باران‌های سیل‌آسا زمینه‌ساز وفور پشه آئدس

اقتصاد ایران: مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تغییرات اقلیمی و باران‌های سیل‌آسا را زمینه‌ساز افزایش ناگهانی و وفور پشه آئدس خواند و در عین حال بر لزوم مشارکت‌های مردمی جهت کنترل پشه و همچنین اهمیت خودمراقبتی و ترویج آن به منظور مقابله با بیماری تب دنگی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  دکتر فرشدی رضایی با بیان اینکه اخبار افزایش موارد ابتلا به «تب دنگی» از حساسیت این موضوع حکایت می‌کند، اظهار کرد: ۲۲ مرداد ماه، روز ملی «تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی» بود و در همین راستا باید تاکید کرد که تشکل‌ها و مشارکت مردمی در کنترل تب‌دنگی نقش موثری دارند.

افزایش نقش مشارکت‌های مردمی در کنترل تب دنگی

وی با بیان اینکه نقش مشارکت‌های مردمی در کنترل تب دنگی بیش از پیش حائز اهمیت است، گفت: با توجه به «شیوع روزافزون تب دنگی در بسیاری از مناطق جهان»، «گزارش ابتلاء مسافران ایرانی طی ماه‌های اخیر» و «احتمال آلوده‌شدن پشه‌های آئدس در آینده در برخی مناطق شمالی و جنوبی کشور»، نقش مشارکت مردمی در کنترل این بیماری بیش از پیش حائز اهمیت شده است. راهکارهای موثر برای مشارکت مردمی در کنترل تب دنگی در دسترس است؛ تجربیات جهانی از اهمیت مشارکت مردمی در موفقیت یا شکست برنامه‌های ملی مبارزه با پشه آئدس و بیماری تب دنگ حکایت می‌کند.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: اهمیت جلب مشارکت تشکل‌ها و گروه‌های مردمی در معاونت بهداشت اگر بااهمیت‌تر نباشد، حداقل به اندازه شناسایی سریع بیماران و برنامه‌های بهداشت برای بهسازی معابر و اماکن اهمیت دارد.

اهمیت مشارکت مردمی در کنترل و پیشگیری از تب دنگی

وی درباره اهمیت مشارکت مردمی در کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی، یکی از کلیدهای اصلی کنترل و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند تب دنگی است. هنگامی که مردم درباره بیماری آگاهی کافی داشته باشند و به اهمیت نقش خود در کنترل آن پی‌ برند، می‌توانند به طور مؤثری در کاهش شیوع بیماری همکاری کنند. برنامه‌های آموزش و ارتقای سلامت در دوران کرونا به صورت برنامه‌های محله‌محور و هماهنگی در حضور همه‌جانبه ظرفیت‌های محلی، تاریخچه خوبی از نقش مشارکت مردمی در برابر تهدیدات زیستی است.

راهکارهای موثر برای مشارکت مردمی

رضایی ادامه داد: «افزایش آگاهی و دانش مردم و تشکل‌های مردمی»، «استفاده از رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون، رادیو و شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی»، «مشارکت همگانی در بهسازی محیط»، «ترویج استفاده از روش‌های پیشگیری فردی و خودمراقبتی» برخی راهکارهای موثر برای مشارکت و تشکل‌های مردمی محسوب می‌شوند.

اهمیت نقش آموزش در افزایش آگاهی مردم

وی با اشاره به اهمیت نقش آموزش درباره مولفه افزایش آگاهی، دانش مردم و تشکل‌های مردمی توضیح داد: برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی در مدارس، مساجد و مراکز آموزشی؛ یکی از اولین گام‌ها برای مشارکت مردمی است. پرسنل اداره آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، اقدامات گسترده‌ای را طی ماه‌های اخیر انجام داده‌اند. جمعیت حدود ۱۰ میلیونی سفیران و داوطلبان سلامت که از خانه تا ادارات و اصناف گسترده هستند، سرمایه ملی بهداشت کشور هستند و به موضوع آموزش و آگاه‌بخشی مردم ورود کرده‌اند.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره نقش رسانه‌های جمعی در افزایش مشارکت مردمی گفت: استفاده از رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون، رادیو و شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی از دیگر راهکارهای موثر برای افزایش میزان مشارکت مردمی محسوب می‌شود. دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نسبت به تهیه رسانه‌های آموزشی به‌روز و جذاب و بارگذاری این مطالب در سایت آموزش همگانی وزارت بهداشت اقدام کرده‌ است.

انتشار بیش از ۶۵ هزار خبر درباره تب دنگی در فضای مجازی و رسانه‌ای

وی ادامه داد: این بسته‌ها شامل انیمیشن‌های آموزشی تب دنگی، توزیع بروشورها و پوسترهای آموزشی در مورد علائم بیماری، راه‌های انتقال و روش‌های پیشگیری در اماکن و ادارات می‌شود. بیش از ۶۵هزار خبر و متن مرتبط با تب‌دنگی طی دو ماه گذشته در پلتفرم‌های مجازی، رسانه‌های رسمی و نیمه‌رسمی کشور منتشر شده است. خوشبختانه، با تلاش اهالی رسانه و مشارکت مردم، گروه‌های شایعه‌ساز، موفق به برهم زدن آرامش ذهنی مردم نشده‌اند و تلاش می‌کنیم مردم بتوانند به آسانی به منابع علمی دقیق دسترسی داشته‌ باشند.

فرشیدی درباره مشارکت همگانی در بهسازی محیط بیان کرد: گروه‌های داوطلبان سلامت برای بهسازی محیط‌های اطراف منازل و اماکن مسکونی از ظروف و آب‌های راکد، نقش هدایتگر و کلیدی دارند. همچنین با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، سفیران سلامت نیز به جمع برنامه‌های مشارکت اجتماعی در کنار سازمان‌ها می‌پیوندند.

ترویج خودمراقبتی علیه تب دنگی

وی درباره «ترویج استفاده از روش‌های پیشگیری فردی و خودمراقبتی» بیان کرد: خودمراقبتی، یکی از برنامه‌های قدیمی بهداشتی است که پله اول مشارکت اجتماعی محسوب می‌شود. تشویق مردم به استفاده از پشه‌بند، پوشیدن لباس آستین بلند و شلوار بلند و استفاده از دورکننده‌های حشرات از اقدامات خودمراقبتی علیه پشه آئدس محسوب می‌شود. خودمراقبتی به صورت فردی و خانوادگی و ترویج این مولفه به عنوان مسئولیت اجتماعی، نقش مهمی در مبارزه با پشه آئدس دارد.

ادامه برنامه‌ها با استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی

رضایی گفت: انجام اقدمات متعدد به این معنا نیست که تمام برنامه‌ها به هدف رسیده و کاری برای انجام باقی‌ نمانده‌ است؛ بلکه اقدامات زیادی وجود دارد که با کمک تشکل‌های مردمی و داوطلبان سلامت در قالب برنامه‌های محله‌محور قابل انجام است. برخی از مردم هنوز اطلاعات کافی در مورد جزئیات پیشگیری از تب‌دنگی و روش‌های پیشگیری از آن ندارند. تغییر عادات و رفتار مردم، نیازمند زمان، تلاش مستمر و بهره‌گیری از اصول آموزش و ارتقای سلامت است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و باران‌های سیل‌آسا زمینه افزایش ناگهانی وفور پشه را فراهم می آورد، اظهار کرد: آمادگی آحاد جامعه و تشکل‌های مردمی، وظیفه اصلی معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور است که این امر مهم فقط با مدیریت، هماهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت تشکلات مردمی و مشارکت ممکن می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ