عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

ارائه خدمات درمانی به خارج از بیمارستان منتقل شود

اقتصاد ایران: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ارائه خدمات درمانی با راه‌اندازی مراکز مراقبت در منزل دولتی و خصوصی به خارج از بیمارستان هدایت شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  محسن شهریاری  در خصوص انجام طرح تحقیقاتی «تدوین برنامه عملیاتی مرکز مراقبت در منزل تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» اظهار کرد: از سال‌ها قبل این انگیزه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پدیدار شد که خدمات و مراقبت‌های تعریف شده را می‌توان از بیمارستان‌ها به سمت خارج از بیمارستان هدایت نمود.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از سیستم‌های پیشرفته دنیا خدمات مراقبتی و تسکینی را از داخل بیمارستان به خارج از بیمارستان انتقال داده‌اند، افزود: ایجاد مراکز مراقبت تسکینی، مراکز مراقبت در پایان حیات و مراکز مراقبت در منزل ضمن اینکه برای بیماران و مددجویان با صرفه است، می‌تواند باعث کاهش بار بیمارستان‌ها نیز شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: ایجاد مراکز مراقبت در منزل یک کار حرفه‌ای و بین رشته‌ای هست و بسیاری از رشته‌ها از جمله پزشکی، پرستاری، توانبخشی و تغذیه‌ای را درگیر می‌کند و طی سال‌های گذشته شاهد توسعه کمی و کیفی این قبیل مراقبت‌ها بوده‌ایم به طوری که در برنامه ششم توسعه کشور ایجاد مراکز مراقبت در منزل دانشگاهی و غیر دانشگاهی (دولتی و غیر دولتی) جای گرفت.

وی ادامه داد: گسترش ارائه خدمات مراقبت در منزل یکی از اولویت‌های معاونت پرستاری وزارتخانه و سازمان نظام پرستاری است که در راستای مأموریت حفظ و ارتقای سلامت جامعه است و در این زمینه طرح‌های تحقیقاتی متعددی انجام شده است.

شهریاری با اعلام اینکه در زمان کرونا مراکز مراقبت در منزل برجسته شد و بسیاری از نیازهای مردم در منزل فراهم شد و ساز و کار خود را پیدا کرد، افزود: با توجه به اینکه جامعه به سمت سالمندی پیش می‌رود و تا ۲۰ سال آینده شاهد افزایش قابل توجه جمعیت سالمندی کشور خواهیم بود. از این رو، احداث مراکز مراقبت در منزل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی گفت: افزایش بیماری‌های مزمن از جمله سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی و همودیالیز و اعصاب باعث شده که آموزش و مهارت مراقبت در منزل بیش از پیش احساس شود و مراکزی مشابه خانه سالمندان برای مراقبت و نگهداری بیماران مزمن شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: احداث مراکزهای مراقبتی به آزاد سازی تخت‌های ویژه از جمله آی سی یو و سی سی یو در بیمارستان‌ها می‌تواند کمک کند.

وی با بیان اینکه احداث مراکز مراقبتی در سه فاز اجرایی خواهد شد، افزود: با مراکز مشاوره مراقبت در منزل که حدود ۶۰ مرکز در شهر اصفهان داریم، مصاحبه‌ای انجام و نیازها و چالش‌های آنها شناسایی شد و پس از آن با مرور الگوهای بین المللی، اطلاعات جمع آوری شده در اختیار متخصصین قرار گرفت و اولویت‌ها و راهبردها بر این اساس تعیین و برنامه عملیاتی تدوین شد.

وی با اعلام اینکه گام دوم فرهنگسازی در جامعه برای پذیرش مراقبین سلامت در منزل از سوی خانواده بیماران و خود بیمار است، گفت: مراقبت مناسب و تخصصی را در منزل و از سوی نیروی انسانی کارآمد را برای گام دوم تعریف کردیم که تأمین نیروی انسانی کارآمد و تخصصی پرستاران وتعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل از سوی وزارت متبوع از دیگر اقدامات است.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد: تاکنون ۵۲ خدمت پرستاری تعرفه گذاری شده است. پوشش بیمه‌ای این خدمات هنوز نهایی نشده است و خدمات مراقبت در منزل هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است. از این منظر دریافت کننده این مراقبت‌ها برای افرادی امکانپذیر است که توانایی مالی بالایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه خدمات مراقبتی هم پشتوانه قانونی و هم اخلاقی می‌خواهد که هم تأمین کننده امنیت پرستار در منزل و هم ایمنی بیمار باشد، ادامه داد: کدهای اخلاقی برای پرستاران در منزل و مراقبین سلامت در منزل تعریف شده است و اپلیکیشن در این حوزه طراحی شده است.

شهریاری با اعلام اینکه در کرونا افراد غیر متخصص در نقش پرستار و مراقبین سلامت وارد شدند که می‌تواند آسیب رسان باشد و ساماندهی به وضعیت موجود و ایجاد یک فضای امن برای بیماران در مواقع نیاز مهم است. تأمین پوشش بیمه‌ای خدمات مراقبت در منزل می‌تواند گام مهمی در توسعه این خدمات در جامعه باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ