راهکار حل تفاوتهای فرهنگی در سفر اربعین
اقتصاد ایران: تلاش مدیران فرهنگی و کنشگران مراسم اربعین باید معطوف به این باشد که تنوعات فرهنگی به تعارضات فرهنگی تبدیل نشود. به عبارت دیگر، باید تنوعات فرهنگی را به درستی مدیریت کرده، با تضادهای فرهنگی بهطور مؤثر مواجه شویم.
اربعین امام حسین از اقوام، نژادها، ملیتها و زبانهای مختلف دارد. تمام تلاش مدیران فرهنگی و تمام کنشگران اربعین باید این باشد که این تضادهای فرهنگی، تمایزات فرهنگی تبدیل به تعارضات فرهنگی نشود. اربعین امام حسین، با حضور اقوام، نژادها، ملیتها و زبانهای مختلف، نشاندهنده تنوع فرهنگی گستردهای است. تلاش مدیران فرهنگی و کنشگران این مراسم باید معطوف به این باشد که این تنوعات فرهنگی به تعارضات فرهنگی تبدیل نشود. به عبارت دیگر، باید تنوعات فرهنگی را به درستی مدیریت کرده و با تضادهای فرهنگی بهطور مؤثر مواجه شویم.
اربعین امام حسین نیازمند صیانت فرهنگی و تمدنی است، چرا که دشمنان با تمام قوا در تلاشند تا این مراسم را تحریف و تخریب کنند. برای مقابله با تعارضات فرهنگی، شکلگیری هویت مشترک بر پایه اخوت ایمانی، مهمترین راهکار است. در این هویت، روابط بر اساس محبت و احترام به امام و امت برقرار میشود و قومیت، نژاد، زبان و جنسیت از اهمیت افتاده و به حاشیه رانده میشود. روابط اجتماعی در این چارچوب بر پایه تکلیفگرایی و همکاری است و شرکتکنندگان در مراسم، تعاون و همدلی را بهعنوان تکلیف خود میپذیرند.
در پیادهروی اربعین، تصورات قومی و نژادی به حاشیه میرود زیرا ماهیت روابط بر اساس محبت است. هدف تعاملات اجتماعی در هویت جمعی یکسان مبتنی بر اخوت ایمانی، انتقال ارزشها و هنجارهاست و نه تحمیل و سلطه فرهنگی. در این هویت، واحد اجتماعی مورد خطاب، "امت" است و نه "توده"؛ بنابراین، تعاملات با هر ملیت، قومیت، زبان و جنسیتی بهطور مساوی صورت میگیرد. هویت جمعی در اربعین، با وجود تنوع فرهنگی، بر اساس سعادت و نه منفعت شکل میگیرد.
ارکان هویت جمعی مبتنی بر اخوت ایمانی شامل چهار مورد است: 1. علقههای ایمانی به خدا و جامعه توحیدی؛ 2. محوریت ولیّ خدا و امام که سازنده و سازماندهنده اصلی این تشکل است و محبت امام محور روابط را شکل میدهد؛ 3. اختیار و انتخاب بهجای جبر، که زائران با انتخاب خود و تحمل سختیها، به زیارت میآیند؛ و 4. هدف مشترک، یعنی انگیزهها و آرمانهای مشترک که باید فرامادی و ایمانی باشند.
هرچه اهداف فرامادیتر و معنویتر باشند، قدرت اخوت ایمانی بیشتر خواهد بود و تفاوتها و تضادهای فرهنگی به تعارضات تبدیل نمیشود. اهداف مشترک معنوی، مانند زمینهسازی ظهور و انتظار مهدی موعود، عدالتخواهی و ظلمستیزی، میتوانند تعصبات قومی و نژادی را به حاشیه برانند. از این رو، هدف مشترک معنوی فرامادی مبتنی بر اخوت ایمانی با محوریت ولی خدا، بیشترین ظرفیت را برای شکلدهی هویت اخوت ایمانی در اربعین دارد و تعصبات برآمده از قومیت، ملیت، نژاد و جنسیت را کاهش میدهد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه