برنامه وزارت صمت برای توسعه ایستگاه‌های شارژ به ۳۵۰۰ نقطه!

اقتصاد ایران: این روزها بحث توسعه خودروهای برقی در کشور داغ است. در شرایطی که در کلانشهر تهران برای ایجاد پمپ‌بنزین‌ها هم با توجه به ارزش بالای زمین مشکلاتی وجود دارد، بحث ایجاد زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی از منظر تامین زمین با ابهامات زیادی روبه‌رو است. ازسوی‌دیگر با توجه به ناترازی برق در کشور همواره این پرسش مطرح بوده که آیا ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی با مشکل تامین انرژی مواجه خواهند شد؟

تعرفه شارژ خودروهای برقی مانند تعرفه مشترکان تجاری است

فروردین ماه امسال مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: در جلساتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی داشتیم، مقرر شد در هشت‌نقطه از تهران این ایستگاه‌ها با ظرفیت حدود ۸ مگاوات احداث شود.

مصطفی رجبی‌مشهدی در ادامه افزود: در این خصوص هشت‌نقطه در تهران و نقاطی در سایر مناطق کشور در نظر گرفته شده است که در صورت جانمایی و تعبیه ایستگاه‌های موردنظر، وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق آنها خواهد داشت. همچنین تعرفه شارژ خودروهای برقی مانند تعرفه مشترکان تجاری و با نرخ ٥٤٧ تومان در هر کیلووات محاسبه می‌شود.

مدیرعامل توانیر با اشاره به تنوع خودروهای برقی در جهان ادامه ‌داد: در کشور برنامه‌ریزی توسعه این خودروها که حدود ٨٠هزار دستگاه اعم‌از عمومی و سواری است، برای میان‌مدت انجام شده که از این تعداد نیز در کوتاه‌مدت درخواست هایی برای ایجاد ایستگاه شارژ ١٠هزار خودرو ارائه شده که نیاز به هشت مگاوات برق دارد و قابل‌تامین است.

رجبی مشهدی تصریح ‌کرد: برای میان‌مدت لازم است وزارت صمت محل ایستگاه‌های شارژ را ارائه کند و مطابق برآورد انجام‌شده، با افزایش تعداد خودروها این میزان تا ٤٠مگاوات نیز قابل‌افزایش است.

وی در عین‌حال تاکید کرد: تقویت زیرساخت‌های تامین برق خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفته است که با نهایی شدن آن از سوی وزارت صمت ابلاغ خواهد شد.

به‌گفته این مقام مسئول، در این طرح ملاحظات تامین برق اکثر مردم که خودرو برقی نداشته، اما باید برق پایدار داشته باشند در نظر گرفته شده است تا ایستگاه‌های شارژ در ساعت‌هایی غیر اوج بار شارژ کنند.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه با بیان اینکه درحال تامین زیرساخت‌های مربوط به اجرای این طرح هستیم، یادآور شد: برنامه‌هایی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر داریم که عملیات اجرایی آنها آغاز شده تا در سال ١٤٠٣ از توان تولید برق این نیروگاه ها در شبکه برق کشور استفاده کنیم.

استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برق

اوایل مردادماه نیز مدیرطرح خودروهای برقی وزارت صنعت، معدن و تجارت از نصب ۲۰ ایستگاه برق خودروهای برقی خبر داد و گفت: برنامه درازمدت ما توسعه ایستگاه‌های شارژ به سه هزار و ۵۰۰ نقطه است. حسن کریمی‌سنجری در این باره اظهار کرد: درحال‌حاضر بحث ما تامین برق ایستگاه‌های شارژ است که روند کندی از نظر برق‌رسانی دارند و به‌طور کلی ایستگاه‌های شارژ، فشاری روی شبکه برق کشور ندارند.

مدیرطرح خودروهای برقی وزارت صمت، تصریح کرد: ناترازی برق کشور فراتر از اعداد ذکر شده است و برق ایستگاه‌های شارژ نمی‌تواند اثری بر برق کشور وارد کند، برنامه‌ریزی کرده ایم تا ۱۰۰ هزار خودرو برقی به کشور وارد کنیم. وی اضافه‌کرد: باتوجه به اینکه ما ناترازی در بحث برق داریم، برای مدیریت بار شبکه ورود خودروهای برقی به کشور را مدیریت کرده‌ایم. کریمی‌سنجی در ادامه یادآور شد: توانایی کشور برای توسعه خودروهای برقی بالاست، اما به‌دلیل توسعه زیرساخت و موضوع برق فعلا مدیریت می‌کنیم.

وی تصریح ‌کرد: هر خودرو برقی بالای ۳۵۰ کیلومتر می‌تواند مسافت طی کند و متوسط پیمایش خودروهایی که وارد شده‌اند چیزی بیش‌از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر است. مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت تصریح ‌کرد: وقتی از نیروگاه تجدیدپذیر برق تولید کرده و از خودرو برقی استفاده می‌کنیم، آلودگی هوا را مهار کرده و مزیت استفاده از خودروهای برق دو چندان خواهد شد.

ایستگاه‌های شارژ فعلا فشار زیادی را به شبکه تحمیل نمی کنند

محمدرضا زمردی، عضو سندیکای صنعت برق ایران هم با بیان اینکه احداث ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در شکل توسعه یافته‌اش، می‌تواند فشار زیادی را به شبکه تحمیل کند، تصریح کرد: البته به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که استفاده از خودروهای برق با یک شیب ملایم در کشور رشد می‌کند، ایستگاه‌های شارژ این نوع خودروها نمی‌تواند فشار زیادی را به شبکه تحمیل کند.

وی با اشاره به این نکته که هر ایستگاه شارژ با توجه به مدل شارژرهایش ممکن است بین یک تا ۲ مگاوات برق مصرف کند، ادامه داد: درحال‌حاضر ۱۳۴ تا ۱۴۰ ایستگاه پمپ‌بنزین در شهر تهران وجود دارد، در صورت توسعه بهره‌گیری از خودروهای برقی، باید حداقل معادل همین تعداد، ایستگاه شارژ برقی در کلان شهر تهران راه‌اندازی شود. با فرض حذف خودروهای بنزینی در پایتخت و جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای فعلی، ما به ۲۷۰ تا ۳۰۰ مگاوات ظرفیت جدید برق نیاز خواهیم داشت.

این فعال صنعت برق زمان طولانی شارژ خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی را یادآورشد و افزود: در حالی که زمان بنزین زدن یک خودرو به‌طور معمول پنج دقیقه است، یک خودرو برقی برای شارژ شدن به ۴۰دقیقه تا یک‌ساعت زمان نیاز دارد؛ بنابراین به‌طور معمول تعداد ایستگاه‌های شارژ خودروهای الکتریکی باید بیشتر از پمپ‌بنزین‌ها باشد تا شارژ خودروها با مشکل مواجه نشود؛ البته همین مساله هم مصرف بیشتری را به شبکه برق کشور تحمیل می‌کند، بنابراین ما برای توسعه حمل‌ونقل برقی، چاره‌ای جز توسعه شبکه برق به‌ویژه در کلانشهرها نداریم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ