورس تهران خبر داد:

دو طرح برای حمایت ازسهامداران حقیقی بازار سرمایه

اقتصاد ایران: در پی نوسانات بورسی و حمایت از سهامداران، معاون شرکت بورس تهران گفت:‌ در هفته گذشته دو طرح تبعی مطرح شد که یکی طرح تامین مالی صندوق توسعه از صندوق‌های سرمایه گذاری به منظور حمایت از سهامداران خرد و دیگری طرح تبعی متشکل از ناشران برتر بورسی و صندوق تثبیت بود که جامعه هدف آن سهامداران و اشخاص حقیقی حاضر در بازار سرمایه هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،در روزهای گذشته و در پی بروز نوسانات هیجانی در بازار سرمایه که منجر به ریزش شاخص کل به زیر کانال دو میلیون شد، اخبار از سوی ارکان بازار سرمایه مخابره شد. تصمیمات متخذه در جلسه شورای عالی بورس حاکی از اخبار مثبتی از حمایت سازمان بورس، بانک مرکزی و صندوق‌های حمایتی  از بازار سرمایه منتشر شد.

خبر انتشار اوراق تبعی از سوی مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازار سرمایه یکی از اقدامات حمایتی پیشنهاد شده برای کمک به بازار سرمایه بود. این صندوق درصدد است برای حمایت از شرایط فعلی بازار سرمایه، اوراق تبعی از نوع تامین مالی را، به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان (پنج همت) منتشر و منابع جمع آوری شده آن را صرف حمایت از سهامداران خرد کند.

به گفته مدیر سرمایه‌گذاری این صندوق، در صورت نیاز، صندوق توسعه بازار سرمایه آمادگی لازم برای انتشار اوراق تبعی، از نوع بیمه سهام، دارد. طرح دوم نیز بیمه سهام در قالب انتشار اوراق اختیار فروش تبعی حمایتی با مشارکت ۳۲ ناشر برتر بورسی و صندوق تثبیت بود که در فضای رسانه ای بازار سرمایه منعکس شد.

در این رابطه، مهدی زمانی - معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران - با اشاره به جزئیات مربوط به این اوراق گفت: بر اساس دستورالعمل سازمان بورس، همواره امکان انتشار اوراق تبعی فراهم است. در این دستورالعمل، اوراق اختیار فروش تبعی با دو هدف تامین مالی و حمایت از سهام، منتشر می‌شود.

وی افزود:‌ نکته‌ای که اهمیت دارد این است که موضوع اوراق اختیار فروش تبعی به قصد حمایت از سهم، در شورای عالی بورس مطرح شده و به صورتی ارائه شده که براساس آن ۳۲ ناشر برتر بورسی از سهام خود حمایت کنند و به جهت اینکه فشاری به ناشران بورسی وارد نشود، ۵۰ درصد از تعهد متصورهبه عهده صندوق تثبیت بازار سرمایه خواهد بود. شایان ذکر است صندوق تثبیت بازارسرمایه، صندوقی حمایتی است که ورودی منابع آن از محل حمایت‌های دولتی از جمله صندوق توسعه ملی و یا خود سازمان بورس است.

نرخ اوراق ۲۰ درصد به صورت سالیانه است 

معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران خاطر نشان کرد: مقرر است که ۳۲ ناشر نام برده یا سهامداران عمده آنها ، اقدام به انتشار اوراق تبعی حمایتی کنند و نرخ اوراق حداقل ۲۰ درصد و به صورت سالیانه باشد. حال اگر سر رسید این اوراق بیشتر از یک سال باشد، نرخ اوراق بر اساس سالانه ۲۰ درصد محاسبه شده و افزایش می یابد.

جامعه هدف سهامداران حقیقی هستند 

زمانی به جامعه هدف این اوراق اشاره کرد و گفت: جامعه هدف این اوراق تنها سهامداران و اشخاص حقیقی هستند و این اوراق به سهامداران حقوقی تعلق نمی‌گیرد و مقرر شده این اوراق، سهامداران با سرمایه حداقل ۱۰۰ میلیون تا حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان را پوشش دهد و براساس آمار موجود، اگر پرتفوی سهامدارن را حداقل ۱۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم حدود ۹۵ درصد از سهامدارن یک شرکت را پوشش می‌دهد و اگر ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود حدود ۹۹ درصد از سهامداران شرکت‌ها را پوشش می‌دهد.

وثیقه اوراق

وی در رابطه با نوع وثیقه مورد نیاز برای این اوراق گفت:‌ در حال رایزنی با سازمان بورس هستیم که اگر با تسویه اوراق به صورت نقدی موافقت شود، وثایق اوراق بر فرض این که ۲۰ درصد بازدهی داشته (یا ۲۰ درصد بیمه شود) و ۳۰ درصد افت متصور شویم، نهایتا ۵۰ درصد باشد و در نهایت ۵۰ درصد از این میزان را صندوق تثبیت متعهد می‌شود. یعنی اگر تعهد و بار مالی اوراق به هر میزانی باشد، به ازای ۵۰ درصد از آن را صندوق تثبیت متعهد می‌شود و میزان ۵۰ درصد باقی مانده را ناشران یا سهامداران عمده ناشر موظف به تعهد آن هستند. در روزهای گذشته جلساتی با نمایندگان ۳۲ ناشر بورسی برگزار شد و ساز و کار طرح برای آنها تشریح شد. 

زمانی در پایان به مزیت انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از سوی ناشران بورسی اشاره و اظهار کرد: در بحث بیمه سهام، از آنجایی که این موضوع مربوط به ناشر و سهامدار عمده است و خود ناشر از ارزش واقعی سهام خود خبر دارد، این نشان دهنده آن است که سهامدار عمده و ناشر سهم به ارزش ذاتی سهام خود اعتقاد داشته و این پیغام را به بازار مخابره می‌کنند که سهامداران خرد مقاطع نوسانات هیجانی منفی، نگرانی نداشته باشند. خوشبختانه هر زمانی که موضوع بیمه سهام یا اوراق تبعی چه از سوی ناشر و چه صندوق‌های حمایتی مطرح شده، یک سیگنال مثبت به بازار منتقل شده و این پیغام را داشته که فضای منفی که در بازار سرمایه وجود دارد یک فضای دائمی و بنیادین نیست و ناشی از برخی تحولات سیاسی و بین‌المللی است و از لحاظ اقتصادی بنیاد اقتصادی نداشته و خود سهامداران عمده حقوقی حاضر به بیمه سهام خود هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ