مدیر عامل شرکت مخابرات ایران مطرح کرد:

دسترسی به فیبرنوری راه‌حل درآمدزایی اقتصاد دیجیتال

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه مخابرات ایران به دنبال توسعه پایدار است و پیشرفت ۹۰ درصدی توسعه فیبر نوری توسط مخابرات تاکنون راهگشای این مسیر بوده، گفت که دسترسی پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری، راه‌حل نهایی و اصلی درآمدزایی اقتصاد دیجیتال در کشور و تحول بخش ارتباطات است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،   مجید سلطانی-مدیرعامل شرکت مخابرات ایران-  بر اهمیت توجه به نقش مخابرات به عنوان تکانه اصلی بازار ارتباطات و زیرساخت شبکه کشور تاکید کرد.

وی با تشریح پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه نهضت جهادی توسعه فیبر نوری بیان کرد: پیشرفت این پروژه تنها محدود به لایه دسترسی نبوده و تمامی لایه‌های شبکه مخابراتی کشور را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران آخرین وضعیت پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت را تشریح کرد: پروژه توسعه فیبرنوری با استفاده از منابع داخلی شرکت به پیشرفت فعلی رسید واین مهم بدون دریافت هیچ‌گونه حمایت مالی خارجی و با تکیه بر منابع داخلی شرکت صورت گرفته است.

 سلطانی افزود: این شبکه عظیم که سرمایه مردم و کشور است، با تلاش‌های مستمر و سرمایه‌گذاری‌های چندین ساله به این مرحله رسیده و نمی‌توان با کوتاهی در توسعه آن، سرمایه ملی را توسعه ارتباطات کشور را به خطر انداخت.

وی همچنین از فراهم بودن بستر برای ارائه سرویس‌های جدید بر بستر توسعه فیبر نوری به ۳.۵ میلیون مشترک خبر داد، اما به این نکته اشاره کرد که نمی‌توان مشترکین را مجبور به استفاده از سیستم‌های جدید کرد. شرکت مخابرات ایران باید هم سیستم‌های قدیمی را حفظ کند و هم سیستم‌های جدید را با خدمات بهینه ارائه دهد، که این مسئله سختی‌ها و چالش‌های خاص خود را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مالی و نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش اشاره کرد و گفت: نرخ بازگشت سرمایه سیار ۷ درصد است، در حالی که در بخش ثابت این نرخ به یک و نیم درصد می‌رسد، که هردو این رقم‌ها بسیار پایین و سرمایه گریز است. از تیم تصمیم‌گیرنده اقتصاد کشور به ویژه در دولت جدید و وزارت ارتباطات در خواست داریم تا این سرمایه ملی را حفظ کرده و در پیشبرد آن به اپراتورها حداکثر کمک و همیاری را برسانند.

سلطانی همچنین با اشاره به بدهی‌های شرکت مخابرات ایران، تصریح کرد: میزان بدهی‌ها در سال ۱۴۰۲ به مقدار ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید که بخشی از آن با دولت تهاتر شد. امیدواریم مجوز افزایش سرمایه به صورت نهایی داده شود تا بتوانیم وضعیت مالی شرکت را بهبود بخشیم و به تعهدات خود در قبال سهامداران عمل کنیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، با اشاره به ضرورت مهاجرت مشترکین از فناوری ADSL به VDSL و فیبر نوری، گفت: ۶ میلیون مشترک ADSL داریم که کم‌کم به سمت VDSL حرکت می‌کنند. همچنین تا پایان سال جاری، ۷ میلیون پوشش فیبر نوری را برای مشترکین فراهم خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: هدف‌گذاری پروژه نجما این بود که تا پایان سال جاری ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از خدمات اینترنت پرسرعت این طرح برخوردار شوند، همچنین تعداد ترمینال‌های فیبر نوری که برای منازل، کسب و کارها و شهرک‌های صنعتی نصب می‌شود، از مرز ۱۰۰ هزار گذشته است. در کنار پروژه نجما، طرح «UNSP» در دستور کار وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار دارد و همزمان با نجما در حال پیشرفت است.

 سلطانی گفت: در حال حاضر متقاضیان اتصال به شبکه فیبرنوری می توانند موقعیت‌شان را بر روی نقشه مشاهده کنند، که اگر در منطقه سبز و دارای امکانات اتصال باشند، بلافاصله پس از تماس تلفنی یا ثبت سیستمی درخواست، دایری ایجاد می‌شود، در سایر مناطق نیز در صف انتظار قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به چالش‌های اساس این حوزه توضیح داد: شکاف تقاضا و تامین پهنای باند مورد نیاز اینترنت در آینده نزدیک بیشتر از قبل مشاهده خواهد شد، از این رو توجه به ارتقاء زیرساخت و به ویژه شبکه ثابت با توجه محدودیت های توسعه در بخش همراه، ضروری است. با توجه به تمام مسائل مطرح شده در این نشست، صنعت مخابرات نیاز جدی و فوری به توجه اساسی مسئولان رده اول کشور دارد و امیدواریم این صنعت به اندازه‌ای مورد توجه قرار بگیرد که در سطح فراملی و منطقه‌ای به اندازه ظرفیت خود، حرف برای گفتن داشته باشد.

براساس اعلام شرکت مخابرات ایران، سلطانی با بیان اینکه شرکت مخابرات در بخش فیبر نوری ۳۵۰ هزار مشترک FTTH و ۱۸۰ هزار مشترک VDSL دارد، بیان‌کرد: حوزه ارتباطات کشور از چنان قابلیت‌هایی برخوردار است که با سیاستگذاری‌های درست و مولدسازی، می توان بر محدودیت‌های بودجه‌ای غلبه کرد و فعالیت ارتباطات‌محور را در سراسر کشور توسعه داد. از سال ۱۴۰۰ شرکت مخابرات به کاهش هزینه و افزایش درآمد روی آورده است، بر همین اساس در سال ۱۴۰۱ درآمد عملیاتی شرکت پس از خصوصی سازی رکورد زد و ۴۴ درصد رشد کرد و این رقم در سال ۱۴۰۲، ۳۷ درصد بود و شرکت مخابرات با این رشد درآمد عملیاتی در سال گذشته توانست از زیان خارج شود. برای اجرایی شدن عملی پروژه فیبرنوری به عنوان یک طرح ملی و اساسی، تغییراتی در نحوه اجرا از جمله تثبیت حاکمیت دولت مهم است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در تشریح این موضوع خاطرنشان کرد: در راستای تحقق این موضوع، علاوه بر تلاش اپراتورهای مختلف از جمله شرکت مخابرات، بخش عمده ای از مشوق‌های دولتی باید در انتهای زنجیره و به سمت مشتریان هدایت شود تا انگیزه لازم در مخاطبان برای تغییر ریل دسترسی مورد استفاده، با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و عادت به فناوری‌های رایج فعلی، ایجاد و تثبیت شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ