ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

اقتصاد ایران: در این مطلب قصد داریم با ارزان‌ترین خودروهای وارداتی حال حاضر بازار کشورمان آشنا شویم.

پدال: وقتی پس از چند سال ممنوعیت واردات خودرو، سرانجام در سال ۱۴۰۱ دوباره واردات خودرو آزاد شد، حرف از واردات خودروهای اقتصادی بود ولی همه می‌دانستیم این خودروها قرار نیست با قیمت مناسب و واقعی به دست خریداران ایرانی برسد تا مبادا خطری برای بازار خودروسازان داخلی ایجاد شود.

با نگاهی به قیمت خودروهای وارداتی جدید در بازار، این موضوع کاملاً مشخص خواهد بود زیرا هم‌اکنون ارزان‌ترین خودروهای وارداتی در بازار از برندهای غیرچینی نزدیک به دو میلیارد تومان قیمت دارند.

ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با ارزان‌ترین خودروهای وارداتی حال حاضر بازار کشورمان آشنا شویم تا ببینیم اقتصادی‌ترین خودروهای جهان در کشورمان با چه قیمتی عرضه می‌شوند. همچنین ازآنجایی‌که خرید خودروهای وارداتی با قیمت نمایندگی از سامانه یکپارچه نیاز به طی کردن هفت‌خوان رستم دارد، در اینجا قیمت بازار را ملاک قرار داده‌ایم.

۱۰-جتا VS۵

قیمت بازار: ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۹ اقدام به ایجاد یک برند اقتصادی بنام جتا برای بازار چین کرد و با آزادسازی واردات، ماموت خودرو که قبلاً اقدام به واردات خودروهای فولکس‌واگن کرده بود، سراغ این برند نوپا رفت. درحالی‌که قرار بود هر سه محصول تولیدی جتا به ایران وارد شوند، تاکنون فقط کراس‌اوورهای VS5 و VS7 برای فروش عرضه شده‌اند که مدل کوچک‌تر VS5 با قیمت بازار ۲.۴ میلیارد تومانی، در رتبهٔ دهم این لیست قرار می‌گیرد. این خودرو اشتراکات فراوانی با سئات آتکا دارد و اساساً نسخهٔ ری‌بج شده و ارزان‌سازی شده از این کراس‌اوور اسپانیایی محسوب می‌شود. VS5 در نمایشگاه خودروی شانگهای سال ۲۰۱۹ هم‌زمان با راه‌اندازی برند جتا، معرفی شد. این کراس‌اوور اقتصادی از یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ فولکس‌واگن با ۱۴۸ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.


۹-جیلی آزکارا

قیمت بازار: ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

جیلی یکی از برندهای چینی خوشنام در بازار کشورمان بود که با مدل وارداتی امگرند به لطف کیفیت مناسب با استقبال خریداران ایرانی مواجه شد. این خودرو در اصل جیلی بویوئه نام دارد که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد و در بازارهای صادراتی با نام آزکارا عرضه می‌شود. ویژگی منحصربه‌فرد این خودرو، برخورداری از پیشرانهٔ هیبریدی خفیف است. این قوای محرکه که با همکاری ولوو توسعه پیدا کرده، از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی تشکیل شده است که مجموعاً ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین برخلاف اکثر کراس‌اوورهای چینی، در آزکارا نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.


۸-چانگان CS۵۵ پلاس

قیمت بازار: ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

سایپا که در دههٔ ۹۰ شمسی به مونتاژ کراس‌اوور کوچک چانگان CS35 پرداخت و نظر خریداران زیادی را جلب کرد، با آزادسازی واردات دوباره سراغ این شرکت چینی رفت و کراس‌اوورهای آن را به ایران آورد. یکی از این خودروها، کراس‌اوور کامپکت CS55 پلاس است که هم‌اکنون نمونه‌های آزمایشی آن در خیابان‌های تهران دیده شده‌اند. برای دور زدن تحریم‌ها، قرار است این خودرو در ایران مونتاژ شود. نمونهٔ وارداتی CS55 پلاس از با قیمت ۱.۵ میلیارد تومان عرضه می‌شود اما این رقم در بازار از دو میلیارد تومان فراتر رفته است. این کراس‌اوور چینی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.


۷-سوزوکی بالنو

قیمت بازار: ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

درحالی‌که سوزوکی را در ایران با شاسی‌بلند گرند ویتارا می‌شناختیم، یک شرکت داخلی با آزادسازی واردات خودروهای اقتصادی این شرکت که از طریق شرکت زیرمجموعهٔ ماروتی سوزوکی در هند تولید می‌شوند را به ایران آورده است. یکی از این خودروها، هاچ‌بک بالنو است. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که اوایل سال ۲۰۲۲ در هند معرفی شد. بالنو در هند و آفریقای جنوبی با برند تویوتا هم عرضه می‌شود. این هاچ‌بک ژاپنی-هندی، با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور به ایران آمده که این موتور صرفاً برای بازارهای خارج از هند در نظر گرفته است. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.


۶-بستیون T۷۷

قیمت بازار: ۲ میلیارد تومان

ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

خودروساز معروف که در دههٔ ۹۰ شمسی اقدام به مونتاژ سدان‌های B50 و B30 برند بسترن شرکت چینی فاو می‌کرد، با آزادسازی واردات دوباره سراغ این برند رفته و کراس‌اوور T77 آن را وارد کرده است. البته فاو در پایان سال ۲۰۱۸ نام این برند را به بستیون تغییر داد. T77 در سال ۲۰۱۸ راهی بازار چین شد و سال گذشته فیس‌لیفتی را تجربه کرد اما نمونه‌های وارداتی از نسخهٔ قبل از فیس‌لیفت هستند. این کراس‌اوور چینی که طراحی شیک و منحصربه‌فردی دارد، از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تحویل می‌دهد. T77 با قیمت ۲.۱۵۰ میلیارد تومان عرضه می‌شود اما در بازار با قیمت کمتری به فروش می‌رسد که نشان از استقبال ضعیف خریداران از کراس‌اوور فاو دارد.


۵-سوزوکی سیاز

قیمت بازار: ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

یکی دیگر از خودروهای اقتصادی و هندی سوزوکی که به ایران آورده شده، سدان سیاز است. این خودرو در سال ۲۰۱۴ معرفی شده و سدان سالخورده‌ای محسوب می‌شود که این موضوع خصوصاً در داخل کاملاً خود را نشان می‌دهد. همچنین سیاز از لحاظ کیفیت هم وضعیت خیلی خوبی ندارد و به همین دلیل است که از دیگر سدان‌های وارداتی ژاپنی مثل تویوتا کرولا بسیار ارزان‌تر است. سیاز از پیشرانهٔ مشترکی با هاچ‌بک بالنو استفاده می‌کند که یعنی در اینجا هم همان موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی را با ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور می‌بینیم. قیمتی که برای این سدان هندی در نظر گرفته شده ۱.۴۳۰ میلیارد تومان است که این رقم در بازار حدود ۴۰۰ میلیون تومان گران‌تر شده است.


۴-شاین مکس

قیمت بازار: ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

خودروساز معروف که قبلاً سابقهٔ همکاری با دانگ‌فنگ را داشت و به مونتاژ هاچ‌بک H30 کراس این شرکت پرداخته بود، با آزادسازی واردات دوباره سراغ دانگ‌فنگ رفته و این بار یکی از سدان‌های آن را به ایران آورده است. این خودرو محصول برند آئولوس دانگ‌فنگ است و در اصل یی‌شوئن (Yixuan) نام دارد اما در بازارهای صادراتی با نام شاین عرضه می‌شود. ابن خودرو یک سدان کامپکت است که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد. تا به امروز فقط نسخهٔ بنزینی شاین مکس با موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI به بازار عرضه شده که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.


۳-نیسان سانی

قیمت بازار: ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

خودروهای نیسان در ایران برای واردات مدعیان زیادی دارند و چندین شرکت به دنبال واردات خودروهای این شرکت هستند. این خودرو سدان ساب‌کامپکتی بنام سانی است یعنی همان خودرویی که با نام ورسا در آمریکا عرضه می‌شود. البته خودروی وارداتی جهان نوین آریا جدیدترین نسل ورسا یا سانی نیست بلکه نسل سوم است که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد. تولید این خودرو چند سال است که در اکثر کارخانه‌های نیسان متوقف شده اما همچنان در مصر تولید می‌شود. نیسان سانی وارداتی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با تنها ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور مجهز است و ارزان‌ترین خودروی وارداتی غیرچینی بازار محسوب می‌شود.


۲-چانگان CS۳۵ پلاس

قیمت بازار: ۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

یکی دیگر از کراس‌اوورهای چانگان، CS35 پلاس است. این خودرو نسل دوم همان CS35 قدیمی محسوب می‌شود که قبلاً در ایران مونتاژ می‌شد.  CS35 پلاس وارداتی اما در دو مدل با نام تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه می‌شود که دومی تجهیزات بیشتری دارد. این کراس‌اوور کوچک چینی به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو GDI با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل می‌شود.


۱-زوتی DL۵

قیمت بازار: ۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان

ارزان‌ترین خودروهای جدیدِ وارداتی خیابان‌های ایران

و در آخر به ارزان‌ترین خودروی وارداتی در بازار می‌رسیم که یک کراس‌اوور کوچک و قدیمی از شرکت نه‌چندان خوشنام زوتی است. این خودرو چندان مورد استقبال قرار نگرفته است زیرا رقبای مونتاژی به‌مراتب جدیدتر و جذاب‌تری را در مقابل خود می‌بیند. به همین دلیل، قیمت نمایندگی و بازار DL5 یکسان است. این کراس‌اوور چینی که در اصل T300 نام دارد و در سال ۲۰۱۶ معرفی شده، زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ