از تجربه ترکیه درقبال پلتفرم‌های جهانی درس بگیریم

اقتصاد ایران: پژوهشگر حکمرانی ارتباطات با ذکر کشورهای دارای بیشترین تعداد کاربر اینستاگرام تاکید کرد که باید از تجربه ترکیه در قبال پلتفرم‌های بزرگ جهانی درس بگیریم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  علی سعد پژوهشگر حکمرانی ارتباطات  اظهار کرد: بعد از ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران، پلتفرم متا اقدام به ایجاد محدودیت برای انتشار تصاویر وی توسط کاربران کرد. این عمل اگرچه برای کاربران ایرانی مسبوق به سابقه بود ولی برخی دیگر از کشورهای اسلامی برای اولین بار به این صورت در برابر این سیاست متا قرار گرفته بودند.

وی افزود: این اقدام متا اعتراضاتی را در میان کاربران ایجاد کرد. یکی از کشورهایی که طور رسمی نسبت به این تصمیم متا واکنش نشان داد، ترکیه بود. دولت این کشور پس از اعتراض به متا و عدم دریافت پاسخ مناسب از سوی آن، در اعتراض به ایجاد محدودیت برای کاربران، اقدام به قطع ارائه خدمات این پلتفرم بر روی سرویس دهندگان اینترنت در ترکیه کرد.

پژوهشگر حکمرانی ارتباطات بیان کرد: اما پس از چند روز با مذاکره نهاد تنظیم گر ارتباطات ترکیه با مدیران پلتفرم متا، محدودیت رفع و طرفین به تفاهم مشترک نسبت به نحوه ادامه فعالیت گرفتند. مطابق اعلام رسانه ها توافق ترکیه با متا و اینستاگرام شامل ایجاد مکانیزم شفاف شناسایی تخلفات کاربران در این پلتفرم مطابق قوانین ترکیه است.

سعد به اظهارات وزیر زیرساخت و حمل و نقل ترکیه در پلتفرم ایکس اشاره کرد و گفت: او در ایکس نوشت که پس از مذاکرات با اینستاگرام و تعهد مدیران آن برای همکاری با دولت ترکیه برای برطرف کردن نگرانی های ما و نحوه سانسور اخبار، دسترسی به پلتفرم اینستاگرام در ترکیه آزاد شد. وی همچنین با انتشار تصویری از اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی فقید جنبش حماس، اصلاح سیاست های متا در قبال کاربران ترکیه را مورد توجه قرار داد.

وی ضمن بیان این مطلب که محدودیت ۹ روزه دسترسی کاربران ترکیه به اینستاگرام یکی از طولانی ترین زمان های قطع دسترسی در میان کشورهای با کاربری بالای این پلتفرم محسوب می شود،گفت: ترکیه رتبه پنجم استفاده از پلتفرم اینستاگرام در جهان را با بیش از ۵۷ میلیون کاربر دارد. هند، آمریکا، برزیل و اندونزی در رتبه های اول تا چهارم تعداد کاربر این پلتفرم آمریکایی قرار دارند.

این پژوهشگر حکمرانی ارتباطات اضافه کرد: پیشتر ترکیه برای حفظ امنیت انتخابات در سال ۲۰۲۳ نیز با پلتفرم ایکس (توییتر) به توافق رسید و محتوای مجرمانه که توسط دادگاه این کشور تشخیص داده شده بود توسط این پلتفرم حذف شد. این اطلاعات شامل محتوای ۴ اکانت در ایکس و بیش از ۴۰۰ پست منتشر شده بود.

سعد با اشاره به اینکه نگاهی به تجربه کشور ترکیه در ارتباط با پلتفرم های بزرگ جهانی حاوی درس نکته های مهمی برای سیاستگذاران فضای مجازی کشور است،گفت: اولین نکته به رسمیت شناختن مذاکره با پلتفرم های جهانی و دوری از نگاه صفر و صدی در سیاستگذاری فضای مجازی است. همانگونه که پیشتر گفته شد محتوای حذف شده توسط ایکس به درخواست دولت ترکیه، یک لیست محدود است که تعامل و مذاکره دو طرف برای رسیدن به نقطه بینابین را نشان می دهد.

وی افزود: نکته دوم ضرورت حضور دفاتر پلفترم های خارجی در داخل کشور است که امکان تعامل و گره خوردگی منافع و برقراری ارتباط موثر را ایجاد می کند.

وی همچنین گفت: سومین نکته استفاده محدود و موردی از ابزار فیلترینگ برای حرکت در مسیر منافع عمومی است. استفاده پر تکرار از ابزارهای محدود کننده و فیلترینگ، عملاً کارکرد آنها را از بین می برد و با رواج فیلترشکن ها و عمومیت یافتن آنها اصل این سیاست را از معنا تهی خواهد کرد.

به گزارش مهر، ترکیه روز گذشته نیز به دلیل عدم مسدودسازی برخی کانالهای تلگرام به درخواست این کشور، تلگرام را به فیلترینگ تهدید کرد. مقامات ترکیه درباره مسدودسازی احتمالی تلگرام به دلیل عدم پاسخگویی به درخواستها برای تعطیل کردن کانال های حاوی اطلاعات غیرقانونی هشدار داده اند.

طبق اطلاعات دولت ترکیه بیش از هزار هشدار به تلگرام فرستاده اما هیچ پاسخی دریافت نکرده است. مقامات این کشور کانال هایی را در پیام رسان رصد کرده اند که مواد مخدر می فروشند، هرزنگاری، قمار و ویدئوهای هرزنگاری کودکان را ترویج می کنند.

این کشور پیش از این و در اوایل ماه آگوست اینستاگرام را به دلیل حذف کردن پستهای مربوط به شهادت اسماعیل هنیه مسدود کرد. اردوغان چند روز پس از مسدودسازی و طی سخنانی اعلام کرد: شبکه‌های اجتماعی تلاش کرده‌اند صدای مردم فلسطین را خفه کنند. این پلتفرم‌ها ترویج‌کننده «فاشیسم دیجیتال» هستند.

با گذشت چند روز از این اقدام پس از آنکه اینستاگرام تعهد کرد برای پاسخ به درخواست های ترکیه با مقامات این کشور همکاری کند، این پلتفرم در کشور مذکور رفع فیلتر شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ