نقش کمرنگ بازار سرمایه در اقتصاد و ناترازی بانکها

اقتصاد ایران: مدیرمرکز تسهیل تامین مالی و تولید وزارت اقتصاد گفت: نقش کمرنگ بازار سرمایه در اقتصاد و ناترازی بانکها سبب استفاده از تامین مالی زنجیره ای شده است. این روند سبب افزایش شفافیت نظام مالی، اصلاح نظام بانکی، بهبود جریان درآمدی بانک‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، جعفر قادری، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه تصویب قانون تامین مالی زنجیره ای یکی از رویکردهای موفق مجلس یازدهم بوده است ، گفت: این قانون یک روزنه جدیدی را در حوزه تامین مالی ایجاد می کند. سیستم بانکی و بازار سرمایه ما در سال های اخیر به دلیل عدم تامین مالی با مشکل مواجه شده اند از این رو‌ قانون جدید رویکرد خوبی در جهت تامین منابع مالی خواهد بود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بستر و‌ ظرفیت های قانونی که در حوزه تامین مالی فراهم شده قابل تحقق است اما متاسفانه ما به دلیل کمبود ابزارهای نظارتی از سوی مجلس نمی توانیم نسبت به نگاه های سلیقه ای اقدامی انجام دهیم و امیدواریم این روند نیز به زودی اصلاح شود.

قادری تاکید کرد: قانون تامین مالی زنجیره ای به نفع دولت و بانک مرکزی است و ما در مجلس دوازدهم امیدواریم با استفاده از ظرفیت کمیسیون اقتصادی و کمیسیون جهش تولید مشکلات را حل کنیم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: تحقق اهداف برنامه هفتم نیازمند اتخاذ رویکردهای دقیق با هزینه های کم است که امیدواریم این روند هرچه سریعتر اجرایی شود.

در ادامه موسی شهبازی، دبیر کمیسیون اقتصادی دولت، با بیان اینکه بحث شفافیت در حوزه تامین مالی زنجیره ای امری مهم است خاطرنشان کرد: تصویر تامین مالی زنجیره ای بسیار راحت است و دارای ابزارهای بسیاری است و مشکل تامین وثایق را برای این چالش حل می کند.

وی تاکید کرد: در دولت مباحث خوبی در حوزه تصویب موضوعات مالی و بانکی صورت گرفته است و مقرر شد تا نگاه بخشی در دستگاه ها گرفته شود.

دبیر کمیسیون اقتصادی دولت با بیان اینکه هنوز سیستم مالی کشور به تامین مالی زنجیره ای نگاه دقیقی ندارد گفت: متاسفانه نگاه فرصت مدارانه به موضوع تامین مالی زنجیره ای وجود ندارد از این رو این رویه باید حل و مدیران بانکی در این راستا باید توجیح شوند.

شهبازی با ابراز نگرانی از رویکرد سامانه ها در تامین مالی زنجیره ای اظهار کرد: باید نگرانی بنگاه‌ها و نهادهای مالی در این راستا مرتفع شود.

حمید آذرمند، مدیرسابق اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه امکان توسعه کلی نظام مالی با توجه به محدودیت های که برای بانک‌ها وجود دارد امکانپذیر نیست، تاکید کرد: ما نیاز داریم روش ها و شیوه فکری خود را تغییر دهیم از این رو SCF رویکرد و خدمات مالی است که باید مورد توجه ما قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر قسمت قابل توجهی از بخش های مالی دارای پلتفرم هستند که این روند ضرورت داشتن SCF را برای ما قطعی می کند اما اینکه چرا SCF توسعه پیدا نکرده موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

مدیرسابق اداره تامین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی با بیان اینکه SCF با شتاب خوبی در حال طی کردن مسیر خود است تصریح کرد: وقتی بحث جدیدی در نظام مالی و بانکی ایجاد می شود سطح دانش ما نیز باید ارتقا یابد از این رو اکثر بانک‌های ما در حیطه رویکردهای جدید دچار ضعف هستند که این روندها باید برطرف شوند.

آذرمند با بیان اینکه SCF نوعی فناوری است ،خاطرنشان کرد: متاسفانه دستورالعمل ها درحوزه فین‌تک‌ها بسیار محتاطانه است.

وی تاکید کرد: لازم است به همان میزانی که خدمات در حوزه بانکی SCF افزایش می یاید رویکردهای مدیریتی نیز در این راستا نیز ارتقا یابد چرا که رویکردی که در حوزه فین تک‌ها و SCF شروع شده قابل قبول است.

مجید کریمی، مدیرمرکز تسهیل تامین مالی و تولید وزارت اقتصاد در این پنل با اشاره به اهداف تامین مالی زنجیره ای گفت: در کشورهای آمریکایی 2347 میلیارد دلار عرضه SCF در سال 2023 شکل گرفته است که قابل توجه است.

وی اظهار کرد: مواردی همچون نقش کمرنگ بازار سرمایه در اقتصاد و  ناترازی بانک ها سبب استفاده ما از تامین مالی زنجیره ای شده چرا که این روند سبب افزایش شفافیت نظام مالی، اصلاح نظام بانکی، بهبود جریان درآمدی بانک‌ها و موارد بسیار دیگر می شود.

مدیرمرکز تسهیل تامین مالی و تولید وزارت اقتصاد افزود: فقدان پلتفرهای مناسب و‌ هزینه های بالای یافتن حلقه بعدی زنجیره تامین، عدم آشنایی کافی بنگاه های اقتصادی با ابزارهای تامین مالی، بالابودن نرخ تنزیل اوراق در بازار سرمایه و دسترسی آسان بنگاه های بزرگ به تسهیلات بانکی از چالش های نظام تامین مالی زنجیره ای در اقتصاد کشور است.

کریمی تصریح کرد: عدم آشنایی بنگاه های اقتصادی با ابراز تامین مالی معضل و مشکل جدی که باید به آن پرداخته شود و سواد لازم در این راستا باید ایجاد شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ