پیشروی ارتش خودروهای تجاری برقی در قاره سبز

اقتصاد ایران: آلمان با رشد ۱۷۳.۷درصدی این توسعه را رهبری کرد و سهم ۵۶درصدی از فروش کامیون‌های شارژی اتحادیه اروپا را به دست آورد

آمارها از بازار خودروهای تجاری اتحادیه در اروپا طی سه‌ماهه اول ۲۰۲۴ نشان از آن دارد که برخی خودروها در این مدت با اقبال بیشتری مواجه شده‌اند و در همین راستا، برخی کشورها نیز وضعیت بهتری را تجربه کرده‌ و سهم بیشتری در رشد بازارهای اروپایی داشته‌اند. اندازه بازار خودروهای تجاری اروپا در سال۲۰۲۳ برابر با ۱۱۲.۶۲ میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود این بازار از ۱۱۶.۹۴میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ به ۱۵۹.۹۳میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۲ رشد کند و با ۴درصد رشد در این دوره همراه شود.

سهم ۸۴درصدی دیزلی‌ها از بازار ون‌های اتحادیه اروپا

در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، فروش ون‌های جدید اتحادیه اروپا ۱۲.۶درصد افزایش یافت و نزدیک به ۴۰۰هزار دستگاه در بازارهای کلیدی فروخته شد. ایتالیا با رشد قابل‌توجه ۱۹.۴درصد در صدر این جدول قرار داشته است.

همچنین آلمان با ۱۲.۷درصد، اسپانیا با ۱۰.۹درصد و فرانسه با ۸.۷درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در بخش ون‌های جدید در اتحادیه اروپا مدل‌های دیزلی در مقایسه با سایر مدل‌ها همچنان طرفداران بیشتری را به خود جذب کردند. در این بخش مدل‌های دیزلی با افزایش ۱۲.۲درصدی فروش ۳۳۶هزار و ۶۹۸ دستگاهی را با سهم بازار ۸۴.۲درصدی به خود اختصاص دادند.

گرچه فروش این خودرو کاهش جزئی نسبت به سال قبل (۸۴.۵درصدی در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۳) داشت. مدل‌های بنزینی نیز با افزایش ۱۸.۸ درصدی، سهم ۶.۱درصدی را به خود اختصاص دادند.

ون‌های شارژی برقی رشد متوسط ۴.۲درصدی را تجربه کردند و ۵.۸درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دادند که نسبت به ۶.۲ درصد در سال گذشته کاهش اندکی داشت. فروش ون هیبرید با رشد ۱۲.۶درصدی، درحالی‌که تنها ۲.۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است، به تدریج در حال افزایش است.

رشد ۲۹.۵درصدی کامیون‌های الکتریکی در بازار اروپا

در مقابل، ثبت‌نام کامیون‌های جدید اتحادیه اروپا با ۴درصد کاهش به ۸۵۲۹۶ دستگاه رسید. این عمدتا به دلیل کاهش ۵.۴ درصدی فروش کامیون‌های سنگین به‌رغم رشد ۵درصدی در کامیون‌های متوسط بود. آلمان و فرانسه به ترتیب کاهش جزئی ۲.۲ و ۰.۳درصدی را در این بخش گزارش کردند.

این در حالی است که اسپانیا و ایتالیا به ترتیب با افزایش ۱۵.۷درصدی و ۶.۶درصدی این روند را به چالش کشیدند.

دیزل تسلط خود را در بازار کامیون در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ حفظ کرد. کامیون‌های دیزلی با وجود کاهش ۴.۵درصدی نسبت به سال قبل، ۹۵.۵درصد از ثبت‌نام‌های جدید اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دادند.

کامیون‌های قابل شارژ الکتریکی با افزایش ۲۹.۵درصدی، تقریبا ۲درصد از سهم بازار را در اختیار گرفتند که نسبت به سال گذشته ۱.۴درصد افزایش داشت. آلمان با رشد ۱۷۳.۷ درصدی این توسعه را رهبری کرد و سهم ۵۶درصدی از فروش کامیون‌های شارژی اتحادیه اروپا را به دست آورد.

رشد ۲۳درصدی تقاضای اتوبوس در اروپا

فروش اتوبوس نیز در این بازار شروع مثبتی برای سال ۲۰۲۴ میلادی داشته است، به طوری که ثبت‌نام‌های جدید اتحادیه اروپا با افزایش ۲۳.۳درصدی نسبت به سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، در مجموع به ۹۶۲۴ دستگاه رسیده است.

در حالی که فروش در فرانسه ۱۶.۸درصد کاهش یافت و سه بازار عمده این منطقه شامل آلمان، ایتالیا و اسپانیا رشد قابل توجهی داشتند و به ترتیب ۲۲درصد، ۱۸.۳درصد و ۷.۶درصد را به ثبت رساندند.

ثبت‌نام اتوبوس‌های شارژی جدید اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، ۱۰.۳درصد افزایش یافت. با این حال، سهم بازار کمی از ۱۳.۷درصد در سال گذشته به ۱۲.۳درصد کاهش یافت. آلمان، بزرگترین بازار از نظر حجم، ۲۰.۷ درصد رشد کرد.

بازار رومانی به میزان قابل توجه ۱۴۹.۲درصد افزایش یافت و آن را به دومین بازار بزرگ اتوبوس‌های شارژی تبدیل کرد. فرانسه که پیش از این بزرگ‌ترین بازار بود، با ۶۶.۴درصد کاهش، فروش اتوبوس‌های شارژی الکتریکی خود را به کمتر از نصف رساند.

در همین حال، فروش اتوبوس‌های هیبرید-الکتریکی با کاهش ۱.۹درصدی مواجه شد که در حال حاضر ۱۰.۹درصد از بازار را تشکیل می‌دهد. ثبت‌نام اتوبوس‌های دیزلی به میزان ۳۸.۸درصد رشد کرد و اکنون ۷۰.۷ درصد از سهم بازار را نشان می‌دهد که نسبت به سال قبل ۶۲.۸ درصد افزایش یافته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ