رشد ۵۳ درصدی صادرات صنایع‌دستی در سه ماهه اول ۱۴۰۳

اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و بازاریابی معاونت صنایع‌دستی از رشد ۵۳ درصدی صادرات صنایع‌دستی در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد اوجانی با بیان اینکه صادرات صنایع‌دستی در سه ماه ابتدایی سال‌جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، ۵۳ درصد رشد کرده است، گفت: در سال گذشته، مجموعاً حدود ۱۶ تن صنایع‌دستی به ارزش ۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار صادرات انجام شده که در سال جاری در سه ماه ابتدایی سال، حدود ۲۶ تن صادرات به ارزش ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار انجام شده است.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و بازاریابی معاونت صنایع‌دستی با بیان اینکه استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام در صدر این صادرات از نظر ارزش دلاری در بازه زمانی سه ماهه اول سال جاری قرار دارند، افزود: تهران حدود ۳۰ میلیون دلار، خراسان رضوی حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار، آذربایجان غربی حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، کرمانشاه حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و ایلام حدود ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار صادرات در سه ماهه ابتدایی امسال داشتند.

وی در خصوص جزئیات این صادرات به انواع رشته‌های صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی، دست بافته‌های غیرداری و داری، نساجی و رودوزی‌های سنتی، فلزات گرانبها، سفال و سرامیک، شیشه‌های سنتی و صنایع دستی چرمی اشاره کرد.

اوجانی با اشاره به اینکه در بازه زمانی نامبرده در سال گذشته شاهد ۷۹ درصد رشد دلاری و ۸۶ درصد رشد وزنی در صنایع دستی فلزی بودیم، گفت: صادرات صنایع دستی در بازه مشخص شده، برای صنایع دستی چوبی ۷۴ درصد رشد وزنی و ۷۵ درصد رشد دلاری در سه ماه دوم سال ۱۴۰۳ بوده است.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و بازاریابی معاونت صنایع‌دستی در خصوص دست بافته‌های داری و غیر داری با بیان اینکه رشد وزنی صادرات ۶۱ و رشد دلاری صادرات این محصولات ۶۹ درصد بوده است، تصریح کرد: در همین بازه زمانی در امسال صادرات محصولات رودوزی‌های سنتی و نساجی ۴۹ درصد رشد وزنی و ۵۸ درصد رشد دلاری داشته است.

او با اشاره به اینکه فلزات گرانبها ۳۱ درصد رشد دلاری در حوزه صادرات داشته است، بیان کرد: صادرات از حدود ۱۳ میلیون دلار در سه ماهه اول سال گذشته به حدود ۱۸ میلیون دلار در همین بازه زمانی در سال جاری رسیده است.

اوجانی با اشاره به اینکه در حوزه صادرات سفال و سرامیک ۸ درصد رشد وزنی و ۱۲ درصد رشد دلاری در بازه زمانی سه ماهه ابتدایی سال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته ثبت شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه شیشه‌های سنتی ۲۳۰ درصد رشد وزنی و تنها ۴ درصد رشد قیمت به دلار ثبت شده است.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و بازاریابی معاونت صنایع‌دستی با بیان اینکه در حوزه محصولات چرمی رشد منفی صادرات ثبت شده است، گفت: در این حوزه رشد منهای ۴۵ درصد وزن و منهای ۶۱ درصد قیمت دلاری ثبت شده است.

وی تاکید کرد: در خصوص سایر صنایع دستی ۱۶۸ درصد رشد وزنی محصولات در حوزه صادرات و ۶۹ درصد رشد قیمت ثبت شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ