واردات مشروط لوازم خانگی؛

سهم ۸۰ درصدی کالاهای ایرانی از بازار داخلی

اقتصاد ایران: معاون وزیر صمت با بیان اینکه برای رقابت پذیری در برخی از گروهای کالایی اجازه واردات داده می‌شود، گفت: اگر کالایی تولید داخل نداشته باشد یا تولید داخل جوابگو نباشد، اجازه واردات داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمدمهدی برادران درباره ممنوعیت واردات لوازم خانگی اظهار کرد: همه کشورها از صنایع داخلی خود حمایت می‌کنند، به ویژه اگر آن صنعت، صنعتی نوپا باشد، نیاز به حمایت دارد.

وی گفت: اکنون بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی در حوزه لوازم خانگی حجیم، لوازم خانگی کوچک و یا مجموعه صنایع مربوط به حوزه قطعه سازی، سرمایشی و گرمایشی همچنین در حوزه‌های صنایع گاز سوز در کشور فعالند که عمدتاً در چند سال اخیر تولید آنها اوج گرفته و نیازمند حمایت است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با بیان اینکه البته برای رقابت پذیری در برخی از گروهای کالایی اجازه واردات داده می‌شود، گفت: اگر گروه کالایی تولید داخل نداشته باشد یا تولید داخل جوابگوی نیاز داخلی نباشد، اجازه واردات آن داده می‌شود.

وی افزود: انتظار ما این است که تولیدکنندگان در برخی از گروهای کالایی که اخیراً خطوط جدید تولید را فعال کرده‌اند، بتوانند سهم بازار بیشتری را در داخل به خودشان اختصاص دهند تا سهم کالاهای موجود وارداتی و کالاهای قاچاق در سطح بازار کاهش پیدا کند؛ اکنون توانسته‌ایم بیش از ۸۰ درصد بازار داخلی را در گروه‌های کالایی متعدد از کالاهای داخلی تأمین کنیم که جای امیدواری دارد.

برادران گفت: در بحث واردات لوازم خانگی نیز اکنون چه در قالب ممنوعیت، چه در قالب محدودیت‌های تعرفه‌ای، همچنین در قالب تخصیص ارز، باید اولویت را به تولیدکنندگانی دهیم که با ارز کمتر بتوانند همان محصول یا محصول مشابه را در داخل تولید کنند؛ این سیاستی است که به نفع اقتصاد ملی است.

وی افزود: در عمل نیز با توجه به اینکه بازار داخلی ما بازار رقابتی بوده، در سال‌های اخیر توانسته رضایت مشتریان را کسب کند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: ما هر لحظه احساس کنیم که بنا به هر دلیلی سطح کیفی محصولات تولیدی یا سطح نیاز داخلی تأمین نمی‌شود، به روش‌های تأمین کالا از خارج از کشور ورود می‌کنیم و این توان رقابتی هم در داخل و هم در سطح منطقه وجود دارد که بتوانیم رقابت کنیم.

وی با بیان اینکه اصل کلی ما نیست که بگویم واردات لوازم خانگی ممنوع و یا آزاد است، افزود: برای گروه‌های کالایی، کالا به کالا در کمیسیون‌های مربوط، بررسی انجام می‌شود و متناسب با همین بررسی‌ها، کالا مشمول حمایت‌های تعرفه‌ای می‌شود.

برادران ادامه داد: این روش در کشورهای بزرگ دنیا مرسوم است، در تاریخ کره جنوبی همین مسیر طی شد تا توانستند به سهم بزرگی از بازار برسند و در سطح بین‌المللی نیز رقابت کنند.

وی درباره اینکه ممکن است با حمایت‌های تعرفه‌ای کالایی، در بازار داخلی انحصار ایجاد شود؟ گفت: انحصار ممکن است در صنعت خودرو یا صنایع دیگر باشد، اما در صنعت لوازم خانگی با توجه به اینکه در هر گروه کالایی ۳۰ تا ۴۰ تولیدکننده برتر وجود دارد که با هم رقابت می‌کنند، انحصار ایجاد نمی‌شود.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت افزود: بازار کشور با توجه به افزایش رشد تولید و رقابتی که در داخل وجود دارد، خود یک بازار غیر انحصاری است که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه‌های بین‌المللی می‌تواند رقابت کند.

وی گفت: امسال هدف گذاری خوبی انجام دادیم که تولیدات لوازم خانگی را به ۲۰ میلیون دستگاه برسانیم. البته این موضوع نیازمند آن است که تولیدات داخلی با قیمت‌های مناسب به بازار عرضه شود تا خانوارهایی که تاکنون بی بهره و یا کم بهره بودند بتوانند از این محصولات خریداری کنند ضمن اینکه محصولات جدید هم به سبد تولیدات لوازم خانگی اضافه شود.

برادران اضافه کرد: با این روش، درصد عمده‌ای از تولیدات لوازم خانگی جایگزین کالاهای قاچاق و وارداتی و درصدی هم برای صادرات در نظر گرفته می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ