دبیر شورای عالی هنر مطرح کرد؛

سند ملی سینما قابلیت ویرایش و تکمیل دارد

اقتصاد ایران: محمدحسین ایمانی خوشخو ضمن تشریح برخی جزئیات سندهای بالادستی هنر، از قوانینی چون نمایش ساز در تلویزیون و قانونی نبودن لغو کنسرت‌ها در شهرها و برخی فرصت‌سوزی‌ها در حوزه سینما سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  نشست خبری دبیر شورای عالی هنر به منظور تشریح برخی جزئیات سندهای ملی بالادستی بعدازظهر روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ماه برگزار شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای عالی هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارشی از تدوین و تصویب سندهای بالادستی این شورا ارائه کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از سیاست‌گذاران فرهنگی هنری است که شوراهای مختلفی دارد که یکی از آنها شورای عالی هنر است. تاسیس فرهنگستان هنر از مصوبات شورای هنر قبل از سال ۸۸ بود و تأسیس جایزه جلال احمد از مصوبات تأثیر گذار آن زمان بود. از سال ۱۳۸۸ به بعد، جلسات شورای هنر متوقف شد و به جای آن کمیسیون هنر و معماری تشکیل شد که من هم مدیر آن کمیسیون بودم. از سال ۱۳۹۹ با حمایت آقای صالحی شروع به کار مجدد شورای عالی هنر رقم خورد و ۲ جلسه داشتیم تا سال ۱۴۰۰ که دولت شهید رئیسی بود. در دولت شهید رئیسی این شورا خیلی فعال‌تر کار کرد به طوری که ۴۲ جلسه برگزار شد، ۱۰ کارگروه تخصصی و ۱۹ مصوبه هم داشته ایم. همچنین چند سند بالادستی همچون معماری تصویب شد که در این زمینه مشکل جدی داشتیم و شورای عالی معماری و شهرسازی نیز در این بخش فعال است و جشنواره معماری فجر را نیز پیشنهاد دادیم که از امسال آغاز می‌شود.

وی با طرح این پرسش که لزوم تاسیس شورای هنر به چه دلیل است، بیان کرد: جزیره‌ای عمل کردن مشکل بزرگ ماست که سبب می‌شود بعضاً موازی کاری صورت گیرد و این ناهماهنگی ضربه بسیار بزرگی بر فرهنگ و هنر کشور وارد می‌کند؛ بنابراین شورای هنر برای رفع این ناهماهنگی‌ها آغاز به کار کرد. در شورای هنر، ۵ سند بالادستی هنر داشتیم یعنی نظام‌نامه هنر در یک رشته خاص که اتفاقاً ما در این رشته‌ها مشکلات عدیده داریم که لزوم وجود این سندها در آینده نیز حس خواهد شد.

صداوسیما باید موسیقی را با تمام ملزوماتش نشان دهد

ایمانی خوشخو در ادامه توضیح داد: سند معماری به دلیل اینکه بدانیم معماری چه جایگاه هنری دارد و اصل آن هنر است، تدوین و جشنواره معماری فجر تصویب شد و الزام همه دستگاه‌ها به حفظ معماری اسلامی ایرانی شد. همچنین آشفتگی در حوزه موسیقی نیز مشهود بود و به همین دلیل، سند موسیقی را نیز در زمان حیات رئیس جمهور رئیسی تصویب کردیم که بر اساس آن، هیچ دستگاهی حق لغو کنسرت را ندارد و صداوسیما هم باید موسیقی را با تمام ملزومات صحنه‌ای نمایش دهد. در هنرهای نمایشی نیز اتفاقات خوبی افتاد و با همراهی سه تن از هنرمندان؛ ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و هوشنگ توکلی در جلسه‌ای در راستای تصویب و تأسیس بنیاد تئاتر ملی ایران اقدامی موثر برداشته شد. همچنین، مصوبه بسیار مهمی که شورای هنر داشت و به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب ارائه شده است، تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی در تهران است که اتفاقی بی‌نظیر در منطقه و گردشگری به حساب می‌آید.

وی در مورد سند سینما گفت: در حوزه سینما سابقه تدوین این سند به حدود ۱۲ سال پیش برمی‌گردد که آن زمان به نتیجه نهایی نرسید. در سینما با توجه به اهمیت بالای این حوزه، سندی تدوین و نهایتاً تصویب نهایی شد و به ما ارجاع داده شده است. آقای علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما یک جلسه به شورای هنر آمد و توضیحاتی ارائه کرد و درخواست داشت که اعضای شورا از نظرات اصناف سینمایی استفاده کنند که اتفاقاً یک جلسه هم گذاشته شد اما بیشتر تاکید داشتند که زمان بیشتری برای این کار صرف شود! که به نظر ما واقعاً فرصت سوزی است، چراکه در سندهای بالادستی فرصت‌ها و ظرفیت‌های راهبردی که باید از آنها استفاده کرد، آورده می‌شود.

امکان تکمیل و ویرایش سند ملی سینما

رئیس شورای هنر تصریح کرد: در سند ملی سینما حقوق همه در نظر گرفته شده است و ما برای راهکارها، پیش‌بینی داشتیم که به آن ۱۰ آیین‌نامه اجرایی پیوست شده است که از آن جمله می‌توان به حقوق مادی و معنوی تماشاگران، حقوق و مسئولیت‌های سینماگران، فعالیت‌های حرفه‌ای در صنعت فیلم، شیوه‌نامه درجه بندی فیلم‌ها و محصولات سینمایی، جشنواره‌ها و بازارها و هفته‌های فیلم اشاره کرد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که باید با کمک دست‌اندرکاران سینما و همه اعضای اصناف سینمایی، این سند تکمیل و ویرایش شود. همچنان‌که در یکی از این مواد ۴۲ گانه وجوه سلبی نمی‌بینید و همگی ایجابی هستند و بسیار امیدواریم صنعت سینما از یک نظام نامه قابل دفاع برخوردار شود.

ایمانی خوشخو در ادامه گفت: دوستانی که این سند را تدوین کردند، سند سینمایی حدود ۶۰ کشور را بررسی کرده‌اند، بنابراین آن گروهی که زحمت کشیدند تخصصی بودند و شاید ما دو سوم راه را رفته‌ایم و آیین‌نامه‌های اجرایی در عملیات اجرایی، سر و شکل درست می‌گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره لازم‌الاجرا بودن سند موسیقی در شهرهایی که ممکن است کنسرت‌های موسیقی را لغو کنند، گفت: سند موسیقی توسط رئیس جمهور شهید ابلاغ شده است و اگر اتفاقی افتاده، قبل از این ابلاغ بوده است. از وقتی سند موسیقی ابلاغ شده است، هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی نباید در اجرای سند بالادستی موسیقی دخالت کند. این موضوع در مورد دیگر سندهای بالادستی نیز وجود دارد.

صداوسیما مجوزی برای عدم نمایش ساز ندارد

خوشخو در مورد ابلاغ سند موسیقی به صداوسیما و اینکه ممکن است با آن مخالفت شود، بیان کرد: تغییر چنین روشی شاید به صورت دفعی اتفاق نیفتد اما الان صداوسیما مجوز عدم نمایش ساز یا بهانه قانونی را در اختیار ندارد.

وی درباره تحمیل شرایط به اصناف سینمایی گفت: سند سینما حدود ۱۲ سال پیش قرار بوده تصویب شود که با مخالفت‌های فردی و گروهی مواجه بوده و جریانی بوده از چندین سال قبل که پله پله جلو آمده و به حال رسیده و به آینده منتقل خواهد شد. راه به هیچ وجه بسته نیست و به عنوان کسی که سال‌هاست در فرهنگ و هنر فعالم، توصیه می‌کنم در برخی مواقع هنرمندان باید کمک کنند. برای مثال باید حق معنوی فیلم رعایت شود که اگر بند محکمی بگذاریم می‌توانیم اعمال قانون کنیم. بنابراین مشکلات موجود باید توسط هنرمندان مطرح و حل شود و آنها راه را بسته نبینند و تا تصویب نهایی در شورای عالی راه برای تکمیل شدن سندها باز است.

رئیس شورای هنر در پاسخ به پرسشی در مورد امتیاز دادن به ساترا در قالب سند گفت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانونی دارد و همه مصوبات اجرا خواهند شد. این سند نیز یک نظام نامه مصوب موسیقی و تصویر است که صداوسیما هم باید آنها را رعایت کند.

وی درباره سند موسیقی و تک‌خوانی بانوان بیان کرد: در مورد سند موسیقی همه اسناد و مصوبات در عمل قابل ویرایش است و قبل از اینکه عملی نشود قابلیت ویرایش شدن ندارد؛ یعنی می‌توان ضعف‌ها را به قوت تبدیل کرد.

خوشخو در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره سند هنرهای تجسمی و در دسترس قرار دادن همه سندها برای رسانه‌ها و صاحبنظرانی که در این عرصه تاثیرگذار هستند، گفت: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اسناد بالادستی را نمی‌تواند تا قبل از ابلاغ، منتشر کند. این سندها را تا جایی که می‌شود می‌توانیم منتشر کنیم اما نظرات متضادی ارائه می‌شود. به همین دلیل بهتر است این مصوبات روالی را طی کند و به پختگی برسد. نکته دیگر در مورد سند تجسمی این است که در دل سند تجسمی، ۷۷ بند دارد که پرحجم ترین سند هنری با توجه به اهمیت موضوع است.

لزوم شکل گیری خانه تجسمی

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره اجماع نظرات اعضای انجمن‌های هنری هنرهای تجسمی اظهار کرد: در این مورد قرار شد مدیرکل هنرهای تجسمی نظرات اعضای انجمن‌های هنری را به عنوان نماینده آنها مطرح کند. بنابراین به تناسب موضوع از مدیرکل هنرهای تجسمی خواهش کردیم قبل از اینکه سند در شورای معین مطرح شود، از این نظرات بهره‌مند شویم. این مشکل از آنجایی نشات می‌گیرد که یک خانه تجسمی نداریم و تعدد انجمن‌های هنری نیز به ما کمکی نمی‌کند.

ایمانی خوشخو در پایان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران نسبت به حضور کمرنگ و غیرفعال وزارت آموزش و پرورش در نشست‌های شورا انتقاد کرد و گفت: اکثر دستگاه‌ها در شورای هنر حضور فعال داشتند ولی وزارت آموزش و پرورش نمی‌دانم به چه دلیل، ولی تنها وزارتخانه‌ای بود که حضور فعال نداشت. امیدوارم این حضور در دولت جدید فعال‌تر شود چراکه کشور توسعه پیدا نخواهد کرد مگر اینکه از دوره دانش‌آموزی و سنین پایین آموزش‌های لازم به بچه‌ها داده شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ