دیروز خودروهای وارداتی تا ١٠٠ میلیون تومان ارزان شدند

اقتصاد ایران: خودروسازان بزرگ کشور پس از آن‌که نتوانستند مجوز اصلاح قیمت محصولات‌شان را از دولت سیزدهم بگیرند، حالا  امیدوار به‌شروع دولت جدید شده‌اند و برای اعمال قیمت‌های تازه در انتظار امضای معاون اول رئیس‌جمهور هستند.

فهرست قیمت جدید خودروهای داخلی از مدت‌ها قبل و بر اساس صورت‌های مالی خودروسازان (منتهی به انتهای اسفند ۱۴۰۲) توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به‌نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده؛ اما به‌دلیل عدم‌تایید وزارت صمت، ابلاغ و اجرا نشده است.

پس از آن‌که شورای‌رقابت در دی‌ماه سال گذشته به‌نوعی اختیار قیمت‌گذاری خودرو (براساس دستورالعمل این شورا) را به‌وزارت صمت واگذار کرد، این وزارتخانه عملا مسئول تعیین قیمت خودروهای داخلی شد. تصور بر این بود که وزارت صمت پس از اخذ این مسئولیت و با توجه به اشراف بر اوضاع مالی خودروسازان و چالش کمبود نقدینگی در مقابل رشد تولید، دست به‌اصلاح قیمت بزند؛ اما تا به امروز این اتفاق رخ نداده است.

از این رو، خودروسازان منتظر مانده‌اند تا معاون اول دولت جدید مشخص شده و اصلاح قیمت را با وی پیش ببرند. به‌این ترتیب پس از انتخاب محمدرضا عارف به‌عنوان معاون اول دولت جدید، خودروسازان بر سر موضوع اصلاح قیمت خودرو با وی مکاتبه کرده‌اند تا مجوز لازم را دریافت کنند.
یک منبع آگاه دراین‌باره می‌گوید خودروسازان برای اصلاح قیمت محصولات‌شان با معاون اول رئیس‌جمهور مکاتبه کرده و خواستار صدور مجوز لازم برای افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات‌شان شده‌اند.

وی این را هم گفت که خودروسازان به‌معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند عدم‌اصلاح قیمت (از فروردین امسال تا به امروز) مغایر با دستورالعمل شورای‌رقابت مبنی بر اصلاح قیمت خودرو بر اساس صورت‌های مالی است. این منبع آگاه تاکید کرد: «معاون اول رئیس‌جمهور موضوع مطروحه از سوی خودروسازان را به‌کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع داده تا مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن اعلام شود.»

بنابراین حالا سرنوشت قیمت جدید خودروهای داخلی به‌نوعی در دستان معاون اول رئیس‌جمهور است؛ چه آن‌که اگر عارف امضای خود را پای صورت‌جلسه کمیسیون اقتصادی دولت بنشاند، خودروسازان می‌توانند قیمت‌های جدید را اعمال کنند.

فعالان خودرو می‌گویند طبق دستورالعمل شورای‌رقابت، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی باید مطابق با آخرین صورت‌های مالی حسابرسی‌شده آن‌ها که به بورس ارائه می‌شود، اصلاح شود و وزارت صمت (یا شورای‌رقابت) نیز باید قیمت‌های جدید را ابلاغ کند.

نرخ کارخانه‌ای خودروها سال گذشته و هنگامی که قیمت‌گذاری دست شورای‌رقابت بود، در اواخر فروردین اصلاح شد و بنا بود هر ۳ یا ۶ ماه یک‌بار متناسب با صورت‌های مالی تغییر کند.

بااین‌ حال دولت در سال گذشته پس از اصلاح انجام‌شده در اواخر فروردین، دیگر قیمت‌ها را تغییر نداد (هرچند خودروسازان در مهرماه پارسال توانستند با استفاده از روش ارائه محصولاتی که به استانداردها و تجهیزات جدید مجهز شده بودند، به‌نوعی اصلاح قیمت نسبی انجام دهند).

در سال جاری با وجود آن‌که گمان می‌رفت دولت مجوز اصلاح قیمت را به‌خودروسازان بدهد، باز هم این اتفاق رخ نداد تا اصلاح قیمت روی دوش دولت جدید بیفتد. حالا این دولت چهاردهم است که باید درمورد اصلاح قیمت خودروهای داخلی تصمیم بگیرد و فعلا از معاون اول رئیس‌جمهور خواسته شده که پیگیر این کار باشد.

علاوه‌بر مساله «اصلاح قیمت»، دولت چهاردهم باید در مورد لیست قیمت دیگری نیز تصمیم بگیرد که مربوط به خودروهای مجهز به‌استانداردهای جدید است.

چندی پیش ایران‌خودرو به‌سازمان بورس اعلام کرد وزارت صمت مجوز اعمال قیمت خودروهایی را که در فاز دو استانداردهای ۸۵ گانه تجهیز شده‌اند، صادر کرده است. بااین‌ حال وزارت صمت اعلام کرد این قیمت‌ها را باید شورای‌رقابت ابلاغ کند.

شورای‌رقابت نیز با توجه به این‌که قیمت‌گذاری خودرو را به‌وزارت صمت تفویض کرده، ابلاغ قیمت‌ها را در حوزه وظایف این وزارتخانه می‌داند.

به‌هر ‌حال این لیست قیمتی فعلا بین وزارت صمت و شورای‌رقابت دست به‌دست می‌شود و چون هنوز رسما ابلاغ نشده، امکان اجرا ندارد.

افت بهای ۳۰ میلیونی فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم

خودروهای داخلی روز گذشته افت بهای یک تا ۱۲ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیون‌تومان کاهش ۹۰۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۹۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۰۰ میلیون‌تومان، رانا پلاس (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۰۵ میلیون‌تومان، شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۵ میلیون‌تومان و پادرا پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۳۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۹۸۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۴۶۰ میلیون‌تومان، تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۳۶۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۴۸۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۳ ‌میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ